Anonym bruker Skrevet 18. mars 2009 #1 Skrevet 18. mars 2009 Vi må snart flytte fra der vi bor nå, og har funnet en annen kjempefin leilighet vi vil leie. Nå sier utleieren at han vil ta en kredittsjekk først, dette har jeg aldri vært borti før?? Vi er et godt voksent par med 3 barn, og grunnen til at vi leier er at vi betaler på gammel inkassogjeld og får dermed ikke huslån i banken. Nå er jeg redd for at vi ikke får leie dersom han tar en kredittsjekk av oss og finner ut at vi har 1-2 uoppgjorte saker på oss. Har han lov til å forlange dette? Vi har gode referanser fra tidligere utleiere om at vi betaler for oss. Husleie er noe vi bestandig har prioritert...
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2009 #2 Skrevet 18. mars 2009 Aldri hørt om! Kan ikke så mye om sånn heller da,men kan enkelt personer ta kredittsjek da? trodde det var bare firmaer som gjorde det.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2009 #3 Skrevet 18. mars 2009 det er ikke lov. er ikke lenge siden jeg leste om dette,tror det var på vg, dine penger.
winneboo Skrevet 18. mars 2009 #4 Skrevet 18. mars 2009 Det skjedde hver gang jeg skulle melde meg som interessert i en leieleilighet. Trodde det var vanlig jeg. Men kun dersom de leide ut gjennom megler, noe som er vanlig. Er det private som ikke bruker megler er det ikke vanlig å kredittsjekke.
Gjest Skrevet 18. mars 2009 #5 Skrevet 18. mars 2009 http://www.db24.no/DB/Dine_Beslutninger/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=2245 Går an å søke etter det gjeldene regelverk og med kredittopplysnings byråene. Hvis dere betaler depositum og husleie forskuddvis så kan han ikke sjekke, men hvis man skal betale etterskuddsvis så kan de sjekke.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2009 #6 Skrevet 18. mars 2009 Det er ikke lov dersom utleier er privatperson, men alle utleiere jeg har hatt har sagt at de vil gjøre det. Har bare sagt ok jeg. Ingen av dem har foretatt det, siden jeg ikke har fått brev om at jeg har blitt sjekket i posten, men jeg tror de sier dette for å luke ut dårlige betalere.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2009 #7 Skrevet 18. mars 2009 Det er en privatperson som leier ut. Vi skal betale 3 måneder depositum og forskuddsleie. Hmmm, det er vel kanksje veldig negativt dersom vi nekter.. HI
Gjest Skrevet 18. mars 2009 #8 Skrevet 18. mars 2009 Er selv utleier og i dag er det ikke lett å kaste ut folk og særlig de med barn, selv om de er sene med betalingen så risikerer man at penger går tapt og at det kan ta svært lang tid å drive dem inn. Vi har tross alt lån osv som vi selv betaler på så det er viktig at husleia kommer inn når den skal. Hadde ikke leid ut til noen som hadde mye inkasso på seg hvis jeg fant ut noe sånt er jeg redd....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå