Gå til innhold

Nattavvenning og mme.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har for en ukes tid siden nattavvent vesla som nå har blitt 7 mnd. Hun fikk de siste mnd. alltid et drømmemåltid mellom klokka 23 og midnatt. Lette med lys og lykte etter info om å avvenne flaskebarn, men fant egentlig ikke det jeg var ute etter. Siden hun spiser så mye fast føde i løpet av en dag, så begrenser det seg hvor mye væske hun vil ha. Drømmemåltidet utgjorde derfor veldig mye av det hun totalt fikk i seg av væske, og derfor var vi litt redde for å kutte det ut. Bestemte oss derfor for å gi mindre og mindre til natta, for at hun forhåpentligvis ville ha mer på dagtid. Her er min "oppskrift" på vår vellykkede og barnevennlige nattavvenning: =O)

Natt 1: 225 ml

Natt 2: 185 ml

Natt 3: 160 ml

Natt 4: 145 ml

Natt 5: 145 ml

Natt 6: 100 ml Disse flaskene ble gitt ved midnatt.

Neste natt: Ingen ting, og hun sov godt til klokka seks. Var blid og fornøyd og lekte/ble stelt før hun fikk frokost (grøt og mme) kl. 07.00.

Hun får alltid tilbud om vann på flaska i det hun våkner, men vil sjelden ha, eller drikker en liten slurk. I dag har det gått åtte netter uten mat fra 19-07.30. Hun sover godt natta gjennom. Det er sikkert mulig å bråslutte med flaska, men det føltes ikke riktig for vår del.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

så flott at dere fant en måte som funka bra for dere.. men si meg: er det ikke litt sent å ikke slutte med nattmåltid før babyen er 7 mnd når hun får MME? Jeg trodde at flaskebarn slutta lenge før, gjerne ved 3 mnd? Har jeg misforstått?

Skrevet

Det var nytt for meg. Tror det er vanlig å se på hvor mye og ofte de spiser resten av døgnet. Jeg har tatt det opp gang på gang med helsesøster, når vi bør slutte, og har fått beskjed om en gang i løpet av andre levehalvår. Det fungerte fint for oss å gi drømmemåltid, men deilig å kunne legge seg klokka ti hvis man har lyst til det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...