FrøkenSprøken Skrevet 18. mars 2009 #1 Skrevet 18. mars 2009 Hva er fordeler og ulemper? I utgangspunktet ønsker vi å søke ham inn på montessoriskolen, men vi kommer til å flytte før han blir ferdig med barneskolen, så han vil jo til slutt gå på en offentlig skole.
Gjest Skrevet 18. mars 2009 #2 Skrevet 18. mars 2009 Hva mener du med tidlig - et helt år før, eller midt i et skoleår?
tommeliten og lillemy Skrevet 18. mars 2009 #3 Skrevet 18. mars 2009 Hvorfor vil du at han skal starte ett år før egentlig?
Gjest Sekretøsa Skrevet 18. mars 2009 #4 Skrevet 18. mars 2009 Jeg starta 1 år for tidlig, og kan virkelig IKKE anbefale det.. det spiller ingen rolle hvor "langt fremme" man er i utviklingen, for det sosiale aspektet ved det suger enormt. Alltid være yngst, være den som egentlig er "for ung" til å konfirmeres, den siste til å ta lappen, komme inn på by'n osv osv osv... det er kjipt!
mammarettogslett Skrevet 18. mars 2009 #5 Skrevet 18. mars 2009 han vil jo fylle år leenge etter de andre! tenk når alle er 18 og han må vente 3 mnd enn alle andre før han blir det, kjipt nok for de som er født i desember det, om ikke i mars!
MintCondition Skrevet 18. mars 2009 #6 Skrevet 18. mars 2009 Hva er grunnlaget for å søke ham inn et år for tidlig? Han er jo ikke født supertidlig på året heller? Om du ønsker å ha ham i et skolesystem tidlig, istedetfor bhg, så kan jo internasjonale skoler være en idé...der begynner de jo når de er 4-5 år.
gerd Skrevet 18. mars 2009 #7 Skrevet 18. mars 2009 Enig med palmesus. Om han er så langt fremme vil det jo være lettere for han senere og han begynner når han skal. Tar han alle fagene lett vil han jo ha mer tid til å gjøre andre ting parallellt med skolen - musikk, idrett osv.
Sånn kan det gå Skrevet 18. mars 2009 #8 Skrevet 18. mars 2009 To av våre, den ene født i januar og den andre i mars, går et trinn over sin alder og det fungerer utmerket. Han som er født i mars burde faktisk helst ha gått minst enda et klassetrinn høyere, da han ligger langt foran klassekameratene(som da er født året før han) på alle nivå, ikke bare faglig, men også i modenhet generelt. Synes mange er alt for redde for dette med tidlig skolestart. Barn som virkelig er mer modne enn sine jevnaldrende vil i hvert fall få føle på at de er annerledes om de går sammen med de på samme alder. Synes selv det er langt viktigere at de passer best mulig sammen med klassekameratene i forhold til modenhet både faglig og ellers, enn at de går med dem som har samme årstall på fødselsattesten.
Tredjemann på vei :D Skrevet 18. mars 2009 #9 Skrevet 18. mars 2009 Hmm...Skjønner ikke helt hva du mener jeg..? Men om du tenker på å søke han inn når han er 5 1/2 år, så synes jeg IKKE det virker som noen god ide! Gutten min er veldig smart og glad i å lære nye ting ,bokstaver, engelske ord og mye annet han er tidlig ute med til å være 3 år, men uansett ville jeg aldri søkt han inn på skolen et år før han egentlig skulle begynne. Nå er han født i november, så blir bare 5 år og 9 mnd når han begynner uansett, og det er tidlig nok ja! Men jeg skjønner at mange barn og foreldre sliter med skolen ift. at noen barn er såppas langt fremme i utvikling og lærer fortere enn jevnaldrende slik at de mister interessen for skolen, ettersom de allerede "kan alt". Håper ikke min lille gutt får trøbbel med det, men da får heller vi som foreldre stå på mer ift. barnas skolehverdag og finne de beste løsningene sammen med lærerne!
annki83 Skrevet 18. mars 2009 #10 Skrevet 18. mars 2009 hva me å finne en annen type skole der han kan fortsette da? som steinerskole eller lignede.. syns ikke noe om at barn ska begynne før de trenge det. da blir de ofte hengende etter sosialt.
Tredjemann på vei :D Skrevet 18. mars 2009 #11 Skrevet 18. mars 2009 Åja, så montessoriskolen starter når dem er 5 år? Ja, men hvis alle i klassen hans er 5 år, født samme året som din gutt, så høres det ikke dumt ut!
FrøkenSprøken Skrevet 18. mars 2009 Forfatter #12 Skrevet 18. mars 2009 Den egentlige tanken bak montessoriskolen er at barna starter når de er 3 år gamle, og at de er hjemme med mor eller far før det. Det er ikke no skille mellom skoale og barnehage, så sånn sett starter de jo i barnehage når de er 3 år, og går der til de er 16... Her i Norge starter imidlertid barna i montessoriskolene også når de er 6 år. Slik som i den offentlige skolen. Grunnen til at jeg ikke synes det gjør noe om han er ett år yngre i en montessoriskole, er at de ikke arbeider etter alder, men etter nivå, og at elevene ikke er delt inn i klasser etter fødselsår, men er sammen og hjelper hverandre. Alder er på en måte ikke et tema i montessoriskolen. Grunnen til at vi ønsker å søke ham tidlig inn på skolen er at han ligger utrolig langt foran på alle områder. I barnehagen leker han bare med eldre barn, og de sier at det er tydelig at han ikke ser på sine jevngamle som like store som seg selv. De har derfor spurt oss om det er greit å flytte han opp til "storgruppa" (barna deles inn i grupper en gang om dagen. De under fire er en gruppe, og de over fire er en annen gruppe) Han blir tre nå i mars. Pedleder sier selv at han lenge har vært på nivå med en normal fireåring, og han fyller ikke tre før om to uker. Slik vi ser det er det beste for ham å få være sammen med barn som er på sin egen alder rent mentalt. På den måten vil han kunne utvikle seg optimalt, samtidig som han vil få flere utfordringer. Jeg er redd for at han skal falle utenfor sosialt og faglig hvis han må gå sammen med sine jevngamle. Jeg ønsker ikke å ha en unge som kjeder seg på skolen. Den eneste grunnen til at jeg ikke klarer å bestemme meg er nettopp det med alderen på papiret. Jeg er selv desemberbarn, og husker jo at det ikke var dødskult, men det gikk jo helt fint... Men det er jo ikke sikkert at han føler det på samme måten som jeg gjorde. Vil bare ha meninger for og imot, som kan hjelpe meg med å ta valget... Det er ikke lett...
happybirthday Skrevet 18. mars 2009 #13 Skrevet 18. mars 2009 Barn er jo veldig forskjellig da, så det kommer an på hvordan du vurderer modenhet osv på ditt barn. Det er fordeler og ulemper med tidlig skolestart også, særlig når du ønsker å søke han så tidlig som du gjør. Vi har også et barn som var tidlig modent og "superrask" i hodet på både lesing og skriving og særlig tall. Han er født i desember, og min bekymring dreide seg om han ville være langt bak i modenhet ellers (klare å sitte stille osv) i en klassesetting når han ville bli en av de yngste. Men dette var en helt ubegrunnet bekymring - han viste seg heller å være en av de mest modne, stor allmennkunnskap i forhold til resten, selv om han måtte gå et par måneder ut i 1.klasse før han lærte seg å lese flytende, og ikke stavelese ordene. Han gjorde allered store tallregninger i hodet i 1.klasse. Heldigvis har han hatt en oppegående lærer som har prøvd å møte han på hans behov, fordi vi som foreldre selvsagt har vært veldig bevisst på at han skal få utfordringer på sitt nivå, slik at han ikke kjeder seg - og blir en "skolesinke og bråkmaker" slik som en del "sterke" elever kan bli fordi de ikke får tilfredsstillende utfordringer. Nå i 2.klasse får han lov til å holde på med 5.klasse pensum i matematikken. På øvrige fag er han vel ikke mer enn hva man kaller faglig sterk og en av de beste i klassen. Og selv om han fortsatt er en av de modneste også mentalt, så har han jo også sider ved sin personlighet som avspeiler at han faktisk bare er 7 år. Så alt i alt så synes jeg vel det var greit at han begynte til normal skolestart, iallfall så lenge han har en lærer som vet å imøtekomme hans behov faglig. (Jeg er iallfall glad for at jeg ikke søkte om forsinket skolestart, slik jeg en gang vurderte fordi jeg synes 5,5 år er veldig tidlig å begynne. Og at han da risikerte å være hele ett år yngre enn den eldste i klassen, og det kan jo være veldig mye i den alderen)
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 18. mars 2009 #14 Skrevet 18. mars 2009 Jeg begynte et år tidligere fordi jeg hadde behov for større utfordringer, og kunne lese/skrive/regne. Var da 6 år. Hvis jeg skulle valgt ville jeg heller ventet til jeg var 7 og begynt rett i andre klasse. Jeg kunne jo allerede pensum for første klasse, og leste da andreklassepensum. Og sånn fortsatte det jo, så jeg lå liksom alltid på et klassetrinn over. Ble veldig kjedelig å alltid gjøre noe annet enn resten av klassen... Men hvis du vil ha han i montessoriskole blir det jo litt anderledes, siden de ikke har klassetrinn på samme måten... Sosialt sett gikk det greit, men jeg tok grunnkurs 2 ganger på videregående da (valgte feil linje først), så jeg var like gammel som de andre på vgs...
happybirthday Skrevet 18. mars 2009 #15 Skrevet 18. mars 2009 Og også vår gutt har alltid vært en som søkte eldre barn. Det kan også ha noe med at han har hatt to storebrødre som har vært relativt mye eldre enn han, som likevel har vært inkluderende med han og tatt han med i "leken" deres. Derfor har han tidlig behersket ting både motorisk og andre ting i forhold til jevnaldrende. Han har da også alltid vært tidlig utviklet motorisk helt fra spedbarnsalder. Jeg merker faktisk en litt sorg over at han har "forlatt" barndommen så tidlig på en del ting. Legobygging var f.eks på sitt mest intense i 4-6 årsalderen, der han bygde technik-lego beregnet for 9 åringer, satte igang diskotek i barnehagen da han var 4 år når de hadde frilek, gikk til gullmerke i distansekort på ski da han var 5 år osv.. Og allerede i en alder av 6 år, lærte han seg å bruke YouTube (selvsagt under streng overvåkning av oss voksne), for å søke på legofilmer og andre klipp, - fordi selvsagt en av storebrødrene hadde vist han dette uten vår viten. Fordelen med Youtube, var jo at han lærte seg rettskrivning raskt, fordi man må være nøyaktig med stavemåten her, skal man finne det man leter etter. Jeg forteller dette, for å eksemplifisere dette med "modenhet" og tidlig-ute-begrepet, slik jeg oppfatter det. Likevel, så angrer jeg som sagt ikke på at han begynte til vanlig skolestart. Men vi er forskjellig hva vi definerer som modenhet, og bare du kjenner barnet ditt best.
lillefot Skrevet 18. mars 2009 #16 Skrevet 18. mars 2009 Synes ikke barna skal begynne et år for tidlig på skolen. Som ped leder har jeg hatt mange henvendelser fra foreldre som ønsker å søke tidlig skolestart. En ting var før, da skolestartalder var 7 år. Nå stiller det seg i et helt annet lys, fordi det for det første er en stor test som barna må igjennom før de får lov å begynne. Denne testen er det svært få som består. Det er en ekstra påkjenning for barna og det å mislykkes er ikke en god opplevelse. For det andre mener jeg at barna har godt av å få det siste året i bhg som forberedelse til skolen. Det å få oppleve å være størst i bhg, få dra på overnatting osv er med på å øke barnets selvtillit. For det tredje er jeg også enig med palmesus, fordi det går ikke bare på hvordan barnet er nå. Det går også på hvordan barnet utvikler seg videre opp gjennom tenårene. Det er mange eksempler på barn som faller gjennom når de er 14-15 år. Dette er det umulig å forutse nå, og kan gi barna mange ubehagelige situasjoner når hormoner og tenåringstrass herjer som verst. Ta kontakt med PPT og få opplysninger om hva slags testing barnet ditt må gjennom og hva de sier. Så kan du jo tenke på det til det ev er aktuelt å sette igang. Ønsker deg hvertfall lykke til!
FrøkenSprøken Skrevet 18. mars 2009 Forfatter #17 Skrevet 18. mars 2009 Takk for flotte svar! Ja, det er jeg som kjenner mitt barn best, og jeg er ikke i tvi om at han er klar til å starte på skolen ett år for tidlig, men det er dette "aldersproblemet" som plager meg... Hvordan vil det være å alltid være så mye yngre enn sine medelever? Hva når de andre kan kjøre opp til moped, mens han må gå? Hva når de begynner å gå ut på byen? Og den raske utviklingen kan jo kanskje stagnere... Slik at han føler seg yngre enn de andre når de nermer seg puberteten for eksempel... Huff. Dette er ikke lett. Hadde han kunnet gått på montessoriskole hele livet sitt, hadde jeg ikke vært i tvil, men vi kommer til å flytte hjem til hjemstedet vårt før eller siden, og der er det ikke montessoriskole, så da MÅ han jo gå på den offentlige skolen... Jeg var selv desembesbarn, men lå allikevel langt foran, både faglig og mentalt, og syntes det var utrlig kjipt å hele tiden gå på skole sammen med "barnslige" folk. Og da var jo faktisk mange av dem nesten ett år eldre enn meg også... Jeg kunne gjerne ha startet ett år tidligere. Jeg flytta hjemmefra for å gå skole da jeg var 15 år, og syntes selv at det var på høy tid. Jeg har funnet meg en mann som er 9 år gamlere enn meg, og har ikke merket aldersforskjellen en dag. Først når jeg begynte på høgskole, og kunne møte mennesker som var eldre enn meg i alder, følte jeg at jeg passet inn. Slik ønsker jeg ikke at vår sønn skal ha det. Det er ikke godt å føle seg "eldre" og smartere enn sine klassekamerater heller...
FrøkenSprøken Skrevet 18. mars 2009 Forfatter #18 Skrevet 18. mars 2009 Tusen takk for et godt svar, lillefot! Ja, som jeg skrev ovenfor er også jeg bekymret for om han skal bli hengende etter senere, selv om han ligger langt foran nå. Samtidig er jeg bekymret for at han skal føle at han ikke passer inn fordi de andre på hans alder ikke er like modne. Begge deler kan være vondt. Vi ville imidlertid aldri ha fortalt Erlend at han "ble testet for å finne ut om han var smart nok til å begynne på skolen" men bare forklart at vi ønsket det beste for ham, og at vi ville finne ut om det var best for ham å begynne på skolen "nå eller senere". Det har jo ikke noe å si for oss om han er "smart nok" eller ikke. Det er bare det at vi bekymrer oss for hvordan han vil takle å gå skole sammen med bare barn på sin egen alder
Gjest Skrevet 18. mars 2009 #19 Skrevet 18. mars 2009 Det var en stor test for skolemodenhet om man ønsket å starte tidligere på skolen for førti år siden også, lillefot. Og det opplevdes ikke som noe press å ta en test, siden det var en mulighet, noe morsomt og spennende, ikke en vurdering som en seksåring anså som farlig på noe vis. Det var snakk om å få en bonus - tidligstart - og ikke om å fratas et gode. Forøvrig, til HI, det å starte tidlig er ikke nødt til å bli noe problem på noe tidspunkt. Unger vil uansett være på forskjellig utviklingstrinn, og om du er bekymret i forhold til puberteten så er det jo en trøst at der spriker det mer enn noengang tidligere - åttendeklassen til min sønn har alt fra voksne menn på 1,80 med bart til smågutter som ikke har kommet i stemmeskiftet ennå og er små, spinkle og barnslige. Så er de fleste et sted der imellom. Og de er alle samme årgang. Ja, starter man tidlig kan man ta lappen et år etter. Men det er faktisk en utrolig liten sak i det store bildet. Har du et barn som er modent for det og i tillegg skal på Montessori-skole ville jeg ubetinget gått for det.
FrøkenSprøken Skrevet 18. mars 2009 Forfatter #20 Skrevet 18. mars 2009 Problemet er jo at han ikke kan gå på Montessoriskolen hele skoletiden. Det vil nok være de første årene, og så må han over i den offentlige skolen.
lillefot Skrevet 18. mars 2009 #21 Skrevet 18. mars 2009 Jada, det var en stor test før også, men nå er den mye mere omfattende nettopp fordi barna er et år yngre. Samfunnet har forandret seg. For å bestå denne testen må barnet score høyere enn gjennomsnittet for barn som er 1 år eldre. Sier ikke at det oppleves som noe press for ALLE, men for noen barn kan det være det. Og man vet aldri hvilke barn det er snakk om før etterpå. Barn er observante, og de merker raskt forandring. Så selv om dere ikke fortalte barnet at det skulle testes ville barnet skjønne at det var en test for et eller annet. Barn blir ofte undervurdert, så vær på vakt. Det er jo godt mulig at barnet ditt er en av de få som klarer å komme gjennom, men jeg ville som sagt tatt kontakt med PPT for å få høre deres vurdering. De har den nødvendige kompetansen og skal også observere barnet i forskjellige situasjoner.
Gjest Skrevet 18. mars 2009 #22 Skrevet 18. mars 2009 Ja, jeg forstår det, men det er et mye bedre mottaksapparat innenfor en Montessori-ramme i den alderen han er nå, og innen han bytter vil han jo være skolegutt på linje med alle andre. Kjenner flere andre enn meg som har gått hele løpet i off.skole og startet et år tidlig, uten problemer overhodet, så jeg ville ikke hatt betenkeligheter. Så lenge man er innenfor en normalvariasjon av modenhet for et årskull - dvs minst +/- ett år - vil man være i stand til å klare seg både sosialt og faglig.
digger Skrevet 18. mars 2009 #23 Skrevet 18. mars 2009 Bare litt nygjerrig:-) Hva kan barnet ditt siden han ligger så langt fremme i en alder av 3 år? Har selv en gutt som er tidlig ute med mye:-)
FrøkenSprøken Skrevet 18. mars 2009 Forfatter #24 Skrevet 18. mars 2009 Det er ikke så lett å komme på enkelttingene, for det er jo ankk om en kompleks helhet, men jeg kan forsøke. Han har siden han var +- 2 år lekt rollelek, og praktisert turtaking. Han har også siden den tiden snakket så og si gramatisk korrekt. Nå er han snart tre år, og han snakker som en normal 4-5 åring. Han formidler hva han tenker, ønsker, synes og mener, og han mestrer fortid, nåtid og fremtid. Han vet ta det heter DA jeg VAR... og NÅR jeg SKAL, og forstår forskjellen på det. Han kan rekkefølgen på ukedagene, og vet hva vi pleier å gjøre på de forskjellige dagene. (Når det er svømmetrening, når det er turdag i barnehagen, når det er helg o.l.) Han har forståelse for at folk bor på forskjellige steder, og vet hvilken vei vi må kjøre for å komme dit. (At for å komme til farmor i Namsos må vi kjøre forbi Verdal, Steinkjer og Sjøåsen, og at vi må kjøre enda lengre for å komme til mormor.) Han kjenner veien, og vet hvilken vei vi skal ta i rundkjøringene for å komme fram. Han kan de fleste bokstavene i alfabetet, og kan lydere seg fram til hvilken lyd eller stavelse et ord begynner på. Hvis jeg sier en lyd (f.eks. "S") kan han si flere ord og navn som begynner på "S". Han kan lydere ut hvor mange stavelser det er i et ord (f.eks "SI - MO - NE, A - PE - KATT) Han har siden han fyllte to år kunnet regne enkle subtraksjons- ogaddisjonsstykker. (Hvis vi har fire og tar bort to, hvor mange har vi da? Hvis du har tre, og så får du en til, hvor mange har du da?) Han kan argumentere for sine ønsker og meninger, til og med så godt at jeg må "gi meg". Han leker som regel med skolegruppa i barnehagen, og når han leker med de barna som er født i 06 og 05 (han er født i 06) merker man godt at han tilpasser seg deres nivå, og snakker med en søt og forsiktig stemme, og bruker enkle ord, slik at de kan forstå ham. Han elsker å bli lest bøker til, og liker best "Kardemommeby", "Pippi" , "Emil", "Snekker Andersen" og andre bøker for større barn. Han har syklet på tohjulssykkel (med støttehjul, da) siden før han fylte to år. Han mestrer rygging med tilhenger når han kjører traktor (leketraktor) på gårdsplassen. Han går på ski, og han kan bruke sparkesykkel. Han hopper på ett ben og gjør "triks" som han så fint kaller det. Han sluttet med bleie før han fylte 2,5 år, uten at vi måtte jobbe med det, og uten uhell. Han bare bestemte seg for det. Ja, det er myyye mer... Han er rett og slett mye eldre inni seg enn alderen skulle tilsi. Det sier de voksne i barnehagen også, og de har hatt tre forskjellige ped-ledere, som alle har sagt det samme.
Tredjemann på vei :D Skrevet 18. mars 2009 #25 Skrevet 18. mars 2009 Hehe, han er langt fremme i alder ja vil jeg si! Min lille (som ble 3 i november) har også vært tidlig med mye av dette, men ikke alt. Han leker ikke med han minste på avdelinga si (som bare er 2-3 mnd yngre) fordi han snakker for dårlig og "bare sover og bæsjer hele tiden" som han sier, hehe... Leker med de som er født samme år, men kommer veldig godt overens med de litt eldre også p.g.a han har så godt språk og har en "moden" måte å leke på (ift. roller og handling osv.). Din er jo litt lenger fremme enn min, men kan godt hende min ville vært det i enda større grad om han var født tidlig på året, så vet ikke hva jeg ville gjort da. Montessoriskole høres jo bra ut, men er sikkert en fordel å gå der hele grunnskolen i så fall... Tror uansett jeg ville hørt med fagfolk, og om tvilen er for stor ville jeg latt han følge systemet slik det er for de fleste. Dere kan jo hjemme og i samarbeid med lærerne gjøre ting interessant for han... Snakk med fagfolk du!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå