Vegaspia Skrevet 18. mars 2009 #1 Del Skrevet 18. mars 2009 Jeg er gravid for første gang og er nå 4+6 idag. Jeg sliter veldig med vondt i hodet, er helt sliten etter å ha vært i dusjen..orker nesten ikke løfte armene...etterpå kjenner jeg pulsen slå i hodet/nakken... Har ikke time før neste uke til legen, men burde jeg dra for å sjekke blodtrykket med en gang ??? Håper noen kan svare raskt ...orker ikke mere vondt i hodet ( Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139823571-kan-noen-svare-vedr-blodtrykk/
Emblaa Skrevet 18. mars 2009 #2 Del Skrevet 18. mars 2009 -Huff! Å ha vondt i hodet er ikke noe særlig, men dessverre et graviditetstegn for en del. For meg har det vært det første graviditetssymptomet i begge mine svangerskap, i dette svangerskapet kom den FØR graviditetstesten slo ut... Det er vanlig at slik hormonell hodepine bedres i andre trimester. Husk at kraftige graviditetssymptomer, som hormonell hodepine, ofte er et tegn på at du har høyt HCG og da er sjansen for å abortere mindre. En mager trøst, men viktig for oss modne (og bekymra) gravide likevel! Har du hatt høyt blodtrykk før du blei gravid? Er du veldig stressa eller sliten? Spiser du mye salt? Du trenger ikke gå til lege for å få målt blodtrykk, det er det mange av apotekene som gjør, så kanskje du kan stikke ut i lunsjen og gjøre det? Vanligvis er hodepine spenningshodepine, og da er det lurt å få litt nakke- og skuldermassasje, ta seg en varm dusj, eller varmepakninger på nakken. De fleste er litt sånn enten/eller når det gjelder varme eller kulde. Jeg blir mye verre av varme omslag, men bedre av kalde, og er storforbruker av kuldepakninger på panna når jeg har migrene. Dersom du blir bedre av varme, så finnes det også rød tigerbalsam som du kan smøre både på panna og i nakken. Blir du bedre av kulde, så er hvit tigerbalsam et must. Apotekene har begge disse, vil jeg tro, eller sportsbutikker. Varmepakninger som varmes i mikro får du hos bandagist. Høyt blodtrykk tidlig i svangerskapet er veldig uvanlig, mens dehydrering er mer vanlig. Få i deg nok vann. Noen blir bedre av koffein, andre verre, men uansett så kan både kaffe og svart te gjøre deg mer dehydrert og da må du øke vanninntaket ditt. Husk at legene ofte er positive til å sykemelde i svangerskap, og jeg tror de er økende positive til dette for oss godt voksne gravide. Dersom arbeidssituasjonen din er slik at du tror den forverrer hodepina di, så er det viktig at du får en tilrettelegging, eller blir sykemeldt helt eller delvis slik at du ikke blir for sliten. Du kan trygt ta Paracet gjennom hele graviditeten, det er ufarlig. Men ikke ta mer enn pakningsvedlegget tilsier, og ikke knask Paracet hver dag, det kan føre til mer hodepine. Håper du raskt blir bedre, Vegaspia! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139823571-kan-noen-svare-vedr-blodtrykk/#findComment-139824040
tjorven- nr 3 Skrevet 18. mars 2009 #3 Del Skrevet 18. mars 2009 jeg hadde en del vondt i hodet i starten og fikk beskjed om at blod trykket var lavt. Lurt å måle det. men sørg for å drikke mye!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139823571-kan-noen-svare-vedr-blodtrykk/#findComment-139824088
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2009 #4 Del Skrevet 22. mars 2009 Hei.....jeg hadde ikke noe spesiellt høyt BT før jeg ble gravid,men fikk beskjed om at jeg hadde det nå og at det skulle følges nøye med,særlig mot slutten av svangerskapet. Normalt er mye hodepine vanlig i forbindelse med høyt BT,det var iallefall det første min pappa fikk spørsmål om når han hadde høyt BT,det var mer vanlig å sjekke BT i forbindelse med hodepine enn stress osv...drikker man mye kaffe kan man jo også få mye hodepine. Men han har ikke hatt problemer med hodepine heller...men det var det første de spurte om. Likevel ville jeg sjekket det for sikkerthetsskyld om jeg var deg,så har du iallefall sjekket det og vet om det er det eller ikke. Men det kan godt hende du også trenger jerntilskudd....mange gravide som trenger det. Men drikke masse er jeg også enig i ...masse vann er fint og man skal heller ikke vente så lenge mellom måltidene....når man er gravid skal man heller spis ofte og lite...mye grønnsaker og frukt har jeg fått bedskjed om.Gå turer....det er veldig fint for høyt BT også... Du kan jo ringe med legen din å høre....nå skal du vel kanskje snart til legen.Lykke til,tror dette går fint....men uansett ville jeg sjekket det ut om det plager deg veldig....da er man på den sikre siden.La oss høre hvordan det går da...:-) Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139823571-kan-noen-svare-vedr-blodtrykk/#findComment-139846764
Baby Pappa Skrevet 31. mai 2009 #5 Del Skrevet 31. mai 2009 Tiger Balsam inneholder eteriske oljer. En av disse er kamfer olje (camphor oil), som er giftig. Hvis man søker opp "camphor pregnancy" får en litt mer informasjon on det. For de som ikke er så gode i engelsk: Kamfer er en giftig substans som går over i fosteret. I store mengder gir det forgiftning og fosterdød. Det har fremkaldt abort ved oralt inntak på 30 gram. Jeg ville derfor være forsiktig ved bruk av Tiger Balsam. En skal jo ikke spise det, men oljene trekker også inn i huden og i store mengder kan det nok gi en svak forgiftning. Hvis jeg var gravid ville jeg holdt meg unna Tiger Balsam. Både rød og hvit. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139823571-kan-noen-svare-vedr-blodtrykk/#findComment-140184668
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå