strikkemegihel Skrevet 17. mars 2009 #1 Skrevet 17. mars 2009 Hvordan har dere det? Flere enn meg som har verdens skjønneste unge men som likevel er helt slakt om dagen eller? Etter en fantastisk fødsel og en førsteuke fra himmelen kom hverdagen litt hardt på her. En storebror som har vært syk siden minsten kom, kolikk, husbygging og en mann som jobber døgnet rundt så føler jeg at det er tett før jeg kolapser. Håper ting snart roer seg så jeg kan nyte å være babymamma igjen. Noen med gode råd for en unge som er urolig hele døgnet, ikke vil sove og som tydelig har det vondt?
Itsrejk Skrevet 17. mars 2009 #2 Skrevet 17. mars 2009 Det der høres slitsomt ut! Jeg er også januar09-mamma. Jeg har det kjempefint, bortsett fra at jeg er trøtt som en dupp til tider, til tross for at jeg har en baby som ikke er våken om natta. Jernlager på 6 er nok hovedårsaken til det. Ellers går det kjempefint, men jeg har da også hverken kollik eller husbygging å slite med, og storebroren her har heldigvis stort sett vært frisk siden småtten kom (og han er dessuten åtte år og ganske selvhjulpen). Gubben jobber veldig mye, men så lenge alt er greit ellers går jo det bra. Du har ikke mulighet for å få avlastning fra noen andre da? Besteforeldre, venner, naboer...? Høres ut som om du har ansvaret for alt for mye alene. Hvor lenge har småtten din vært urolig da? Er det magevondt han har, eller kan det være nakkesmerter eller noe sånt? Tenker litt på kiss... Hvis det er magevondt kan du jo kanskje prøve å finne ut om det kan være noe i kosten din som gir magesmertene. (Jeg har "strippet" kosten min for omtrent alt som kan være allergiframkallende nå, ikke pga magesmerter, men fordi småtten har fått et utslett som jeg synes ser veldig "allergisk" ut. Spiser bare leverpostei og rent kjøtt på skiva nå, for å se om han blir bedre. Og i dag har utslettet faktisk vært mye mer dempet. Håper det forsvinner.) Høres ut som om du trenger litt hjelp i hverdagen ei stund, for å unngå å slite deg ut helt. Håper du har muligheten til å få det! (Hvis du ikke har sjekket hb og jernlager hos legen kan det jo være lurt å få det gjort, forresten - selv om programmet ditt høres ut til å være mer enn heftig nok til å slite ut noen med tipptopp jernverdier.) PS. Det begynner å bli litt liv inne på Januar09-klubben nå!
ipeggy Skrevet 17. mars 2009 #3 Skrevet 17. mars 2009 Ta med babyen din til kiropraktor for en kontroll. Det gjorde jeg, og jaggu fant han ikke en liten låsning i øverste nakkevirvel (mild form for kiss). Etter to behandlinger er det en helt ny unge! Anbefaler det på det varmeste. Jeg er også januar09-mamma, og er også veldig trøtt. At jeg sitter her på DIB kl halv ett om natten hjelper sikkert ikke på, men jeg trenger litt tid for meg selv i løpet av døgnet også, hehe... Kiropraktortimene har hjulpet veldig på hverdagen, og jeg begynner å få en rutine for soving og mating. Litt mindre våkenetter, litt mer avslappede dager. Mini har begynt å smile (han er prematur, så han ligger noen få uker bak skjema) og det har tilført en helt ny dimensjon til det å være mamma føler jeg. Nå er det like før jeg stuper her, så jeg skal logge av og gå og legge meg så jeg får sikret litt søvn før en liten en våkner og skal ha mat.
Tullemor1 & Gullemitt :-) Skrevet 18. mars 2009 #4 Skrevet 18. mars 2009 Jeg er også jan mamma... lillegutt er 10 uker og sover veldig lite, og når han sover så er det så korte økter.. er passe sliten jeg også, lillegutt sliter med magen, har vært 5 timer hos kiropraktor og han har blitt bedre og skriker ikke lenger på kvelden men har fremdeles mye luft i magen og sliter med det, så mye våken om natten. Det skal også sies at jeg har hatt et utrolig tøft sv.skap også så jeg har ikke hatt noe energi igjen til fødsel og tiden som er nå dessverre da jeg ble sengeliggende fra uke 19 med fare for prematur fødsel. Men klarte og holde til uke 38 med litt sykehus opphold osv. Så 19 uker på sofan/senga blir man ikke sprek av hehe.. men når jeg ser resultatet her ved siden av meg så er det glemt!! Men det går seg til, viktig å få hjelp og støtte av de rundt, så en får sove litt og slappet litt av. Tenk jenter, vi går en utrolig fin tid i møte, tenk om vi gikk høst/vinter i møte nå uff.. hehe nei nå blir det vår/sommer, deilig.... skal bare nyte tiden fremover så får vi heller sove når vi blir gamle hihi sa gamlemor på 39 år.. ))
helene0: jan09+jun11 Skrevet 18. mars 2009 #5 Skrevet 18. mars 2009 Det høres ut som om det er flere her som kunne trengt litt avlastning. Dere får passe på dere selv også, ikke bare de små. Knøttet mitt er nå 7 og en halv uke. Jeg hadde en tøff fødsel og et svangerskap med en skikkelig dum bekkenløsning. I tillegg var knøttet veldig liten selv om han var 14 dager på overtid. ...men det spiller ingen rolle nå. Knøttet har kommet opp til normalstr., keisersnittet har grodd fint, jeg har fått bearbeidet følelsene rundt fødselen og bekkenet er tilnærmet bra Jeg ser at jeg er heldig. Lille knøtt har hatt en del vondt i magen, men de siste 2 ukene har det blitt mye bedre. Jeg har klart å begynne å legge han mellom 7 og 8 og han våkner som oftest bare en gang mellom 00 og 08. Det er så godt å begynne å kjenne han bedre og bedre. Nå er det enklere å se når han er trøtt, så jeg kan sørge for at han får seg en blund (det hjelper jo på skrikinga). I går smilte han til meg på eget initiativ for første gang, jeg bare satt meg ned ved siden av han også smilte han fra øre til øre
lillenetha Skrevet 18. mars 2009 #6 Skrevet 18. mars 2009 Heisann! Kjenner meg godt igjen her. Den første måneden etter fødselen sov snuppa mi kun på dagen, og i uke 3 startet kolikksmertene for fullt. Etter 2 behandlinger hos kiropraktor begynte hun å sove hele natta, men nektet da å sove alene på dagen. Hun skreik ofte fra mårra til kveld. Vi har prøvd mye forskjellig, 5 ganger hos kiropraktor (virker litt), sukkervann, miniform, kutte ut melkprodukter og div.matvarer m.m. Jeg ammet fullt den første måneden, så begynte jeg litt med MME siden hun ikke ble helt fornøyd og mett med MM (sovnet hele tiden ved puppen), til slutt måtte jeg kutte det helt ut. Så nå får lille snuppa mi bare MME med malt, og virker mye mer fornøyd. Hun sover fortsatt kjempe godt hele natta, men sliter veldig med å sove om dagen. Så fort jeg legger henne ned, så våkner hun og skriker. Så her i huset blir det liten tid til vasking. Men noe som hjalp oss veldig denne uka, var å kjøpe lekegrind som vi fylte full av fargerike bamser og leker, pluss en musikkuro som lyser og beveger seg. Der kan hun ligge lenge og smile og snakke med lekene sine og jeg får endelig litt tid til matlaging og husarbeid. Hun låg også å sov litt i lekegrinda i går, så her skjer det store fremskritt. Ser ut som kolikken dabber av, men det kan jo også være siden hun nærmer seg 3 måneder. Håper ting også blir lettere for deg snart men som jeg sier til folk, jeg er helt utslitt, men det er såååå verdt det. Og jeg tenker sånn at jeg trenger litt motstand, lettere å takle andre ting senere i livet Jeg ønsker deg i hvertfall masse lykke til!
anima Skrevet 18. mars 2009 #7 Skrevet 18. mars 2009 Ja, selv om jeg har en stort sett snill unge og hadde ok svangerskap, har denne vinteren vært tung synes jeg! Kjempeforandring i livet, kaldt og mørkt, og mye nytt med skriking og nattevåk. Blir så lykkelig når sola skinner og jeg kan gå ut en time med vogna og høre å musikk eller radio på mp3-spilleren mens ungen sover. Synes ting begynner å bli bedre, selv om jeg fortsatt har dårlige dager. Tror lys og vår har utrolig mye å si! Besøk hjelper også, så lenge det er bra besøk; at de har med seg noe å spise eller holder ungen en stund så man år gjort litt for eksempel. Lykke til videre, håper ungen får mindre vondt etter hvert!
Klar Som Et Egg Skrevet 18. mars 2009 #8 Skrevet 18. mars 2009 Heisann! Lille frøkna er 10 uker i morra, og jeg syns igrunn ting går greit mtp søvn og mat. Men jeg vet åssen det er når ting ikke går helt som planlagt. Vesla fikk konstantert HD noen timer etter fødselen,og har ligget i pute siden det... Det var IKKE det jeg hadde forventet meg, og det tok litt tid å innstille meg på dette nye, klumpete, upraktiske og forbanna greiene.. Men nå går det mye lettere, puta er blitt en del av rutinene, og så ser vi lys i tunnellen nå, max to mnd til med behandling! Lykke til med å få lindret smertene, det er så grusomt når de små har det vondt! (lille gull har endel magesmerter pga at puta er i veien for å dra beina oppover, og det er så fælt å se på når hun sliter,, Hun blir også så forbanna for at hun ikke får dratt beina oppover, så det blir bare ille når hun holder på.) Håper du kommer deg ovenpå igjen snart, nå går det mot lysere tider, det hjelper veldig på!
Gjest Skrevet 18. mars 2009 #9 Skrevet 18. mars 2009 Heeei. Jeg fikk også småen min i slutten av Januar Her går det fint, synes ting er blitt mere rutinemessig og det er kjempedeilig. Hun sover lengre og lengre om natta nå og er mere våken om dagen. Amminga går supert, de såre stingene forsvant et par uker etter fødsel sammen med melkesprengen og flaska og smokk tar hun også så det synes jeg er kjempebra. Vi koser oss hjemme, går turer til butikken hver dag og styrer nå her hjemme. Snill som dagen er lang er hun og ( Unnatt når mageknipen setter inn) Hun er helt nydelig, 8 uker er hun blitt ( men skulle egntlig vært 10 uker dersom hun hadde kommet til termin), prater, pludrer, smiler og hikster når hun ser oss og vi prater til henne. Leker har hun også begynt smått å intressere seg for, fikk et lekestativ med leker av besteforeldrene som hun ligger i vippestolen og slår til, hehe. Er også litt slakt om dagen, men det er fordi jeg ikke er så flink å sove når hu sover. Er ungene deres blitt store/tunge? Vi skal på 6-ukers kontrollen i morgen, og jeg tror mi har bikka 6 kilo! Synes hun begynner å bli litt tung jeg ;p
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå