tigergutt<3 Skrevet 17. mars 2009 #1 Skrevet 17. mars 2009 Men bare av barnelegen. Han ville ikke sende oss videre til noen spesialist, fordi de skrev bare ut de samme kremene likevel.... Men så fikk jeg vite at hvis vi skal søke om hjelpestønad for å få tilbake litt av kostnadene så trenger vi en diagnose fra en hudlege. Ellers så tar vi i mot alle gode råd for at lillegutt skal få det så godt som mulig.
moota m storebror&lillebror Skrevet 18. mars 2009 #2 Skrevet 18. mars 2009 Tja jeg skal ikke si sikkert om du MÅ ha diagnose fra hudspesialist. Men bare den grunnen burde jo være nok. Og der får du jo oppfølging på et helt annet nivå. Mas mer på legen. Vet ikke helt hva du vet, om dette er nytt for deg eller om du allerede kan det grunnleggende og har styrt på i noen mnder. Men jeg kan skrive litt om hvordan det er for lillebror, så kan du hoppe over det som du vet. Lillebror ble faktisk født med atopisk eksem. Han hadde utslett over hele kroppen som hs sa var melkeutslett eller babyutslett. Men jeg har ei jente fra før og visste at det var andeledes. Han var 4 mnd når vi fikk diagnosen atopisk eksem, men hadde da en stund holdt på med kremer, forhåndsregler osv. Det er jo litt individuelt hvordan huden til barna takler behandling med bad, kremer, klær, mat ol. Jeg har f.eks lært at jeg bør bade lillebror hver dag og max 1 gang i uka. For han fungerer det best annen hver dag. Kan gå 2 dager imellom, men ikke mer. Han må gå masse i bleia, lufte kroppen og kremene må tørke inn før jeg har på klær. Det viktigste jeg tenker når jeg tenker atopisk eksem er vel å ikke bruke ull, men f.eks klær med bomull på innsiden og ull på utsiden, at de ikke skal svette eller være klamme, at de ikke må bruke parfymerte stoffer, vaskepulver, såper ol. Vi har ikke badekar, men han dusjer, hadde babykar til han før, nå er han 19 mnd. Han dusjer gjerne 30 min, vasker og smører han med aderma produkter. Bruker også locobase repair der som utsletter er aktivt. Først kortison, tørk, aderma bace and body, tørk, locobase rapair, tørk, klær. Det går jo mange timer i døgnet til å holde dette i sjakk. Han har alltid sovet dårlig om nettene, jeg gir ham mye vann, legger dyna på, trøster og koser ham. Jeg kjøper myke behagelige klær, vasker de med nøytral vaskepulver og tøymykner, mye går i tørketrommelen. Klær, sengtøy, håndklær, smikker, luer, votter, alt må vaskes ofte. Jeg vasker dyna et par ganger i året, jeg banker madrassen og har den ute på terrassen når det er vær til det, selv om det er iskaldt. Som sagt vet jeg ikke va jeg skal skrive for vet ikke hva du vet. Dumt hvis jeg skriver og skriver og så har du liksom taket på det. Det er jo bare til å spørre. Bare send pm også om du lurer på noe.
anbefaler Skrevet 26. mars 2009 #3 Skrevet 26. mars 2009 Helt enig her ;henvisning til hudlege spesialist /rikshospitalet/voksentoppen er et must slik at du kommer inn i systemet . Annbefaler ogå en fet fuktighetkrem tykt lag med tubifast over,eller weet wrap metode. Tubifast fines også i klær som er laget til barn med atopisk eksem Opplæring fåes på rikshospitalet hud avdeling eller voksentoppen. (Produkter kan også kjøpes på apotek.) Ta gjerne kontakt for mere info.
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 29. mars 2009 #4 Skrevet 29. mars 2009 hei =) for det første vil jeg arrestere deg litt på når du skriver "diagnose" med sånn " det er en diagnose, her har storebror diagnosen alvorlig kronisk atopisk eksem. sånn ferdig med det =) jepp,du kan søke om hjelpestøand,må ikke ha noe fra en spesialist for det,derimot skal du søke bidragsordning for kremer og slik,da må det være fra en spesielist første gang,også hver 3år,men hvert år må det godtgjøres behovet fra en lege. råd..vel..er jo veldig individulet,men for de fleste med denne eksemen,er det viktig å ikek ha ull innerst,unngå sitrus,tomat (her kan ikke storebror spise noe som helt med tomat,ikke pizza,gryterett eller noe) nøtter (noen reagerer på det) men er så mye igjen som kan forverre eksem..så man må teste ut selv liksom,tar tid,men vedt det. Gode fuktighetskremer UTEN parfyme,er et must!! kortison ved oppbluss/foverring. Her går det over 1t bre på kveldstell,da er det 20min i KP-bad,10min med kortison,så evt alsol omaslg,i 20min (ikke alltid det) så MASSE fuktighetskrem,bruker ca en stor tube med apobase blå på 1uke,mindre i værste perioder,så våtbandasjer. Det er ektremt viktig med forebygging,dvs fuktighetskrem,morgen og kveld. men kommer helt ann på graden også. se på bloggen jeg har laget ang det å ha kronisk syke barn. www.simensindre.blogspot.com er det noe du lurer på,så send PM og spør =) Lykke til =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå