Gå til innhold

blodtrykk

juniengel

Anbefalte innlegg

Hei

Var hos lege i dag og hun sa jeg hadde litt for høyt blodtrykk. Det er 115/ 85. Etter timen tenkte jeg litt og ble litt urolig for blodtrykket, men er usikker på hva tallet egentlig sier. Hvor "farlig" er det med 115/ 85? Noe jeg bør tenke på? Legen sa jeg måtte slappe mer av, er det andre ting dere kan anbefale? Jeg er i uke 29.

Fortsetter under...

Etter det jeg har forstår, har du ikke høyt blodtrykk i det hele tatt. Mulig legen mener at undertrykket (diastolisk trykk) er noe høyt, men overtrykket (systolisk trykk) ditt er det iallefall ikke (snålt at legen mener dette, du bør spørre hva det betyr, synes jeg!). 115/85 betyr at trykket i blodårene dine er 115 mm Hg (måleenheten, ikke så vesentlig hva det betyr) når hjertet pumper blod ut i årene, mens 85 er trykket når hjertet slapper av. Da blir trykket på blodårene lavere. Trykket sier noe om hvor hardt hjertet må jobbe for å frakte blodet rundt i blodårene, og dersom man har høyt blodtrykk over lengre tid, er dette svært belastende for kroppen. I svangerskapet kan forhøyet blodtrykk blant annet være et tegn på begynnende svangerskapsforgiftning.

Jeg er ingen medisiner, og vil ikke overprøve din leges uttalelser, men alt jeg har lest om blodtrykk tilsier at ditt er innenfor normalområdet. Allikevel bør du ta det med ro fremover, så du ikke risikerer noe!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...