Gå til innhold

Seriøst bekymret. Arb. giver ikke innrapportert meg som ansatt i nav...

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg håper noen av dere som kanskje leser dette kan svare meg på hva jeg bør gjøre eller evt vet hvilke rettigheter jeg har.

Firmaet jeg jobber i ble kjøpt opp ved års skifte. Jeg ble gravis i begynnelsen av Januar. Nå kommer det visst snikende fra en av mine kollegar at han vet at vi ikke er innrapporter til nav som ansatte i firma, ingen av oss har heller fått en arbeids kontrakt. Vel jeg er 3 mnd på vei, og skal ut i permisjon i september og er seriøst bekymret. Det er en ting, en annen ting er at jeg har latt være å sykemelde meg, for at jeg har hatt lyst å jobbe sel om jeg er EKSTREMT dårlig. Vel, nå kjenner jeg meg sliten av presset, og av at jeg føler at jeg ikke strekker til. Pga av at jeg er kvalm 24 timer i døgnet, og sliter m å få i meg mat, og jeg er sliten. Legen min foreslår sykemelding en liten stund, men hva gjør jeg da?? Jeg jar jobbet i firma i 1 år og 4 mnd, og har jobbet før det også, så jeg er jo berettiget til svangerskaps penger...Men, hos nav står jeg kanskje ikke registrert som ansatt engang??

Hva gjør jeg??

Beklager langt innlegg, håper noen av dere vet.

Takker

Fortsetter under...

Hva har nav med om hvor du jobber?

Så lenge du har jobbet, tjent penger og betaler skatt 6 av de 10 siste mnd har du rett på foreldrepenger. Du har enda ikke opparbeidet deg denne retten om du skal ut i permisjon i september.

Alle arbeidstakere trekkes skatt og også skatt til tygdefond (det heter noe annet tror jeg) Derfor er vi meldt opp ho nav hvor vi jobber.

Du har ikke noe å frykte så lenge du kan dokumentere at du har jobbet der. du har sikkert lønnslipper og din arbedsgiver skal ha trukket deg i skatt og innbetalt dette.

Disse tingene er nok dokumentasjon på at du har vært i arbeid og at du her rett på sykepenger og etterhvert foreldrepenger

Det er ikke sikket din kolega vet rett, men hør med nav for de kan enkelt gå inn på deg på systemene sine å se hvor du jobber.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...