Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #2 Skrevet 17. mars 2009 Noen synger ikke i det hele tatt. Andre synger salmer eller kjente barnesanger. Og en del lager en personlig sang til dåpsbarnet.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #3 Skrevet 17. mars 2009 Forslag til salmer og kjente barnesanger?
3guttersmamma Skrevet 20. mars 2009 #4 Skrevet 20. mars 2009 Salmer: Ingen er så trygg i fare Milde Jesus Det skjer et under i verden Fylt av glede Andre sanger: Den fyrste song eg høyra fekk Morgendagens søsken Lillebror (...det kan bare lillebror, og bare, bare han...) Og ellers alle slags voggesanger...
plass'n Skrevet 27. mars 2009 #5 Skrevet 27. mars 2009 Jeg er fadder synges til melodien ”Jeg er Havren” (sang som samtidig skaper litt munterhet og glede fordi her slutter sangen midt i et vers og alle blir først litt forundret, og så kommer latteren for den overraskende slutten...) Jeg er fadder og jeg synes nå at en liten sang vi synge må det var hyggelig for meg å få spørsmål om ved døpefont å stå Ja, å være fadder føles bra for den lille bør jo alltid ha noen som vil be sånn litegrann for sitt fadderbarn i livets gang Jeg er fadder og, ja vi er fler som vil følge med på hva som skjer når vår lille venn blir stor og tiden går derfor er det at jeg foreslår at vi reiser oss og sier nå at en ring omkring deg vil vi slå full av omsorg, kjærlighet og håp fra idag da du ble bragt til dåp så vi setter oss og synger med i det siste verset, det var det!... ------------------------------------------------------- DØPESANGEN (2 varianter, en med 4 vers, en med 6 vers) synges på melodien ’Jeg har en venn’ Melodien står i den blå tilleggs-salmeboka i Kirken, ”Salmer 97” men du kan også høre melodien på der Cornelis Vreeswijk synger en annen tekst til denne melodien (den heter ’Grimasch om morgenonen’, det er lagt inn flere varianter på samme siden..) da vil du sikkert kjenne igjen melodien ”alle” har hørt den, bare de kommer igang ! Døpesang 1 1. Nå vil vi synge en døpesang for idag er vi glade og syng den om igjen gang på gang ord fra Jesus som sa det: La barna komme helt fram til meg så får de følge på livets vei da får de del i det største DÅPEN det er det første. 2. Men veien den kan bli ganske lang for de små og de store da finner vi frem vår døpesang tenk så på hva Jesus gjorde han så hvert menneske der de var små og store de fikk et svar ’Jeg kan livet forandre’ HÅPET det er det andre. 3. Og når tvilen tar plass om litt plager hjerte og tanke da tar vi dåpssangen fram såvidt at Han får lov til å banke på hjertedøra og kommer inn gir ord som lyser opp våre sinn så vokser troen litt bedre TROEN det er det tredje 4. Og blir vårt hjerte litt kaldt iblandt følelsene blir borte da tar vi dåpssangen, det er sant det under er ganske stort, det: at Jesus elsker tross hva vi er og hva vi føler, for han er nær og det kan aldri mer briste KJÆRLIGHET er det siste ØH Døpesang 2 Nå vil vi synge en døpesang for idag er vi glade og syng den om igjen gang på gang ord om Jesus som sa det: La alle små komme hit til meg da kommer de på den rette vei da får de del i det største VEIEN det er det første ! Men dåpen er jo så mye mer sangen vår må bli lenger Vi vet at livet fins før vi ser, skjult i frøet det henger Når frøet vokser, da ser vi liv om det i starten er som et siv Det liv kan ingen forandre LIVET det er det andre ! Vi får et navn ifra mor og far de har bestemt hva vi heter og når de roper da er vi snar så blir de spart for å lete Men Jesus ga oss sitt eget navn Han roper på oss fra himmelhavn da vil vi svare med glede KRISTEN det er det tredje ! I hjemmet har vi en far og mor og no’n søsken kanhende men dåpen gir en familie stor med søskenflokk uten ende Ja finn Guds barn du kan smile til dele glede og tro og tvil sammen må vi jo være KIRKEN det er det fjerde ! Men når det mislykkes gang på gang å leve slik som vi skulle må vi igjen hente fram vår sang og ikke sutre og mulle Syng da om Jesus som tar hver dag imot oss med våre nederlag Han dåpens ord ikke glemte NÅDEN det er det femte! Når vi har sunget vår døpesang helt til vi er blitt gamle og funnet trøst i den gang på gang da kan vi versene samle og skrive over: Hvert ord er sant Han takk da Jesus at du meg fant og meg aldri vil miste HIMLEN det er det siste ! ----------------------------------------------- Takk Gud mel: Jeg vet en deilig have(No livnar det i lundar) Takk Gud for alle under som du lar oss få se for barnet som nå blunder hos mor og far i fred. Takk Gud for kirkens glade innbydelse til dåp så alle kan få ha det vidunderlige håp Takk Gud for jord og himmel for dag som er og var blant verdens men'skevrimmel fant du oss der vi var Takk Gud for våre kjære og dem vi tenker på takk for at du vil bære så vi kan målet nå. ------------------------------------------ ' Her ligger det et lite barn Mel: Jeg folder mine hender små Her ligger det et lite barn som nettopp nå er døpt fridd ut av utrygghetens garn og i Guds godhet svøpt. Det veksler mellom smil og gråt ja, livet er jo slik men vi kan se når år er gått: Guds signing gjør oss rik Så smil du lille døpebarn og skrik hvis du har lyst For Gud er med deg hver en dag Han har din panne kysst ! --------------------- Velkomen alle kjære mel: Jeg vet en deilig have (No livnar det i lundar) Velkomen alle kjære til heimen vår i dag då me fekk lov å bere eit barn til Gud ilag Me ser eit lite under frå barnets augo skin og kjem det tunge stunder vil Gud gje nåden sin No vil me vera saman i takk og glede stor for her er ingen framand til fest er dekt vårt bord ------------------- Vær velkommen, store, små mel: Kjære Gud jeg har det godt (Deilig er den himmel blå) Vær velkommen, store, små vi vil feire sammen nå for i dåpen ble den lille båret fram slik Jesus ville Guds familie har fått enda en, det føles godt. Faddere er godt å ha takk at dere svarte ja men vi vet at alle gjerne tenne vil en bønnestjerne for vår dyrebare skatt når hun (han) tar på livet fatt. Så velkommen til vår fest hygg deg som du kan det best spis og drikk, ta gjerne ordet mens vi sitter her ved bordet taler vil vi gjerne ha da blir festen riktig bra!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå