Gå til innhold

Hva er egentlig diare?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag da jeg hentet lille i barnehagen fikk vi beskjed om at hun hadde bæsjet tre ganger våt bæsj, vært sur og trist på morgenen. "Nesten som diare." Hadde sannsynligvis vondt i magen mente de. Hadde heller ikke hatt veldig lyst på mat.

Men, da hun ble hentet var hun i strålende for, hoppet rundt, hun har nå spist masse av yndlingsmiddag og ingen ny bæsj.

Mannen min er bortreist og akkurat i morgen er en av de få dagene da det er krise om jeg blir borte fra jobb. Har derfor ikke lyst til å være hjemme "for sikkerhets skyld". Hva tror dere, og hva synes dere er riktig vurdering? Noen barnehageansatte som hadde blitt sure hvis barnet hadde kommet neste dag? Jeg har jo ikke lyst til å være slik om leverer sykt barn i barnehagen....

Vær snille og svar mange!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis allemenntilstanden er bra ser jeg ingen grunn til å holde henne hjemme dersom det ikke har kommet en eneste rennende bæsjebleie i dag eller natt.

Jeg kan jo selv være løs i magen pga ting jeg har spist, men er ikke syk og reiser selv på jobb, datteren min har også av og til rennende bæsj, men det kan komme av enkelte ting hun har spist mye av eller f.eks fått i seg mye badevann (hun drikker nemlig det hvis hun får sjans)

Det er vondt å være løs i magen av og til, men magesmertene går som regel over når man får det ut og formen er bra igjen.

Jeg ville nok sendt henne i bhg hvis hun er som hun pleier nå, og bedt de ringe deg hvis det blir ille igjen.

Forklar i bhg at hun virker frisk for deg, og at det ikke har vært noen løse bæsjebleier.

Skrevet

Det er visstnok diare og sånt som er meget smittsomt..

Leste på ei nettside her;

Hva er akutt diaré?

* Med diaré forstår vi mer enn tre daglige tømninger av løs til vandig avføring

* Akutt diaré er nesten alltid forårsaket av mikroorganismer som bakterier og virus, og betegnes derfor ofte akutt infeksiøs diaré

Vurdering av akutt diaré

* Mange ulike bakterielle, virale eller parasittære organismer kan være årsaken

* Disponerende faktorer er dårlige sanitære forhold, inntak av smittebærende føde og bruk av antibiotika

* Ca 95% av de akutte diarétilstandene er selvbegrensende

* Utredning for å få rede på hvilke bakterier som er skyld i infeksjonen, er bare unntaksvis nødvendig

* Akutte infeksiøse tarmsykdommer kan grovt inndeles i tre typer

o Sykdom uten betennelse i tarmen

o Sykdom med betennelse i tarmen

o Sykdom i hele kroppen, systemisk infeksjon

Barnehage

* Barn med akutte diarétilstander kan vende tilbake til barnehagen 2 døgn etter at de har blitt symptomfrie. Dette gjelder også bleiebarn

* Barn som til vanlig har tendens til løs avføring, trenger ikke holdes borte fra barnehagen. Det må være foreldrene som avgjør om barnet har en unormal diarétilstand

* Ved diarétilstander hvor man mistenker næringsmiddeloverført mikrobe (for eksempel etter utenlandsreise), bør barnet undersøkes av lege og det bør sjekkes om andre barn i barnehagen har symptomer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...