Gå til innhold

Fått avslag på barnehageplass i dag!!!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hadde du ingen flere barnehager på søkerlista di?

Du kan klage på vedtaket, men mest sannsynlig så er det fullt der du søkte.

Flytte til en annen kommune er vel ikke akkurat et greit alternativ, så ville heller satse på å finne meg en dagmamma i mellomtiden.

Er hovedopptaket ferdig allerede i din kommune? Hvis det er ferdig, og du har fått vedtak om avslag, kan du klage og kreve plass (i kommunen, ikke nødvendigvis plass der du ønsker). Iht har barnet lovfestet krav på plass under visse forutsetninger. Fra barnehageloven:

§ 12a. Rett til plass i barnehage

Barn som fyller ett år senest innen utgangen av august det året det søkes om barnehageplass, har etter søknad rett til å få plass i barnehage fra august i samsvar med denne loven med forskrifter.

Barnet har rett til plass i barnehage i den kommunen der det er bosatt.

Gjøre?

Hva , med å legge ut alder, kjønn, og kommune (evt. bydel) her på denne tråden? Eller til og med kontaktinformasjon. Litt større sjanse for at noen kan hjelpe deg da.

Og hva med å sjekke barnehage.no?

Annonse

Er det virkelig så rart at det blir spurt om hva en skal gjøre?? Det er nå lovfestet rett til barnehageplass (om en oppfyller de kravene som er satt i forhold til det). På det grunnlag er det flere instanser som oppfordrer til å gå til søksmål om man ikke får tilbud om barnehageplass.

Når det er sagt så skal man bli tilbudt innenfor kommunens grenser og har ikke krav på å få den nærmeste barnehagen.

Takk for svar! Sønnen min er født etter august, så har ikke rett til plass før neste år.... Jeg søkte på 5 ulike barnehager. Jeg har endret litt på søknaden min, etter en snakk med kommunen. B.la ville jeg ha plass fra oktober, men står nå august. (burde jo tenkt på at de vil fylle opp plassene sine da...men tenkte bare på at han skulle få være lengst mulig hjemme... Om vi får plass bruker vi denne tiden til laaang innkjøring). Og ja.... Flytte er nok ikke aktuelt, selv om det selvfølgelig er mulig :) Og ja, det må jo bli dagmamma om vi ikke får plass. Får håper det er noen med lang erfaring, mange fine referanser m.m.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...