Gå til innhold

Amming og skriking

Anbefalte innlegg

Skrevet

Frem til nå har knøttet mitt spist som bare det. Når han ble født veide han bare 2,5 kg og nå som han er 7 uker nærmer han seg 5 kg. Jeg har ganske god utdrivningsrefleks og han suger effektivt så han har fått i seg det som er i en pupp på ca 10 min. Han viste at han var mer sulten ved å være urolig etter at han slapp den første puppen. Det som har vært av skriking og uroligheter under amming har kommet fordi han ikke har klart å svelge unna melken fort nok.

De siste dagene har han blitt skikkelig irritert og skriker mye under spising. Han holder seg ikke til puppen i mer enn 5 min. Prøver å roe han ned og tilby han på nytt, men det blir det bare vræling av. Prøver også å tilby han den andre puppen, uten særlig hell.

Blir frustrert og bekymret for at han ikke får i seg nok mat. Kan det rett og slett være at han prøver å regulere ned melkemengden etter mange uker med stor vekst, eller?

Uff... bekymret mamma :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spisemønsteret endrer seg hele tiden, og kan blir kortere amminger, lengre amminger, kortere og lengre tid mellom ammingene. I tillegg kommer økedager inn - med sulten baby og litt for lite melk... (da må man jo bare amme og amme, så økes mengden). Om du er bekymret er det veldig lurt å legge merke til bleiene. For det som kommer inn, kommer i litt redusert mengde ut igjen som tiss. Tisser han bra, da spiser han bra. Noen spiser mest om natta og har klissklass-nattbleier og tørrere dagbleier. Det er også helt OK. Hvordan er det med bleiene til din lille tass?

Skrevet

De er jo tunge de, så alt er nok egentlig ok.

Er bare frustrerende når han ikke ser ut til å ha det godt. Jeg må nok bare bli flinkere til å tolke signalene. I dag har jeg tatt han bort fra puppen og pakket den inn når han har blitt urolig og skreket. Når jeg fant frem puppen noen minutter senere var alt ok. Kanskje han bare trenger litt pauser.

Skrevet

De vet ikke alltid hva de vil. Her hadde vi en runde som var slik ved uro/gråt:

Pupp? Nei

Rap? Nei

Bysse rolig? Nei

Bæres i sjal? Nei

Ny runde - kanskje med et ilagt bleieskift?

Enda ny runde - og vips funka et av punktene...

Rare er de, men jammen søte!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...