Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan jo ikke amme annahver time hele døgnet?? Blir jo helt tullerusk her...dette går ikke i så veldig mange flere dager kjenner jeg, da blir jeg overtrøtt!

Nei, nå trenger jeg tips om hvordan jeg skal få pressa i lille kroppen litt fast føde. Dette går for tregt, 1 mnd og ei uke har jeg holdt på, og fremdeles går det bare noen skjeer inn...og flaske, det er bare å glemme, den tygger han bare på. Kun flaske med vann som går inn, men det er jo litt lite næring i det da.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvor gammel er han da?

Skrevet

Kan du ikke heller gi han en flaske mme da, i stedet for grøt? Jeg er blitt anti grøt i det siste, vet ikke hvorfor.

Skrevet

Hadde det vært så enkelt så;) Han tar bare ca 20 ml med vann fra flaske om han får leke med den...mm og mme går ikke ned, da blir han sint. Er liksomn bare puppen som gjelder.

Han er 5 mnd og ei uke, sånn ganske akkurat;)

Skrevet

hva med å pumpe deg å gi morsmelk på flaske, sån at han blir vant til flaske, og så kan du begynne å "lure" han litt ved å bytte ut en flaske i nye og ne med mme. kanskje det går ned hvis han blir mere vant til flaska....

eller har jeg også strevd lenge med min gutt for å få i han grøt, han er 5,5 mnd nå, og jeg har holdt på siden han var litt over 4 mnd. han er ganske uintressert, åpner nesten ikke munnen, bare sutter i seg litt fra tuppen av skjea. men det går litt bedre nå enn hva det gjorde. han er nok litt kresen, har prøvd mange grøttyper.

Skrevet

Sønnen min er ganske nøyaktig like gammel som din, og fullammes. For noen uker siden var han akkurat likedan - amming annenhver time inkl natten, jeg holdt på å bli gal!! Nå er det igjen 3-5 timer mellom maten på nattestid. Jeg hadde gitt ham mat for ofte på dagen, rett og slett - han fikk mat når han egentlig ikke var sulten, og var urolig av andre årsaker. Jeg valgte enkleste utvei when in doubt: Puppen. Resultatet av dette ble masse småspising, og selvsagt da også om natten. I tillegg drev han nok kanskje og økte også på den tiden. Jeg ga mat bare når jeg VISSTE han var sulten på dagen, og var nøye med å se på klokka, slik at jeg hadde litt oversikt over når han hadde spist sist. Overraskelsen var stor da jeg oppdaget at han glatt kunne gå 4-5 timer på dagen før han var sulten, men selvsagt litt dagavhengig. Sjeldnere spising på dagen førte til sjeldnere spising på natten.

Kjenner du deg igjen i dette?

Skrevet

Har en stor mengde morsmelk i frysere, og har mengder i puppen og, så står ikke akkurat på det. Hadde han villet drikke morsmelk fra flaska kunne han blitt god og mett. Er bare det at han kun vil ha litt vann fra flaske...og da er det mer leking med flaska, ikke "spising".

Håper det blir mer fast føde med tiden;)

Skrevet

Jo, du kan jo ha rett i det...men, han har alltid spist relativt lite og ofte, hver 2.-3. time på dagtid. Har selvføgelig hatt økedøgn og, men aldri har det vart så lenge som nå. Han spiser ikke puppen tom, så kan jo være han ikke er så sulten heller, eller så kan det være han ikke orker pga hjertesykdommen sin. Det er der jeg syns det blir vanskelig å vurdere.

Nei, mat er vanskelig, i alle fall når de søte små er litt i det slankeste laget og tuller litt. Føler liksom ikke jeg kan nekte han maten heller da, så er kanskje litt løssluppen med puppen;)

Skal prøve oen dager å drøye i alle fall 3 timer på dagen...4 timer på dagtid tror jeg aldri vi har hatt her å gården, så det får vi prøve på i neste omgang;)

Takk for råd!!

Skrevet

Kan hende han ikke liker grøten. Med de to eldste mine var det på dette viset. Jeg kjøpte da den grøten med banan og aprikos, og den var en fulltreffer. Etter det var måltidene en lek..

Skrevet

Hmm..hva m velling da, prøvd det? Kanskje han kunne "tygd" i seg litt velling fra flasketuten hvis du klippet et stort kryss el hull i den??

Ellers er det jo mulig å forsøke å blande litt fruktmos i grøten? Det som funka best her i starten, var å lage grøten ganske tynn og rennende, og la henne få tygge og "leke" seg m skjea- samtidig som det da rant endel grøt inn i munnen hennes. Hun liker fremdeles å holde i skjea selv, og gjerne klisse-klasse m begge hendene oppi grøten, så blir endel gris til tider, men da gaper hun ihvertfall opp og svelger ned til den store gullmedalje (akkurat som om hun vil styre det selv, og ikke bli påtvunget den)

Lykke til, håper det ordner seg for dere, ikke noe gøy dette vil jeg tro, med disse evinnelige vektbekymringene og hjertesykdommen i tillegg!

Skrevet

Hvis du vil få i han mere grøt kan jeg komme med et lite tips:)

Vi har holdt på med grøt i nesten to uker, men han har ikke fått i seg så mye. Har blandet med morsmelk. I dag hadde jeg ikke noe mm i kjøleskapet og blandet med mme. Grøten ble mye tykkere (kan være jeg i tillegg ikke hadde like mye væske som vanlig, men poenget var at det ble grøt-tykt og ikke flytende). Da greide han spise det. Når det har vært mer flytende, har han bare presset det ut igjen. Spiste opp hele skålen sin, flinke gutten. Og litt deilig sviskemos.

Men, tror ikke nødvendigvis grøten har så mye å si på nattesøvnen her i gården.

Skrevet

har du prøvd maispulver blandet ut med morsmelk?

Skrevet

Har gitt opp grøt jeg. Gått over til potatismos (har prøvd dem både flytende og mer fast i fisken), og det er jo toppers...i kanskje to minutter. Er spinnvill, altså meget interessert i ca to skjeer, så går det brått over, og han vil ikke ha noe mer. Skal koke sviskepuré i morgen, prøve med en potet med litt svisker. Huff, stakkar gutt. Når den menyen kom på trykk så den ikke videre delikat ut;)

Og funker ikke det skal han få tygge på ei vellingflaske i morgen litt utpå ettermiddagen....så får vi håpe det går inn ett eller annet.

Også skal jeg prøve å drøye minimum 3 timer mellom hvert måltid.

Da har jeg planen klar;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...