jmsg Skrevet 16. mars 2009 #1 Skrevet 16. mars 2009 Hvorfor benyttes medikamentet prednisilon ved ass.befruktning? Dumt spørsmål kanskje. Føler jeg ikke må ha noe uprøvd....Mistet 8.ganger, alt fra uke 6-13. Har to mislykka IVF, skal på fryseforsøk i mai... Finner ikke noe galt på noen av oss, ufrivillig barnløs. Har prøvd akupunktur, healer, kinesiolog...men ingenting hjelper. Livet føles urettferdig når man er gift med verdens beste mann og ikke kan få barn sammen. Det er noe med disse genene man skulle ført videre. håper noen kan svare meg
Rose69 Skrevet 17. mars 2009 #2 Skrevet 17. mars 2009 Hei jmsg! Så trist å høre om alle abortene dine.Kanskje Prednisolon kunne vært noe for deg? Har du hørt med din lege/klinikken? Jeg tror P "roer" immunforsvaret slik at det blant annet ikke tolker et embryo som et fremmedlegeme og støter dette ut. Legger ved denne: http://www.dinside.no/788348/gravid-med-allergipille Lykke til med fryseforsøket i mai :-)
bollibompa Skrevet 17. mars 2009 #3 Skrevet 17. mars 2009 Huff, du har vært fryktelig uheldig! Selv har jeg mistet 3 ganger, og denne gangen ble jeg satt på prednisolon 10 mg og blodfortynnende, både Klexane og Albyl-E. Og det ser ut til at det går bra nå. Er i uke 12 og var på ultralyd i går og så at alt var ok. Tidligere har jeg mistet i uke 6 og 7, og de sier at hvis man ser at hjertet banker etter uke 8, så er er sjanser for at det skal gå bra ca 92% Jeg har en formening om at noen har litt sterkere immunforsvar enn andre, og da kan Pred. fungere. Men det var først når jeg tok blodfortynnende i tillegg at spiren satt. Jeg har også vært sykemeldt nå,helt til denne uken.
Rose69 Skrevet 17. mars 2009 #4 Skrevet 17. mars 2009 Kanskje j skulle gått på både Albyl-E og Klexane jeg også.Har kun gått på Albyl (eller Magnyl v Nordica) Plus Pred. Vi har tykt blod i familien og min far går på blodfortynnende.Samt et godt immunforsvar hele gjengen.J r så og si aldri syk. Takk for at du satt meg på den ideen,bollibompa:-) Skal jammen høre m legen..
håp-74 Skrevet 23. mars 2009 #5 Skrevet 23. mars 2009 hei: ) Veldig leit att dere mistet hele tre ganger : ( jeg har akkurat fått vite dette med prednisolon, har aldri hørt att det kan brukes ved assistert befruktning. Blei gravid på det aller første forsøket i 2003, siden har egget ikke festet seg. i år har jeg 2 uttak og to frys. Ifølge klinikken har jeg hatt "kanon forsøk både med tanke på kvalitet og antall egg men ikke resultat. Har selv Sjøgren som er en autoimun bindevevsykdom og tror jeg kan dra nytte av ¨å prøve prednisolon. Når startet du på prednisolon? Hvor lenge sto du på det? Tok du 10 mg i ei dose eller fordelte du det til morgen og kveld? Har stått på Klexane og Albyl-E di to siste uttaka. Krysser alt jeg har for att det skal gå bra med dere denne gange : ) Venter i spenning på svar : )
håp-74 Skrevet 23. mars 2009 #6 Skrevet 23. mars 2009 Spørsmål fra håp-74 var til bollibompa, eller til andre som har samme erfaringer. Er heilt ny her inne så er rimelig grønn enda : (
b77h Skrevet 28. mars 2009 #7 Skrevet 28. mars 2009 hei skriver et svar til dette innlegget som også er om prednisolon. kjenner meg sånn igjen i den fortvilte følelsen av å ikke kunne få barn når man har en fantastisk mann og alt ellers ligger til rette for det. Føler virkelig med deg som har mistet så mange ganger, det må være tungt. selv har vi bare mistet en gang, på første forsøket i uke 5/6, og det føltes tungt nok. Jeg gikk på prednisolon og klexane da. Prednisolon for å dempe immunforsvaret. jeg har en autoimmun sykdom, og det som skjer da er at im.forsvaret angriper "seg selv" og kroppen - eks leddgikt el psoriasis. det som ofte kan være årsaken er matallergier og at tarmene ikke er "tette nok"; det tas dermed opp proteiner fra eks melkeprodukter, gluten el egg, som ikke skulle vært i blodet. Kroppen registrerer dette som avfall som må vekk - og det plasseres tilfeldig i eks et ledd. så kommer immunforsvaret inn og angriper det fremmedelementet som ikke skal være i dette leddet - og man får en betennelse/inflamasjon.... lang histore, men litt om hvordan det virker. et sterkt immunforsvar er kjempebra å ha - den beste forsikring til å holde seg frisk. men ved en graviditet stemmer det at kroppen må tillate et fremmedlegeme å feste seg i livmoren, og dermed må immunforsvaret roe seg ned. Det kan være lurt å unngå forskjellige matvarer som hvete/gluten og melkeprodukter i prøveperioden, tror jeg. og ta tilskudd med probiotika for å få mest av de gode bakteriene i magen. hvordan magen/tarmene fungerer har innvirkning på hele kroppen; det er her alle næringsstoffene tas opp (hvis det fungerer som det skal), og det er der immunforsvaret sitter... uff, jeg klarer ikke stoppe når jeg først er i gang... ellers; lurt å sjekke stoffskiftet ditt. en vanlig årsak til å miste kan være for lavt stoffskifte. Skjoldbruskkjertelen produserer et hormon som fosteret er avhengig av de første ukene i svangerskapet - fordi det ikke produserer det selv. lykke til med neste forsøk :-) vi skal også i gang igjen i mai.
Lie79*har blitt mamma* Skrevet 29. mars 2009 #8 Skrevet 29. mars 2009 Høres veldig interessant ut det du skriver b77h! Jeg har også en autoimmun sykdom (diabetes), og for ca 2 år siden fant jeg ut at jeg har matintoleranse for bl.a hvete (korn) og melk. Reagerer mest på hvete, så holder meg helt unna det. Reagerer ikke like sterkt på melkeprodukter, så spiser litt innimellom... Har hatt 3 innsettinger tilsammen nå, med bra kvalitet på eggene hver gang. Men desverre bare testet negativt:( Har selv tenkt på om dette med matintoleranse kan ha noe å si for å bli gravid. Tar probiotika hver dag + at jeg er ganske nøye med kostholdet. men så langt ser det ikke ut til å ha hatt noe effekt ift graviditet... Har også tatt en blodprøve som viste at jeg har litt "overaktivt" immunforsvar. Så nå lurer jeg virkelig på om Prednisolon kan være noe for meg. Har du gått på Prednisolon ved flere forsøk? Starter du på Prednisolon i forkant av forsøket, og hvor lenge skal man evt ta det? Ønsker deg masse lykke til på neste forsøket ditt i mai:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå