Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er 1 1/2 år gammel og har fått gulbrunt belegg på hjørnetennene nede (som nesten ikke har kommet opp), pluss noe på et par andre tenner i nedre kjeve. Hun får aldri godteri, av og til juice til frokost, ikke ellers og vi pusser tennene godt både morgen og kveld. Riktignok "sloss" vi hver tannpuss tidligere, så det ble ofte så som så med grundigheten.

Er det noen som har noen tanker om hva det kan være? Tannsten? Karies?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et av min venninnes barn fikk sånt belegg på tennene uten noen logisk grunn. Hun tok han til tannlegen og jeg tror tannlegen fjernet det, eller om de fikk noe å smøre på, jeg husker ikke helt for det er så lenge siden. Jeg mener å huske at tannlege sa at noen bare har forhold i munnen som gjør at de lett får sånt belegg. Jeg tror jeg ville tatt henne til tannlegen.

Når det er sagt så sier du at hun får juice til frokost. Den bør dere blande halvt om halvt med vann, for ellers er den ganske kraftig, spesielt den juicen som er laget av konsentrat. Og ikke puss tennene hennes rett etter at hun har drukket juice for juicen gjør emaljen hennes myk og porøs og en tannpuss gjør mer skade enn gagn da. La det gå minst en halvtime etter at hun har drukket juice. Et av mine barn tålte ikke melk så jeg erstattet melk meg juice til drikke, ingen fortalte meg om hvor sterk syren i juice er. Med det resultat at alle melketennen hennes råtnet vekk. Og jeg følte meg som verdens verste mor...

Skrevet

Det er ikke tannstein eller karies men emalje er svake.Du må puss tennene godt. Hvis man har dårlig emalje man får fortere hull.Ring til tannlege og snakke med dem.

Jobber som tannhelsekretær.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...