Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lenge siden jeg har vært inne på denne siden nå. Har ikke følt meg helt i form. Sist jeg skrev var jeg bekymret for XU (svangerskap utenfor livmoren, samt syste). Jeg kom meg til legevakt torsdag for 1 1/2 uke siden og fikk henvisning til gynekolog. Der var jeg sist mandag. Hun fant heldigvis hverken XU eller syste. Hun fant derimot at jeg har nyrestein. Jeg trodde nyrestein kunne kjennes bak på ryggen, men hun fortalte at en kunne kjenne dette foran på sidene og nedover mot lysken også. Nyresteinen forklarer kanskje hvorfor jeg er så kvalm fremdeles også. Jeg fikk ikke noe pålegg om hva jeg kan/ikke kan drikke og spise. Har ny time hos gynekologen om 1 1/2 uke. Får da svar på ulike prøver som ble tatt. Jeg synes dette er lenge til, så tror jeg ringer og undersøker litt tidligere.

Er veldig trøtt og kvalm om dagen p.g.a nyrestein, i tillegg til at jeg for innsettende stikkende smerter som kan minne om kynnere/rier. Er det noen av dere som har opplevd dette og kan fortelle meg om dere ble kvitt plagene og nyresteinen i svangerskapet? Hva er mulig å gjøre av behandling så lenge en er gravid? Jeg har ikke fått utdelt noe smertestillende da dette ikke var å anbefale for gravide.

Skrevet

Hei!

Jeg jobber som sykepleier på en avdeling med bl. a. folk med nyrestein,har ikke hatt dette selv men vet gjerne litt om det allikevel.

Nyresteinen følger urinen ut av kroppen, det kan den gjøre helt av seg selv( det er gjerne når den flytter seg smertene er værst,....) men det kommer litt an på hvor stor den er.

Har du tatt ultralyd av urinveiene?(det kan du jo ta selv om du er gravid...)

-ellers vil smertene også øke på ved mye væske inntak, pga økt urinproduksjon....

Når det gjelder behandling for gravide er vel litt begrenset, da går det jo mer på hva en tåler av smerte llindring hvis eventelt en må fjerne steinen. (altså at den ikke kommer ut av seg selv)

Det viktigste nå er at steinen ikke stopper for urinen,...så om du skulle få smerter over nyrene(under ribbebeina bak på ryggen sånn ca.) eller/og få feber så ville jeg tatt kontakt med legen!

Men ofte går disse steinene av seg selv og noen ganger uten at du merker det.....men det er langt i fra smertefritt å ha det!!

Ønsker deg bare masse lykke til!

Skrevet

heisann!

jeg vet litt om hvordan du har det! jeg fikk gallegrus pga hormonene i første svangerskap, og jeg syns de smertene var verre enn fødselen jeg!

veldig likt rier, på mange måter, kommer i tak, og er fryyktelig vondt!

Når det gjelder nyrestein, så bør du vel unngå for mye salter, da dette kan binde seg til steinen, og selvom det kan være smertefullt å drikke fordi du må på do ofte, så ikke slutt med det. er jo på den måten du kan bli kvitt steinene også!

De behandler helst ikke når du er gravid, særlig siden kroppen gjerne ordner opp selv, og fordi du helst ikke skal ha smertestillende og den typen behandling før det er absolutt nødvendig.

Uansett vil ikke smertestillende hjelpe stort, -det vil kun kunne ta "toppene" av smertene dine.

prøv å bevege deg litt, drikk en del vann, unngå for mye salt, og tiss ofte.

da min svigerfar fikk nyrestein, så trodde vi seriøst han led av noe dødelig. og plutselig, noen timer fra han lå og vred seg grønn i trynet, så var det hele over. *poff* så var smerten borte.

Heldigvis så kjenner jo ikke baby noe av vondten din.

Skrevet

Tusen takk for svar begge to!!!

Jeg har tatt UL hos jormor, men hun konstanterte ikke hvor stor nyresteinen er. Hun sa hun ikke hadde godt nok tilpasset UL til det. Jeg er ofte på do og vet at nyrestein kan komme ut av seg selv. Håper selvfølgelig på det. Jeg er stort sett i aktivitet hele dagen. Karrer meg på jobb, og lurer på hva i all verden det er jeg gjør? Jobber som miljøterapeut med voksne psykisk utviklingshemmede. Heldigvis har jeg ikke like vondt hele dagen, men det kommer i perioder. Da klarer jeg nesten ikke å stå på beina. Torsdag i neste uke har jeg time hos jormor igjen og jeg får vel også svar på div. prøver som jeg har tatt. Håper jeg blir bra før den tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...