Humlesnurr Skrevet 16. mars 2009 #1 Skrevet 16. mars 2009 Jeg synes barna til de som svarer på språktråder er så himla flinke. Er det slik gjennomsnittet er? Kan et barn på 11/2år 200 ord og setninger med tre ord? Min sønn er nok ikke så rask, men han er fantastisk likevel:)
Linchen Skrevet 16. mars 2009 #2 Skrevet 16. mars 2009 Nei, jeg tror ikke det er snittet. Ja, min sønn kan 200 ord og noen småsetninger. Jeg kjenner barn som ikke sier noen ting og barn som ikke kan gå ennå - alle rundt samme alder. Alle kommer jo til å snakke og gå uansett, det er jo bare akkurat nå at vi er så veldig opptatt av det. Tror i alle fall ikke at man skal bekymre seg:) Sønnen din er like fantastisk som min - barn er herlige uansett - 2 eller 2000 ord!
Snupi27 Skrevet 17. mars 2009 #3 Skrevet 17. mars 2009 nei, det er ikke nromalt at barn på1 1/2 år kan setninger med 3 ord.. jeg jobber i bhg og var på kurs i språkutvikling. der lærte en god regel: barn på 2 år: 2 ords setninger barn på 3 år: 3 ords setninger osv..
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #4 Skrevet 17. mars 2009 Tror nok 200ord og treordsetninger ikke er vanlig på den alderen. Har ei jente på den alderen som har noen få toordsetninger og 40-50ord, vet ikke om det er gjennomsnittet, men det er jo det hun kan til nå, og til slutt jevner det seg nok ut for alle. Kjenner noen barn som er litt yngre som både går og har mange ord, så kjenner jeg barn som er litt eldre som akkurat har lært å gå og som har bare noen få ord, men alle får beskjed om at det ikke er noe galt med barnet på kontroller. Når det gjelder å gå så kan jo noen begynne når de er 10mnd og andre når de er 18mnd, og begge er like normale, dette gjelder sikkert språket også så lenge ungen er frisk ellers og blir vanlig stimulert.
Ranveig R Skrevet 18. mars 2009 #5 Skrevet 18. mars 2009 Ofte er det slik at folk er flinke til å svare når det er noko ungane er flinke til, sjølvsagt er det det. Kjekt å skryte litt av ungane våre, og ikkje noko gale i det. Eldsteguten vår var ein typisk "sånn" unge, lillejenta er flinkare til å dra ned snittet. Men blidare og greiare unge å ha med å gjere skal ein leite lenge etter ) Til saman trur eg mine to lagar eit ganske representativt gjennomsnitt... Eldste begynte å snakke veldig tidleg, kunne rundt 30 ord då han var rundt 10 mnd (dyrelydar + enkle "kommandoar" som pupp, opp, der osv). Små setningar kom rundt 18 mnd, og på 2-årskontrollen (dagen før han fylte to) fortalte han helsesøstera at "Eg kan klatre opp på seilebanen!" Då han var rundt 2 1/2 og sa "Tante Ingrid, kan eg få ein suss av deg før du går?", slutta eg å telle ord ) Lillesøster drar ned gjennomsnittet ) Ho begynte lovande med å sei "Psss" til katten då ho var drøyt 9 mnd, men så stoppa det opp. Ordet pssss blei eit "universalord" som ho brukte/brukar om ALT som ho ikkje hadde/har ord på (og det er det aller meste). Ved 13 mnd begynte ho å seie dæææ/der og peike på ting. No ved 16,5 mnd seier ho mamma, der, og eit par dyrelydar. Ho kan under 10 ord til saman, men ho forstår ein heil del. Ungar er like forskjellige som voksne, og språket kjem når dei er klare for det )
Sunniva78 har to små Skrevet 18. mars 2009 #6 Skrevet 18. mars 2009 Slenger meg på det mange andre skriver her. Alle barn uvikler seg i sitt eget tempo, og språket kommer når det kommer. Noen som er enda viktigere er selve språkforståelsen. Om barnet forstår hva du mener når du sier f.eks: kan du hente ballen der? Ja så betyr det mer enn om barnet klarer å si "ball"...
Mammapudding Skrevet 18. mars 2009 #7 Skrevet 18. mars 2009 Tror det blir veldig sånn at man gjerne svarer på det ungen er flink til:) Leah er flink til å snakke og forstår veldig mye..men hun begynte å gå for 2 uker siden og hun er 19 mnd..så svarer heller på språktråder enn gåtråder, hehe;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå