Gå til innhold

Blir satt i gang i uke 37- iiik!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå 33+1, og har fått vite at det bare er 4 uker til jeg blir satt i gang. Plutselig var fødselen veldig nærstående!

Noen som har erfaring med å bli satt i gang FØR termin? Har lest en del innlegg av jenter som har blitt satt i gang på overtid, men det kan jo fort være 5 uker lenger ut i svangerskapet...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke noen erfaring altså. Men lurer litt på hvorfor du blir satt i gang 3 uker før termin?

Men det går nok bra skal du se, for da er jo ungen helt ferdig utviklet...:)

Skrevet

uke 37 er no problem. Da er de ikke premature, og klarer seg helt fint. Ikke noe stor forskjell på dem og de som er født til termin. Det går fint!!

Skrevet

Hvordan er det egentlig hvis man blir satt i gang ei stund før tiden?? kroppen er jo ikke klar, jeg spurte jordmora om de setter i gang fødsler før tiden hvis barnet er estimert til å bli veldig stort....da sa hun at det å sette i gang en fødsel kunstig, (drypp å slik kur) kan føre til lange å harde fødsler, så de unngår det så lenge de kan....hun mente at hvis ikke kroppen var klar, kunne man med drypp få en fødsel på noen døgn...:!!!!????? det var jo bare en tanke fra min side da jag har høye sf- mål og lurer på om det er ungen som blir diger......hun skremmte meg nesten litt.... jeg sa ikke noe mere, hun roa meg ned med at ingen får så store unger at de ikke får de ut, kroppen vår er klok osv.... men KAN man føde ved å sette i gang så tili? når d ikke er modent mener jeg....forventer de at man skal modne på 1 døgn da!? noe som egentlig tar en mnd...!!??

Skrevet

jg har ingen erfaring jg heller..men jg blir muligens satt igang på onsdag. d blir 4 1/2 uke før... er også veldig spent....

Skrevet

Titter innom fra 2.tri. Jeg ble igangsatt 4 dager før termin. Var moden, slimpropp var gått en uke tidligere og hadde 1 cm åpning. Hos meg var desverre ikke igangsettelse noe morro, og jeg skal aldri ha det igjen, ende med ks. Men jeg vet om mange som har flotte opplevelser med igangsatt fødsel, riene blir ofte hardere og kommer gjerne uten særlig pause, og det kan gjerne gå fort. Men ganske mange av igangsatte fødseler ender med ks, spesielt om man ikke er moden.

Skrevet

Hei!

Jeg ble satt igang 3 uker før termin med nr. 1 (pga, at vannet hadde gått 2 dager tidligere). Synes det gikk veldig greit. Fødselen gikk veldig fort så jeg sprakk en del. Måtte sy i tre lag. Selve fødselen og veene var som ved fødsel nr. 2, men da slapp jeg heldigvis med 3 små pyntesting. Sikkert fordi jeg hadde født tidligere.

Lykke til, dette går nok greit skal du se.

Tror fødsler generelt er veldig forskjellige, så alle har nok ulik oppfatning og opplevelese ved det å bli satt i gang.

Skrevet

jeg blei satt i gang i uke 38+0 pga lite foster. hadde ikke vokst stort på 6uker.

gikk heeeeelt fint. var moden og hadde 3cm åpning. riene var intense og nesten uten pause men jeg hadde ikke født før så visste jo ikke om annet. det gikk i tillegg veldig fort. vannet blei tatt kl. 10, fikk drypp kl 11, riene startet rundt halv12-12 og gutten var ute før 16. revnet ingenting. kun en liten rift på utsiden som fikk et lite pyntesting.

nå hjalp det nok at jeg var moden og hadde åpning fra før- kan godt hende det hadde tatt lenger tid om jeg hadde mått gå igjennom en modningsproseess i tillegg.

kanskje du kan gå å få modningsakupunktur for å gjøre modningsfasen lettere under igangsetting??

Skrevet

Jeg ble satt igang 17 dager over termin med min første. Var IKKE moden i det hele tatt, men da måtte jo babyen ut, så det var ikke stort å gjøre med...

Fra jeg fikk riier gikk det 57 timer og 40 min. så ja igangsatte fødsler kan ta lang tid om man ikke er moden..

Med nr 2 var jeg føre var. beg med modnigsakupunktur i uke 35, og ble igjen satt igang 14 dager over termin... fra kur var satt tok det 5 timer før jeg var i dusjen :) fantastisk opplevelse. Pice of cake.

Hadde da nålet på meg 3 cm åpning og HELT moden:)

så dette er planen denne gangen også.

Skrevet

Jeg skal også settes i gang når jeg er 37 uker. Har da funnet ut at babyen vil være ca 3 kg, så det blir ikke regnet som prematur. Hvorfor settes du igang?

Skrevet

jeg ble satt i gang i uke 38. først vart jeg hos legen å fikk hinneløsning. dagen etter ble jeg lagt inn på sykehuset da det ikke hadde skjedd noe av seg selv enda. Der fikk jeg en modningspille kl 10 på morgenen. Allerede i 12 tiden kom riene, veldig tett på. kl 8 på kvelden ble fostervannet tatt, da jeg bare hadde 3 cm åpning. Her fra ble alt et smertehvelvette for meg.. Riene ble så intense å harde at jeg fikk lystgass, det hjalp ikke.. så jeg fikk epidural,. føltes ikke som den hjalp noe særlig heller. Fra den 4 cm til full åpning gikk det 1 time. veldig intens.. kl 23.30 var det tid for å presse.. pressriene blir litt svakere av epidural.. så jeg måtte holde på å presse en hel time. trodde jeg skulle dø. mn det gjorde jeg da ikke. alt ble deilig da den lille kom seg på brystet kl 00.39:)

Skrevet

Jeg blir satt i gang pga at jeg har hatt et "hjertetilfelle" for noen år siden, så de tør ikke la meg gå til termin. Fikk også vite at pga hjertet skal jeg ikke ligge lenge med pressrier, men er allikevel bekymret, men det er vel alle førstegangsfødende...

Skal på ny ultralyd på sykehuset til torsdag, så da kan det godt hendfe jeg får kontrabeskjed- synes alle legene sier forskjellige ting, jeg... Har hatt 4 forskjellige leger på kvinneklinikken, og det kommer forskjellige beskjeder fra dem alle- litt frustrerende. Har bestemt meg for å være litt "tøff" denne gangen, og kreve klare svar dersom ikke den legen jeg får på torsdag sier det samme som den forrige! Blir så usikker av leger som sier forskjellige ting, og ingen ser ut til å ha tid eller lyst til å forklare noenting!

Skrevet

Det kan jeg forstå er frustrerende. Sikkert lurt å stå på sitt og kreve å bli hørt. Er det på KK i Bergen du skal føde? Det skal jeg:-). Jeg er rhesus negativ og har dannet antistoffer. Dersom barnet blir påvirket av det blir det keisersnitt, men dersom alt er som nå setter de i gang vanlig fødsel om litt over 2 uker.

Lykke til:-)

Skrevet

Nei, det er på SiV (Tønsberg). Veldig spent på neste ultralyd (på torsdag), for de siste to gangene har hodet vært litt under veksten av resten av babyen, ingen har virket bekymret over det, men jeg klarer selvfølgelig å lage meg noen skrekkscenarier...

Skrevet

Vel, da har vi vært på ultralyd igjen, og denne legen, som forøvrig er overlegne på avdelingen, mente at det var unødvendig å sette meg i gang, så da er vi tilbake til "normal" regning". 47 dager igjen, litt roligere, og litt mer utålmodig : ) Blir litt frustrert av å få forskjellige beskjeder hver gang vi er på sykehuset, men denne legen sa at det ble som han sa, ferdig med det : )

Så nå er det bare å puste ut og vente til baby bestemmer seg for at hun vil komme på egen hånd. EFW ligger på ca2500, og hodet er ca 82 mm i tverrsnitt, så alt ser i hvertfall bra ut : )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...