lucky_mom Skrevet 16. mars 2009 #1 Skrevet 16. mars 2009 Jeg kunne tenkt meg å reist med hele familien til et sted der det trengs hjelp f.eks. i et barnehjem. Eller undervist i en skole. Vært der noen måneder. Jeg tror det hadde vært ufattelig lærerikt både for oss voksne og barna. Er det noen som har gjort noe sånt, eller vet om noen som har..? Takknemlig for tips :-)
Expat Skrevet 16. mars 2009 #2 Skrevet 16. mars 2009 Det kommer an på alder til barna og hvor da! Hadde aldri tatt svært små barn ut i bushen.
Gjest Skrevet 16. mars 2009 #3 Skrevet 16. mars 2009 Hadde gjerne gjort det selv hvis det var "lavrisiko-område"( liten sjanse for alvorlige sykdommer og bli utsatt for vold), man hadde venta til barna var forholdvis store og selv kunne være med å ta avgjørelsen om å reise, pluss store nok til å ha et skikkelig utbytte av det.
La Perla Skrevet 16. mars 2009 #4 Skrevet 16. mars 2009 Nei, sånt kan man gjøre før man får barn. Afrika er ikke for nybegynnere og vestlige barn. Det måtte i såfall være et sted hvor dere er siker på at det er trygt både mht til krig og uroligheter og mht sykdommer, drikkevann osv.
Gjest ->>- Skrevet 16. mars 2009 #5 Skrevet 16. mars 2009 Har gjort det, men bare i Latin-Amerika med barn. Afrika er et litt vrient kontinent pga den store malariarisikoen i mange av de primære bistandsområdene. Om du kunne tenke deg Mellom-Amerika kan jeg bidra med konkrete tips. Utover det kan jeg si på mer generell basis at dere må regne med minimum selvkost, og kanskje også å betale for å få være voluntører - fordi korttidsfrivillige nok har mer utbytte av oppholdet selv enn prosjektet ofte har av dem. Men lærerikt for både voksne og barn er det absolutt.
lucky_mom Skrevet 16. mars 2009 Forfatter #6 Skrevet 16. mars 2009 Ja, Mellom-Amerika er absolutt interessant det også. Det viktigste er at det er et sted der vi kan bidra med noe. Afrika var bare et eksempel :-) Regner med å måtte betale selv. Vi har reist et år år sammen med barn før, men det var bare ferie. Nå kunne vi tenkt oss å yte noe samtidig. Minstemann er bare 2,5 år, uten at jeg ser på det som noe særlig problem.
2søtesmåh Skrevet 16. mars 2009 #7 Skrevet 16. mars 2009 Hva med hviterussland og andre øst-europeiske land? Mange barnehjem der som mangler voksnehender til kos og stell av barn?? Etter at østen "ble åpnet" har det gått tilbake med levestandaren i mange øst-blokk land..... Og der er ikke risikoen for ukjente sykdommer så stor, kortere vei til å dra hjem på besøk/få besøk hjemmefra...Men kan selvsagt ikke kombinderes med sol og helger på stranda...Men antar det ikke er formålet,- så da er jo øst-europa/russland perfekt???
erteposen + 4 Skrevet 16. mars 2009 #8 Skrevet 16. mars 2009 Jeg har jo delevis vokst opp på den måten og kan på det sterkeste anbefale et opphold i Afrika. Vi var jo borte i to år, og da var det en stor omstilling for både barn og voksne å komme hjem. En blir litt mer voksen i huet, og får et perspektiv på livet som ikke alle voksne en gang har. Jeg har ikke kontroll på organisasjoner som sender familier, men det er letter å få reist om en gjør det som frivillig. I "voksen" alder jobbet jeg for en amerikansk organisasjon som koordinator der kirkens nødhjelp og norad ogdå var inne. Fantastisk år, og jeg lengter tilbake:) Vi planlegger et opphold i Asia om fire år, men da er det forskning.
erteposen + 4 Skrevet 16. mars 2009 #9 Skrevet 16. mars 2009 Asia og Sør-Amerika vil jo gi samme opplevelsen. Jeg trekker frem Afrika fordi jeg er mest kjent der. Et spansktalende land kan jo være lurt å reise til om dere vil lære språk. Har ikke fått så mye bruk for min twi:)
lucky_mom Skrevet 16. mars 2009 Forfatter #10 Skrevet 16. mars 2009 Så fint å høre Erteposen :-) Jeg tror det kan være veldig verdifullt for barna å få med seg at ikke alle har det godt som oss her i Norge. Og for oss voksne også. Vi tror gjerne at vi har store problemer... Men det er jo igrunnen bare tullete filleting.
Snart 3 vakre prinsesser Skrevet 16. mars 2009 #11 Skrevet 16. mars 2009 Har ikke gjort det men for en fantastisk opplevelse det må være.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå