MissDolly-tobarnsmor Skrevet 16. mars 2009 #1 Skrevet 16. mars 2009 Må innrømme at jeg begynner å bli mer og mer desperat pga kraftig kvalme hele døgnet, og vekta går stødig nedover.. Tok en Postafen i dag tidlig, og føler jeg fikk et snev av matlyst...Men er det farlig?
Mamma_til_isabella Skrevet 16. mars 2009 #3 Skrevet 16. mars 2009 Postafen Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Fordelene ved bruk av preparatet under svangerskap bør vurderes i forhold til mulig risiko. Bør kun ordineres i laveste dose over kortest mulig tid. Overgang i morsmelk: Utskilles i morsmelk. Preparatet bør ikke brukes under amming. Spør legen din om afipran for det er iallefall trygt.Fikk det mot kvalme selv:-)
maria isabell Skrevet 16. mars 2009 #4 Skrevet 16. mars 2009 fikk beskjed av legen om at prostafen var det tryggeste en kunne ta, afipran er legene uenige om..halvparten skriver dem ut,halvparten ikke...
Mamma_til_isabella Skrevet 16. mars 2009 #5 Skrevet 16. mars 2009 Afipran Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Metoklopramid har vært brukt som antiemetikum til gravide over lengre tid uten at det er blitt påvist fosterskadelige effekter Er iallefall det preparatet som har vært på markedet lengst!Jeg fikk dette på sykehuset og der sa de det var helt trygt. Men det beste er vel i grunn å følge sin egen leges råd:)
sue80 Skrevet 16. mars 2009 #6 Skrevet 16. mars 2009 Hei! Fikk anbefalt postafen av min gynekolog. men kun en 1/2 tab. en time før mat. to ganger om dagen. fungerer veldig bra og jeg er et lykkelig menneske når kvalmen er borte!! lykke til
♥Vesla-nov 09♥Baby-juni 12♥ Skrevet 16. mars 2009 #7 Skrevet 16. mars 2009 Jeg fikk det utskrevet av lege på fredag mot kvalme. Jeg skal ta en tablett om morgenen og en om kvelden. Regner med hun ikke hadde gitt meg det hvis det ikke var trygt:/ Men så føler jeg ikke at de hjelper så mye heller da..
EnJente_m_2Jenter Skrevet 16. mars 2009 #8 Skrevet 16. mars 2009 Hverken postafen eller afipran funket på meg, ikke for at det har noe med spm ditt å gjøre, men tenkte bare å si det
septbaby09 Skrevet 16. mars 2009 #9 Skrevet 16. mars 2009 Hei. Plaget med kvalme selv. Verken fastlege, eller farmasøyt på apoteket ville gi meg noe som helst mot kvalmen, ihvertfall ikke de 3 første mnd. Dette fordi de ikke vet med sikkerhet om det er skadelig eller ikke.
Mamma_til_isabella Skrevet 16. mars 2009 #10 Skrevet 16. mars 2009 På sykehusene gir de afipran til gravide som blir lagt inn med ekstrem kvalme. Tror neppe de hadde gjort det om det mulig kunne være skadelig. Er jo som oftest de 3 første mnd man har behov for kvalmestillende. Er jo ikke bra for bebisen om mor ikke får i seg føde
septbaby09 Skrevet 16. mars 2009 #11 Skrevet 16. mars 2009 Men siden det er uvisst venter de så lenge som mulig, de sa til meg at gir det seg ikke ville de se det an. Såklart må med se hva som er verst, men kan man klare seg uten er jo det anbefalt, er jo ikke noe å legge skjul på det... Men når det går så langt at man må inn på sykehus for å væskes og næres opp intavenøst må man såklart tilslutt gi noe... Men jeg var veldig kvalm, men kastet ikke opp hver dag, orket ikke gjøre noe uten å bli kvalm..
Mamma_til_isabella Skrevet 16. mars 2009 #12 Skrevet 16. mars 2009 I dette svangerskapet har jeg vært veldig kvalm men ikke kastet opp så mye. Jeg fikk da afipran av legen som jeg tok når det var som værst. Han sa at dette preparatet har vært så lenge på markedet og det er ikke påvist noen fosterskade så det er trygt å ta. Står at det er trygt i felleskatalogen også. Er eneste i 3 tri du ikke skal ta hverken afipran eller postafen
septbaby09 Skrevet 16. mars 2009 #13 Skrevet 16. mars 2009 Min lege sa noe annet, pluss en lege på legevakt også ved en anledning, så er jo tydelig at de er veldig uenige om dette. Hva skal man si, da var du/dere heldige, mens noen av oss ikke fikk en noe og måtte gå kvalme:( hva som er riktig vet vel egentlig ingen, for da hadde vel alle fått, eller ingen fått..
Storegull_09 * Lillegull_11 Skrevet 16. mars 2009 #14 Skrevet 16. mars 2009 ville ikke tatt "for mye" av noen tab. Du kan kjøpe deg sjøsykebånd. Det trykker på en punkt i håndledde, på en nerve, og er ikke farligt for noen..Det hjelper på kvalme..Eller ingefer te. Kjøp en rot og kok te på den
Carasnella Skrevet 16. mars 2009 #15 Skrevet 16. mars 2009 Jeg har prøvd både seabands og ingefær og afipran, men ingenting hjalp. Prøvde også en blanding av eplemost og farris og diverse andre kjerringråd, men kvalmen var like jævlig. Jeg fikk diagnosen hymeremesis og var så kvalm at jeg var helt sengeliggende en uke. Kunne ikke stå eller gå eller spise eller noe. Fikk beskjed om at jeg kunne spise postafen, både av fastlegen og av jordmor på sykehuset de dagene det var for ille.
EnJente_m_2Jenter Skrevet 16. mars 2009 #16 Skrevet 16. mars 2009 Ingenting, absolutt ingenting funker her heller, kun og sove og hvile !!!
Kongeørna Skrevet 16. mars 2009 #17 Skrevet 16. mars 2009 Jepp, for meg og.... hvile, søvn, og atter hvile.....Samt jevnt med små måltider.
omikkesålenge Skrevet 16. mars 2009 #18 Skrevet 16. mars 2009 opstafen har blitt brukt mot svangerskapskvalme i over 50 år uten noe som helst påvist negativ effekt på fosteret. For legemiddelindustrien er det ikke lønnsomt med prosjekter for å finne ut om preparater kan brukes av gravide eller ikke. Derfor står det på de aller fleste praparater at gravide ikke bør innta det, eller iallefall rådføre seg med lege. I de fleste tilfeller er det derfor kun erfaring en kan basere seg på, og siden postafen har blitt brukt så lenge, kan en ta det med god samvittighet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå