Anonym bruker Skrevet 16. mars 2009 #1 Skrevet 16. mars 2009 Hvor lenge samsov dere, og hvordan gikk det å legge babyen på eget rom?
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2009 #2 Skrevet 16. mars 2009 Sov med henne til hun var 11 måneder. Dvs., de siste 4 mnd la jeg henne i senga på vårt rom, men tok henne opp da hun våkna utpå kvelden og så fikk hun sove med meg resten av natta. Hun var/og er enda, ganske puppegal, så hun lå å patta store deler av natta, og våknet bare tidligere og tidligere, samt var våken mye om natta. Kunne ikke ha det sånn, vi begge sov jo knapt, så skar igjennom å la henne på eget rom. Hyl og bælj de første par dagene, men tok bare 3 dager, så sov hun hele natta igjennom, og har gjort det siden. (dvs våkner jo en gang innimellom på natta, men tar henne ikke opp) Syntes det gikk veldig fint, og selv om jeg fortsatt savner å ha henne snorkende under dyna med meg, så sover vi nå mye bedre begge to og er opplagte til å starte ny dag:-) Hun har alltid hatet å legge seg, fra dag 1, med mindre hun får puppe seg i søvn på fanget mitt, så hun protesterer fortsatt høylytt ved hver eneste legging, men er bare sånn hun er. Hun roper og kjefter og skrur av og på lyset, synger, snakker med bamsene og leser bok, så sovner hun omsider. noen ganger kjapt, noen ganger tar det tid, men tar henne aldri opp, bare går inn og legger henne ned. Hun er idag 15,5 mnd gammel. Sta som et esel og sinna som en furie, men man må bare være konsekvent, de tar jo ikke skade av å være sinna:-) Lykke til! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2009 #3 Skrevet 16. mars 2009 Vi samsov til knerten var rett under året. Dette fordi hun våknet hver halvtime natten igjennom til tider. Men så fant jeg ut at hun fikk heller sove alene. Tok 2 kvelder hvor hun den første kvelden klagde under 1 times tid. Dvs jeg la henne ned og gikk ut, hun klagde litt, jeg la henne ned igjen. Neste kveld var det såvidt litt klaging og så var det hele greit.
Vertigo Skrevet 19. mars 2009 #4 Skrevet 19. mars 2009 Her samsoves det delvis fortsatt med 5-åringen Hun legger seg i egen seng vanligvis, men kommer inn i løpet av natten. Treåringen vil for tiden sovne i storsenga, og babyen på 8 mnd har sin egen krok i senga. Egen seng og rom får de når de ønsker det. Femåringen fikk eget rom når hun var to, og har brukt det til og fra. Som du skjønner - for oss er det ikke noe mål i seg selv å få babyen ut på eget rom så fort som mulig, men la dem ta det når de ønsker det selv. Ingen kritikk av andre valg - ville bare si at det finnes flere måter å gjøre det på Og forresten - vi ligger ikke i en 1,80-seng alle sammen. Vi har satt sammen flere rammemadrasser, og har vel pt drøyt fire meter bredde. Så alle har den plassen de trenger
Yo&La+spire Skrevet 19. mars 2009 #5 Skrevet 19. mars 2009 Det høres koselig ut, Vertigo:) Vi samsov sånn til og fra, men ganske mye fram til D var 1,5 år. Hun hadde jo sovet i egen seng innimellom da, så det gikk greit...Trengte ikke noe tilvenning eller noe, bare la henne der og så sovnet hun. Nå samsover vi bare innimellom....
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 21. mars 2009 #6 Skrevet 21. mars 2009 Vi er en samsovende familie. Da snuppa vår (nå fire år) var tre satte vi inn en seng på lekerommet fordi vi etter ommøblering fikk en til overs. Da ville hun sove der et par netter, men etter det var hun tilbake i familiesenga. Fra hun var tre og et halvt har hun nesten alltid sovnet i egen seng, men varierer mellom å ville bli båret inn til oss når vi legger oss, eller komme inn når hun våkner. Lillegutt på snart to år ligger sammen med oss, og kommer til å gjøre det så lenge han vil. Vi har også stor seng, 260 bred er vår. Mer enn bred nok til oss fire og to katter - og til en baby til også om det blir aktuelt i fremtiden... Gjennomsnittlig alder for å avslutte samsoving på eget initiativ er visstnok ca. tre år - til sammenlikning er ammeslutt på barnets initiativ ca. fire og et halvt år... Så de slutter som regel av seg selv med samsoving når de er klare for det. Og hva er vel bedre enn å kunne tilby fullstendig trygghet på natta også - uten å anstrenge seg noe særlig for det? Til dere samsovende mammaer og pappaer som liker å knytte nære bånd heller enn å skape (kanskje unaturlig) tidlig selvstendige barn: Vi er ikke alene... Se her: www.toogto.com
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2009 #7 Skrevet 21. mars 2009 Barnet vårt er 14 måneder gammelt og snorker sammen med oss:-) Men hun sover urolig til tider og vrir seg og sparker mor og far i søvne. Vi ligger på hver var 40 cm store plass ytters på sengekanten, og lillesnella boltrer seg i midten på kryss og tvers. Sambo har fått kronisk vondt i nakken og jeg som nå er gravid i 9. måned har ikke mye komfort om nettene. Er vi gale? Ja, hun burde for lengst sovet i egen seng på eget rom. Snart kommer lillebror til verden, og da flytter hun sammen med pappaen inn på barneværelset. Problemet vårt er at vi begge synes det er så vanvittig koooselig å ha henne sammen med oss, og hadde vi ikke ventet en til så hadde hun nok sovet sammen med oss til hun selv ikke orket mere:-) Vi blir vel en stor samsovende familie til syvende og sist..
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2009 #8 Skrevet 21. mars 2009 Haha Vertigo, dere har jo stilt opp med den king size senga da :-) Høres koslig ut. Vi har alltid hatt egen seng til jenta vår, og flytta den ut på eget rom når hun var 1år. Men hun har alltid sovet best i midten av dobbeltsenga. Hun er nå snart to år og ligger mest i midten, selv om hun sover første halvdel av natta i egen seng. Når mannen min er borte på jobb sover jeg og jenta vår i dobbeltsenga, det er kjempekoselig og hun får ei skikkelig god natt søvn ved å ligge på samme sted hele natta. Vi har ikke så brei seng som Vertigo har, så det blir til at jeg og mannen min ligger halveis utenfor på hver side til slutt, og datteren vår ligger som ei dronning på tvers :-)
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2009 #9 Skrevet 21. mars 2009 Bare ett spørsmål til dere som sover med barna til de er ganske store... Når/hvor lager dere nye barn??
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 21. mars 2009 #10 Skrevet 21. mars 2009 Petter er unnfanget med Martine sovende søtt ved siden av ;o) Det funker fint med stor seng og en dyne som er dynget i en haug for å sperre litt for utsikten dersom barnet skulle våkne. Ellers er det jo fint å bruke andre steder i huset også! Romantisk med lys og madrass foran peisen f. eks! Akkurat DET er ikke noe problem med samsoving, altså ;o)
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2009 #11 Skrevet 21. mars 2009 Haha! Ja, det er et godt spørsmål. I vårt tilfelle ble jeg gravid da vi var på besøk hos besteforeldrene, og hadde barnevakt. Gjorde det da et par ganger, og så ble jeg gravid. Senere har ikke det vært noe problem, i og med at vi ikke har gjort det siden...hehe... blir liksom litt uinspirert... :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå