Gå til innhold

Ang. sjukedager for barn etter operasjon..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen vår hadde en operasjon på slutten av januar og i den forbindelse måtte han være hjemme fra barnehagen i 2 uker. Jeg og faren tok 1 uke hver, altså 5 dager. Vi har også et barn til som har vært hjemme noen dager pga sykdom.

Nå går det omgangssyke i heimen og jeg har vært hjemme 1 dag med sykt barn, og har nå "brukt opp" sjukedagene til barna. Faren har 1 dag igjen.

Det jeg lurer på er om hjemmeoppholdet etter operasjon også teller som sykedager?

Og blir jeg trekt i lønn nå dersom jeg må være hjemme med syke barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folketrygdloven: "§ 9-10. Pleiepenger til et medlem med omsorg for et barn som er innlagt i helseinstitusjon

Til et medlem som har omsorg for barn under 12 år som er eller har vært innlagt i helseinstitusjon eller er behandlet poliklinisk i sykehus, ytes det pleiepenger hvis barnet trenger kontinuerlig tilsyn og pleie. Også andre enn barnets foreldre kan få pleiepenger dersom det er nødvendig av hensyn til barnet. Pleiepenger tilstås når pleiebehovet strekker seg over mer enn sju kalenderdager. Det er et vilkår at det ikke ytes pleiepenger etter § 9-11. Pleiepenger etter denne bestemmelsen kan ikke gis begge foreldre samtidig."

Og i følge arbeidsmiljøloven har man rett på permisjon (ulønnet) når det ytes pleiepenger fra trygden.

Dere kunne med andre ord fått pleiepenger fra NAV for alt utover syv dagers fravær i forbindelse med operasjonen. De første syv dagene er vanlige "barns sykdom."

Om dette kan søkes om i etterkant vet jeg ikke. Dere må i så fall refundere sykt barn-pengene dere har fått fra arbeidsgiver og få innvilget permisjon i stedet for sykt barn-dag.

Når sykt barn-dager er oppbrukt må man ta ut ferie eller ulønnet permisjon, ja.

Skrevet

Ok. Tusen takk for svar.

Da får vi håpe barna holder sseg friske og raske resten av året!

Skrevet

Jeg tror NAV kan betale de fleste ytelser med tilbakevirkende i intill 3 mnd. Det vil si at om dere forter dere å søke nå er det mulig dere kan få pleiepenger for det som var over 7 dager. Da vil dere også ha flere "sykt barn" dager igjen. Lønn fra arbeidsgiver for de dagene dere får eventuelt pleiepenger må selvfølgelig tilbakebetales.

Skrevet

jeg jobber på barneavdeling og vi skriver alltid ut pleier penger som gjelder fra den 8. virkedag. ta kontakt med avdelingen, de skulle ha skrevet ut dette automatisk til dere. Be om å få det ettersendt og tilbakedatert. Det trengs signatur fra lege.

så sender dere det til nav og håper på det beste;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...