Crazywoman Skrevet 16. mars 2009 #1 Skrevet 16. mars 2009 Jeg har forsøkt det meste for å få småtten til å sove natten gjennom. Han er nå snart 9 mnd og vi har kommet så langt at han ikke trenger mat men kan våkne opptil 15 ganger fra 19-0630 for å få smukken. Om han ikke får den gråter han. Jeg liker ikke tanken på Ferber og er litt redd for at han er for ung til at jeg slutter med smukken?? Flere plasser leser jeg at man ikke må være for raskt ute for å "trøste" barnet, gi smukken mm. Og det står videre at man godt kan la den lille gråte/bråke i fem minutter.... Men så er det jo alle som forteller at Ferber ol ikke er forenelig med moderne spebarnspsykologi..... Hvordan kan m,an la den lille gråte i 5 minutter da? Er det greit? Er det annerledes om de våkner om natten enn å la dem gråte når man legger den? La oss si det sånn: Jeg er RIMELIG klar for å få sove snart....Men vil ikke gjøre noe galt mot småtten min.
Yo&La+spire Skrevet 16. mars 2009 #2 Skrevet 16. mars 2009 Uff, dette høres jo veldig slitsomt ut for dere alle....Er du sikker på at han ikke plages med noe siden han våkner så ofte? Er han tørst (jenta mi våknet en periode og var veldig tørst, eg gav henne da vann (hadde sluttet å amme) istedenfor smukken, og det funket, men det tok litt tid å finne ut hvorfor hun våknet...) Klarer han ikke få tak i smokken selv? Eg ville aldri latt mitt barn gråte, og det er jo heller ingen garanti for at det vil funke. Kansje fortsetter han bare å gråte til han får det han vil ha... Her kan du lese litt...http://www.sovlillebaby.com/ferber.htm så kan du jo selv bestemme om det er greit eller ikke.
Nagilimia Skrevet 16. mars 2009 #3 Skrevet 16. mars 2009 Jeg er ikke tilhenger av ferber metoden, men når Yo&LaPirilimbilimbilona gir deg en så ensidig link kan du jo ikke bestemme deg. Jeg vil heller gi deg denne linken: http://www.babyverden.no/templates/Search____306.aspx?quicksearchquery=ferber som forklarer fordeler og ulemper med ferber, slik at man kan bestemme seg ut i fra det. Men om jeg skjønner deg riktig er du jo ikke ute etter å prøve ferber, men søker råd om hvordan det kan løses på andre måter. Ei venninne av meg lot småten kave og "klage litt" når han mista smokken om natta. La altid en 3-4 smokker i senga slik at han lett kunne finne en. En sjelden gang fant han den selv og puttet den i munnen. De fleste andre ganger sovnet han igjen etter 5 min uten smokk. Det er jo forskjell på om de hyl griner eller småsutrer litt. Venninna mi stod å sniktitta i døra for å se at han hadde det bra. Tok en uke så var alt topp igjen. Om han ikke putter smokken selv i munnen kan det være lurt å øve litt på det. Altså når du går inn om nattan gi han smokken så han kan putte den selv i munnen. (Øve først på dagen, hvis han ikke tar den i hele tatt).
lille sprelle Skrevet 16. mars 2009 #4 Skrevet 16. mars 2009 Har ikke samme problem, men - har du prøvd smokkepute? En hel haug med smokker i senga? Vi lar ikke gullet skrike - gråter hun er det av en grunn. Er det ingen grunn, så sover hun!
Crazywoman Skrevet 18. mars 2009 Forfatter #5 Skrevet 18. mars 2009 Tusen takk for svar! Nå øver vi på å ta smukk selv. Klarer det fint på dagtid men værre om natta. Han har med seg 4 i sengen, kanskje jeg skal øke:)
rampete robin Skrevet 18. mars 2009 #6 Skrevet 18. mars 2009 Tenker at det kanskje er noe som plager han siden han våkner så ofte på natta. Når han våkner så vil han ha smokken, men han våkner vel ikke fordi han mister den? Ene vår var slik. Naturmedisiner kom frem til at han hadde lav forbrenning og lavt blodsukker og dermed vanskelig for å sove. Fikk homopatmedisin som kalles Chelidonium majus D-6. Gikk 4 netter (med gradvis færre oppvåkninger) så sov han hele natta!!! 1 granul som ble løst opp i litt vann, og som ble gitt fordelt på morgen og kveld. Ny granul dagen etter. Holdt på i 10 dager. En befrielse for alle i huset :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå