Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde det ikke vært for at han er flaskebarn så hadde jeg sikkert ikke startet han på grøt da han ble 4 mnd. Enten har han oppdaget en ny lyd som er innmari morsom som er klin lik "jeg må bæsje men får det ikke til" lyden, eller så er han plombert.

Jeg har kanskje økt disse teskjeene litt kjapt, men han har da fått det nå i 2 uker og får bare 5 teskjeer hver dag. Jeg får ikke helt bestemt meg om jeg skal la det være noen dager og se hva som skjer med "lydene", for øke noe mer har jeg ikke noe særlig lyst til.

De MÅ jo ikke bæsje hver dag, men jeg synes det er et merkelig sammenfall å så tilfelle fra og gå til hver dag til annenhver dag med behov for MASSE malt som han aldri har hatt behov for tidligere.

Det kan jo faktisk hende at den lille magen hans ikke er klar..?

MEN, hva er deres erfaringer med øking av grøt og mage trøbbel, eller ikke?

Dritt MME.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har vi ikke hatt noe magetrøbbel med grøtstart nei, har gått veldig fort opp fra noen få tsk til å spise ca. halv posjon. Det eneste jeg har merket er at bæsjen har fått en litt annen farge, og er endel fastere.

Min er 5 1/2 mnd da, men fikk litt velling og smakeprøver fra han var 3 1/2 mnd. Mitt problem var da at han plutselig nektet å spise noe fast føde, så vi har hatt pause fram til førrige uke, og nå går det som en lek :)

Skrevet

Hær va d motsatt ;-) Nu får han til å bæsje av sæ sjøl :-))) Men stresse ikke om d ik e hver dag, men ca annahver ;-)

Du får ha litt malt i melka ;-) evnt gi sviskemos :-)

Skrevet

ser jo nu at du gir malt ;-)

Mulig han ikke klar ja :-/ Du kan jo ta pause nån daga/uka?

Skrevet

Med mindre det som kommer ut er harde klumper, og prompen din gråter og tidvis hyler av smerte når han skal bæsje, vil jeg tro presselydene er av en helt annen grunn. De oppdager jo gjerne stemmen sin i denne alderen. Min lille hyler og hviner og presser og prater om hverandre, og ingen magevondt av den grunn.

Gir du malt for å få han til å bæsje hver dag, eller gir du malt for at det ikke skal bli knallhardt? Har du prøvd med svisker? Vi blandet sviskepure i grøten til storesøster, det funka som bare juling:)

:D

Skrevet

Vil anbefale deg å prøve sviskepure istedetfor malten (eller kanskje i tillegg). Her hadde også gutten problemer med å få bæsjet, og problemet ble nesten verre av malten, syntes jeg. Da vi gikk over til svisker, ble han kjempefin i magen, og sliter ikke i det hele tatt lenger.

Vi har gitt et helt glass med sviskepure til frokostgrøten, og dette har hatt effekt etter ca en time. Vi blander litt av sviskene i grøten, og resten gir vi som dessert. Tror ikke du kan "overdosere" med svisker, og mener at du bare kan gi ham så mye han vil ha.

Hs sa til oss at for mye malt kunne gi motsatt effekt, nemlig forstoppa mage. Nå er heldigvis den helsikkens malten plassert lengst bak i skapet!

Skrevet

Snuppelure hadde en periode der hun laget bæsjelyder i tide og utide. Det var litt pinling - for folk sa - babyen din bæasjer/ har bæsja hele tiden - og jeg måtte svare at nei da, dette var bare den nye yndlingslyden hennes. Nå har hun sluttet med disse lydene. Bæsjen etter grøt er fastere og mørkere og lukter mye vondere. Tror hun må presse litt mer siden den ikke er sausete. Hun bæsjer noen ganger to ganger til dagen - andre ganger går det to dager i mellom. Jeg føler egentilg at magen er mer stabil nå enn før. Bruker Sviskejus fra Nestle i grøten for å holde magan i sjakk.

Skrevet

Vi har fått sjeldnere bæsjebleier etter vi begynte med grøt. Annenhver dag ca. Før var det daglig og flere ganger daglig (slitsomt). Bæsjen er tjukk og seig og mørk og lukter ikke videre deilig. Yukk.

Tjukken hadde magevondt en del før. Og da var det ikke trykkelyder i ro og mak. Men hvining og hyling. Tydelig vondt og han trakk bena opp etter seg. Hvis prompen er forstoppa, ville han vist et veldig ubehag. Mamma (min mor altså) går på do en gang i uka. Men hun er ellers i fin form:)

Skrevet

Klippet dette fra pasienthåndboka:

Forstoppelse er en tilstand der avføringen blir fastere og hardere. Barnet plages eller har ubehag når det skal tømme tarmen, og det blir lengre mellom tarmtømningene

Når et spedbarn starter med annen føde i tillegg til melk, vil hyppigheten av tarmtømninger, deres konsistens og utseende avhenge av hvilken mat barnet spiser. Spedbarnets avføring vil begynne å se ut som vanlig avføring både i konsistens og lukt.

Når barnet begynner å spise fast føde, vil avføringsmønsteret endre seg. Barnet vil ha tarmtømninger flere ganger om dagen eller så sjelden som to til tre dager mellom tømningene. På dette tidspunktet kan noen barn få en lett forstoppelse. Det er fordi tarmen må bli vant med den nye sammensetningen av føden.

Et forstoppet spedbarn vil ofte ha kolikksmerter, fordi den store mengden avføring i tarmen vil tvinge tarmen til å utvide seg. I noen tilfeller vil ikke barnet spise, og det kan kaste opp litt.

Så min teori er at prompen ikke er forstoppet, men at han tester ut nye lyder, det gjør som sagt flisa også. Malten kan vel ikke akkurat gjøre magen hardere, som en over skriver, for den binder til seg vann og gjør avføringen mer flytende, men jeg har hørt flere si at for mye kan forårsake luft- og magesmerter. Kanskje han reagerer litt på den plutselige økte maltmengden?

Etter 2 uker spiste flisa så mye grøt hun selv ville ha, og ofte var det over en halv porsjon, nesten 3/4 porsjon mener jeg å huske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...