Anonym bruker Skrevet 16. mars 2009 #1 Del Skrevet 16. mars 2009 Jeg Har nå vært sykmeldt siden nov.08. pga vanskeelige arb.forhold og følger av det. Jeg bestemte meg for å si opp jobben og så gjorde. Er sykmeldt ut oppsigelsestid som er ut April. Nå er jeg gravid, nettopp funnet det ut og kommer til å ha termin 3.Des. Hvordan blir det nå med opptjening av foreldrepenger?? Jeg fikk vite fra nav(før jeg ble gravid)at jeg kunne få beholde inntekta mi fra dem, 3 mnd etter oppsigelse.Dvs ut Juli. Kan jeg fortsatt være sykmeldt gjennom nav ut sv.skapet eller havner jeg på Aetat? Jeg har mye plager så har god grunn til å være sykmeldt, men skjønner ikke hvor jeg blir sykmeldt fra siden jeg egentlig ikke har jobb da? Sykmeldt gir jo grunnlag for opptjening av fødselpenger, så hvis jeg kan være d tiden ut er det jo i orden. Men hvis jeg ikke har inntekt lenger enn ut Juli, faller snittet mitt ned. A-lønn er jo ca bare 60% av vanlig og jeg er jo avhengig av det jeg er vant til for å betjene bolig og likn. Blir fødselspenegen regnet ut i fra de 6 beste inntektsmnd på de 10mnd man er gravid?? Er det noen som vet eller har vært borti noe liknende situasjon som dette, så vil jeg gjerne høre deres svar. jeg tørr ikke ringe Nav om dette enda, så tenkte høre her først om noen vet noe?? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139811820-sykmeldt-arbeisledig-gravid/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spira31 Skrevet 9. juli 2009 #2 Del Skrevet 9. juli 2009 Hei! Hvordan gikk det? Hva sa Nav? jeg har også blitt gravid og etter denne mnd har jeg ingen jobb..er sykemeldt akkurat nå, men hva med videre lurer jeg også på... har termin på den dagen du skrev det over..dvs 1 år etterpå Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139811820-sykmeldt-arbeisledig-gravid/#findComment-140355755 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2009 #3 Del Skrevet 9. juli 2009 En særregel for arbeidsledige gravide er at foreldrepengegrunnlaget blir regnet utifra snitt av de 6 BESTE av siste 10 mnd. Dette betyr at man kan komme mye bedre ut økonomisk dersom man i 10 mnd perioden har hatt innetkt som ikke er dagpenger. Når dette snittet skal beregnes brukes soom oftest mnd før perms skal starte og 10 mnd tilbake i tid. Du skal vel i perm førsteuka i november tenker jeg? Da blir snittet regnet januar -oktober for din del.Og i 6 av de mnd har du jo hatt sykepenger. Foreldrepengegrunnlagert blir da regnet utifra dette. Men det er helt avgjørende at du er arbeidsøker med dagpenger dagen før permisjon skal begynne. Det blir da bare agust-oktober du går ned i inntekt( dagpenger) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139811820-sykmeldt-arbeisledig-gravid/#findComment-140357485 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå