Anonym bruker Skrevet 16. mars 2009 #1 Skrevet 16. mars 2009 Jeg jobber en del natt, men har forstått det sånn at vi gravide har en del rettigheter der nå. I hvertfall i offentlig sektor. Noen som har fått gå over til dag? Og beholdt natt-tillegget? Det er jo ikke akkurat sunt å gå nattevakter, og spesielt ikke når en er gravid.
09.09.09 Skrevet 16. mars 2009 #2 Skrevet 16. mars 2009 Du har rett til å kreve tilrettelegging og slippe å gå nattevakter, går ut ifra at du får beholde lønna. Hør med tillitsvalgte eller nav de kan sikkert hjelpe. Lykke til!
Dane Skrevet 18. mars 2009 #3 Skrevet 18. mars 2009 Jeg tror dessverre ikke du har rett på få tillegget. Men du har krav på å få tilrettelagt til å gå dag. Mine leger ser helst at jeg ikke går nattevakter, men desverre for meg er det tyngre å gå dagvakter enn natt. HEr om dagen var det en kollega som gjerne ville bytte bort sine to nattevakter, så skulle hun ta mine TRE dagvakter. Klarte ikke å si nei jeg...
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2009 #4 Skrevet 21. mars 2009 Hei! Du kan dessverre ikke kreve å slippe nattevakter, men legen din kan skrive en anbefaling om at du bør slippe. Arbeidsgiveren er ikke lovpålagt å følge denne anbefalingen - dessverre. Men de fleste ledere tar slike hensyn. Hvis arbeidsplassen din er en IA-bredrift, skal det tilrettelegges for at du kan få en tilrettelagt arbeidsdag. Hvis det er mange som er i den situasjonen at de trenger tilrettelagt arbeid, er det en stor utfordring for arbeidsplassen, det medfører mange hull i turnusen, vaktene skal dekkes inn osv. Men det mener jeg at den som er gravid ikke skal den gravide tenke på. Man er kun gravid noen få ganger i løpet av livet, og da bør man ikke slite seg ut på slitsomme vakter. Men snakk med lederen din, så finner dere sikkert en løsning! Lykke til!
*toppris* Skrevet 23. mars 2009 #5 Skrevet 23. mars 2009 hva med å kombinere dagvakter og hvilende natt? istedenfor våken natt...
Funnet-håpet -igjen Skrevet 24. mars 2009 #6 Skrevet 24. mars 2009 Jo, du HAR krav på å slippe nattevakter når legen skriver en legeerklæring på det. Dette har jeg gjort nå 4 ganger siste to år, så det vet jeg. Spurte personalkontoret på sykehuset jeg jobber for, og de sa en hadde krav på å få gjort nattevaktene om til dag eller aften. Du har også rett til å beholde nattillegget ditt fullt ut selv om vaktene blir omgjort til andre vakter. Dette sjekket jeg også med personal og sykepleierforbundet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå