Gå til innhold

Noen som har barn som går på Ritalin?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• 1 år senere...

Hei Anonym.

Ut i fra vekten til din sønn, så skulle han hatt 20 eller 25 mg med ritalin.

Du skal ikke ha større dose enn det vekten din er.

Er du 27 eller 28 kilo, da skal du ikke ha mer enn 20-25 mg med ritalin for da får du for stor dose og da kan du få bivirkninger.

Du bør spørre om han kan få 20 mg morgen og 5 mg om ettermiddagen.

Annonse

Ja.

Maxdose med Concerta(methylphenidat. Samme virkestoff som Ritalin) for en voksen er vanligvis 54 mg. Og det er nok ikke mange voksne som veier det....

Og 3 x 10 mg Ritalin er ganske vanlig for også de yngste barna(rundt 6-7 år). Og ikke alle de veier så mye som 30 kg. Og den dosen kan de ha ganske lenge, slik at vekten går forbi 30 kg, likevel virker medisinen som den skal.

Samtidig kan enkelte barn ha nok med f eks 3 x 5 mg Ritalin, selv om de veier like mye som de som har høyere dose.

Jeg har en sønn på 15 år som veier 44 kg. Han tar 20+30mg (depot) til frokost, jeg er litt uenig med legen der, mener han hadde hatt bedre av 20mg til frokost og 30mg ved 12 tiden.

Men gutten selv er fornøyd med doseringen, senest for noen uker siden spurte jeg om han kunne tenke seg å prøve uten og da svarte han at det føltes greit nå og at han vil fortsette en stund til (det samme som legen anbefaler). Han har forøvrig gått på Ritalin i 1 1/2 år.

Selv har jeg også vært dosert med Ritalin for ett par år tilbake, hadde god effekt over en 2 års periode men føler meg nå veldig "frisk og normal" uten, så jeg hadde helt klart god effekt av den behandlingen. Brukte da 20mg x 3 (ikke depot) frokost, formiddag og ettermiddag (min vekt var ca.62kg). Maks dose er 70mg men dette er så individuelt, noen får god effekt av bare 5-15mg daglig.

Hei anonym.

Nei jeg er ikke lege.

Går ikke dosering altid på vekt?

Jeg trodde det var slik at med ritalin, concerta, strattera osv at det skulle doseres med 1,2 mg pr kilo.

Er det spørrs på om barnet, ungdomen eller den voksne får annen medisin i tilegg som demper uro?

Jeg mente ikke å svare deg frekt eller såre deg.

Kan foreksempel en med add eller adhd som er foreksempel 60 kilo fint klare seg med foreksempel 15 mg ritalin eller 18 mg concerta?

Mens en som kansje er foreksempel 33 kilo med samme diagnosen må ha foreksempel 50 mg eller 60 mg med ritalin?

Maks dose for ritalin er 60 mg.

Det står i felleskatalogen.

Maks dose for concerta er 54 mg.

Det står også i felleskatalogen.

Maks dose for strattera mener jeg at jeg har lest i felleskatalogen er 60 eller 80 mg.

Hvis du har lest ett innlegg som jeg har skrevet, så har du vel sett at jeg også får ritalin på grunn av fas hvis du vet hva det er og litt adhd.

Jeg får sobril mot angst.

Jeg får nexium mot reflux og jeg får insulin mot diabetes.

Sobril hjelper også mot uro.

Jeg får melatonin mot søvn.

Nn over deg her :)

Jeg har selv ADD, og en tenåring med ADHD(ikke samme 15-åring som den 15-åringen over her da).

Min tenåring bruker 54 mg Concerta, mens jeg får overdosering av 54 mg. Han(ca 60 kg) veier mindre enn meg(ca 70 kg), men må likevel ha mer enn meg.

Doseringen går etter symptom og virkning. En trenger jo ikke max dose, om en lavere dose er bedre og har den virkningen en ønsker:)

Jo, jeg vet hva FAS er, men ikke alle symtomer på det.

En ting jeg lurer på, er hvordan har du fått til å stå fast på Sobril? Jeg kunne trengt noe slikt beroligende selv, men tørr ikke stå på noe jeg kan bli avhengig av, som Sobril. Blir det ikke vanskelig om du en dag skal avslutte Sobrilbruken?

Hei.

Nei det blir ikke vanskelig.

Du blir ikke avhengig av det heller.

Det de mener med at du blir avhengig er hvis du må øke dosen inn i mellom for å få efekt.

Jeg får sobril for at jeg kan ikke få noen av de andre medisinene mot angst for de står det et de med diabetes ikke skal ha og bivirkning er høyt blodsukker.

De medisinene som blir brukt mot angst er: 1. Fluoxetin og den prøvde jeg og den fikk jeg alergi av for at jeg tåler ikke fargestoff. 2. Fontex. 3. Cipramil. 4. Citalopram. 5. Paroxetin. 6. Seroxat. 7. Sertralin. 8. Zoloft. 9. Fevarin. 10. Cipralex. 11. Escitalopram. Det er de SSRIS.

Så er det noen andre. Og det er 1. Efexor. 2. Venlafaxin. Det er de SNRIS.

Så er det noen andre. og det er 1. Buspiron. 2. Aurorix. 3. Moclomebid. 4. Lyrica.

Og så er det de siste på listen og det er 1. Stesolid og den har jeg fått hver gang jeg har vært på sykehus når jeg har kastet opp for hver gang jeg kaster opp, da kommer jeg på sykehus for at jeg klarer ikke å spise eller drikke. Jeg vet om en jeg har gått i klasse med som får stesolid og har fått den i mange år. 2. Valium. 3. Vival. 4. Sobril. 5. Xanor. Før fikk jeg xanor. det er de benzodiazepiner.

Hvis du har angst, da kan du søke på www.apotek1.no og klikke på hjerne nerver og klikke på angst.

• 2 år senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...