Gå til innhold

Kan noen fortelle meg alle de negative tingene ved å ta et keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Har lest masse om det, men står stort sett kun at det er best for barnet å bli født på normalt vis, for å bla. presse ut vann av lungene. Men hva er farene/det negative ved et keisersnitt i forhold til vanlig fødsel?

Håper noen kan hjelpe meg å bli klokere på dette :)

Fortsetter under...

Det er sikkert flere ting enn det jeg kommer på i farta.

For barnet:

Som du skriver, er det en fordel at fostervannet blir presset ut av lungene under fødselen. Barn født ved ks - selv planlagte ks like før termin - har større sjanse for å havne på nyfødtintensiven med pusteproblemer enn barn født vaginalt. Det er også økt sjanse for astma senere i livet. Det er heldig for barnet å gå gjennom det stresset en normal vaginal fødsel innebærer for babyen, med hormonendringer som økt adrenalin etc, dette forbereder barnet på livet utenfor livmora - å ta sitt første åndedrag er en voldsom kraftanstrengelse for babyen!

For mor:

Ved et *planlagt* ks er dødeligheten omtrent like lav (dvs veldig lav) som ved vaginal fødsel, men morbiditet, altså sykdom/komplikasjoner i ettertid, er klart økt. Ved et akutt ks er også dødeligheten noe økt (men fremdeles lav).

Det kan bli komplikasjoner i såret, som at det går opp i verste fall, infeksjoner i såret etc. Såret gjør selvsagt vondt i noen dager etter operasjonen, men det sier vel seg selv. :) Noen kan få problemer med arret i etterkant - at arret blir veldig stygt, de kan ikke kjenne deler av magen pga nerveskade, eller at arret fortsetter å gjøre vondt i noen sammenhenger i lang tid etterpå.

I neste svangerskap er det noe økt sjanse for livmorruptur pga arret, og også forliggende morkake, fordi morkaken har en tendens til å feste seg i arret. Sistnevnte kan også føre til at det kan bli vanskeligere å få ut morkaken etter neste fødsel, noe som kan føre til blødninger og evt behov for inngrep i narkose. Uansett regnes det vel som risikofødsel hvis man har hatt ks tidligere. Jeg har i alle fall hørt at man f.eks. ikke kan føde på jordmorstyrt fødestue eller hjemmefødsel, de vil være forsiktige med drypp/igangsetting, og har intensivert overvåkning av barnet under fødselen - men her varierer det sikkert også noe fra sykehus til sykehus.

Det er økt sjanse for blodpropp etter operasjonen - det er derfor man blir pisket ut av senga etter operasjonen, enten man vil det eller ei! :) Melka kan komme litt senere enn ved vaginal fødsel, men ammingen går likevel vanligvis greit.

Man kan også få bivirkninger av epidural/spinalbedøvelsen. Jeg fikk spinalhodepine, og kan forsikre deg om at det ikke var noe gøy!!!

Det er store variasjoner i alle retninger, men man må regne med å være i dårligere form etter et gjennomsnitts ks enn man er etter en gjennomsnitts vaginal fødsel. Man vil trenge lengre tid på å komme seg, og har endel smerter. Men husk at det finnes gode smertestillende! Smertene jeg hadde etter ks var på ingen måte uoverkommelige - man må huske på å be om smertestillende FØR smertene blir altfor store, ikke etterpå.

Men - vanligvis går det bra! Ks er likevel ingen enkel utvei - jeg har faktisk hørt folk i RL si dette til jenter som skal ha planlagt ks, og jeg har hatt problemer med ikke å eksplodere på deres vegne! Det er lurt av deg å sette deg godt inn i fordeler og ulemper - da vet du hva du har å forholde deg til. Som sagt, listen min er nok ikke fullstendig, det var bare noen av tingene jeg kom på i farta.

Hei :-)

Les denne og sånn tror jeg faktisk det er..samtidig så er det en undersøkelse som viser at enstor % av de som velger , les velger .. ikke hastesnitt er leger og jordmødre.. Litt rart det ?

Men etter min oppfatning må man kunne velge fritt selv.

http://www.doktoronline.no/qa/forum/26/qa4093914_keisersnitt_angst.html

Det er vel riktigere å si at jordmødre og leger har en høyere frekvens av ks, både akutte og planlagte, enn andre yrkesgrupper, ikke at de står for en stor prosentandel av de som tar planlagt ks. SÅ mange leger og jordmødre er det nemlig ikke. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...