Liv-mora Skrevet 15. mars 2009 #1 Skrevet 15. mars 2009 Hei jenter. Ser det er mange spørsmål om kiropraktikk og bekkenløsning for tiden. Jeg vet jeg har gjort det for en tid tilbake, men jeg legger ved et innlegg om dette temaet som er skrevet av min samboer som er kiropraktor. Det kan være greit å lese for de av dere som er interesserte. "Svært mange gravide har smerter i rygg og bekken under graviditeten, og en vanlig betegnelse på dette er bekkenløsning. Dette kan være misvisende. Dessverre synes det å være automatikk i å diagnostisere gravide kvinner med bekkenløsning når hun opplever smerter i rygg og bekken under graviditet. Dette er også en misbrukt diagnose som mange kvinner bruker om seg selv uten å ha blitt grundig undersøkt. Det er heldigvis svært få som faktisk har bekkenløsning, men derimot har svært mange gravide ulike smerter i bekkenet. Under en graviditet er det flere faktorer som spiller inn og kan skape smerter i bekken og rygg. Dette finnes det hjelp for, uten at det nødvendigvis er en bekkenløsning. For at det skal være en bekkenløsning i diagnosens rette forstand, er det en rekke forutsetninger som ligger til grunn, men dessverre later det til at diagnosen blir brukt som en samlebetegnelse. Ved hjelp av korrekt diagnostikk og behandling kan både gravide og samfunnet spares for de ulemper som dette fører med seg. Bakgrunnen for denne påstanden er foruten erfaring, en undersøkelse gjort av NAV Arbeidslivsenter i Hordaland over en periode på halvannet år fra 2005 til 2006. 50 gravide deltok i prosjektet, og dataene ble sammenlignet med gravide fra de samme arbeidsplassene året før. I dette prosjektet var det svært mange gravide som hadde smerter i bekkenet.. Bare noen få av disse var henvist av fastlegen sin for vurdering eller behandling. ”Dette hører med i en graviditet” eller ”går over av seg selv” var holdningen. I prosjektet ble de gravide henvist til kiropraktor eller fysioterapeut på et tidlig tidspunkt, noe som ga gode resultater. De aller fleste ble bedre av behandlingen de mottok; ingen ble verre. Av erfaring ser vi at altfor mange gravide mottar beskjed om at de har bekkenløsning og beskjed om at lite kan gjøres. Dermed får de unødvendige smerter og blir sykemeldte. Når man da tenker på at gravide står for en tredel av alle sykefraværsdager for kvinner i alderen 20 – 39 år, sier det seg at dette får store samfunnsmessige konsekvenser. Ifølge forskning kan minst 30% av gravides sykefravær skyldes manglende tilrettelegging, og konklusjonen i NAV’s prosjekt kan derfor være en god indikasjon på en løsning: Tidlig henvisning til fysioterapeut og kiropraktor er et grep som ble anbefalt for å hjelpe gravide tilbake i jobb. Dette ble gjort i prosjektet, og flere rapporterte tilbake at de hadde fått god hjelp og blitt bedre. Samfunnsøkonomisk vil dette kunne ha stor betydning. I undersøkelsen ble de gravide i stand til å jobbe fem uker lenger med rett behandling, og det gir store utslag i regnestykket som tilfaller skattebetalerne. Gjennomsnittlig koster det 1900 kroner å ha en ansatt sykemeldt en dag. Ved å redusere sykemeldingene med fem uker, sier det seg selv at dette er god økonomi for staten. Og ikke minst, det gir en bedre hverdag for de gravide. Det bør imidlertid fremheves at det selvsagt også er en del kvinner som blir korrekt diagnostisert med bekkenløsning, men poenget er at det ikke bør benyttes som samlebetegnelse. Det er ikke det at bekkenløsning ikke eksisterer som diagnose. Men det er viktig at den gravide blir grundig undersøkt og får ett behandlingsopplegg som er tilpasset den enkeltes problem. Kun på denne måten kan gravide få den behandlingen de fortjener, og samfunnet spares for kostnadene som feildiagnostiseringen medfører."
¤juliprinsesse¤ Skrevet 15. mars 2009 #2 Skrevet 15. mars 2009 Veldig bra innlegg! Jeg dro til legen i 13.uke pga sterke smerter i korsryggen og han mente jeg hadde bekkenløsning. Ble henvist til fysiot., han mente også det var bekkenløsning. Litt merkelig, mente jeg, siden jeg hadde samme type smerter FØR jeg ble gravid også..Etter et par uker med trening til fysiot. tok jeg turen til en kiropraktor bare for å sjekke hva han sa. Og han kunne konstatere at jeg har et skjevt bekken, ikke bekkenløsning. Dette har jeg trolig hatt ei stund, men at smertene ble forverret når bekkenet driver og løsner, som det jo skal gjøre. Så nå går jeg til kiropraktor et par ganger i uka og føler meg MYE MYE bedre! Er så takknemlig for kiropraktoren, for hvis jeg ikke hadde gått dit hadde jeg sikkert blitt ubevegelig de to siste månedene i svangerskapet.
kittecat *guttutenpåoginni* Skrevet 15. mars 2009 #3 Skrevet 15. mars 2009 dytter litt på denne jeg...mener å at det er altfor unødvendig mye oppmerksomhet rundt "bekkeløsning" som ofte ikke er det.. Jeg har plager i rygg, alle(venner og slikt) sier jeg har bekkenløsning me jeg tror ikke det..har alltid sliti med ryggen og kjenner det er det samme bare mer press som er normalt nå.. Prøver de kjerringråd som er, samtidig tar hensyn til smertene ved pauser og slikt..skal begynne på fysio i varmtvann en gang i uken snart... Tror jeg skal klare meg;)
julibaby09 Skrevet 16. mars 2009 #5 Skrevet 16. mars 2009 Bra innlegg!! Jeg har gått til kiropraktor i flere år pga skjevt bekken. Først hadde jeg intensive behandlinger, tre stykker, og etterpå "vedlikehildsbehandlinger" ca to-tre ganger i året. Da jeg var gravid sist var det naturlig å bestille en time når jeg kjente stikninger i bekkenet, og kiropraktoren løste dette kjempebra! Va vel ca to ganger i løpet av svangerskapet, og hadde ikke problemer med bekkenet i det hele tatt (bortsett fra rett før og litt etter fødselen, da, men av naturlige årsaker ). Nå er jeg gravid igjen, 24 uker, og var en tur hor kiropraktoren i uke 14 pga smerter i bekkenet. Skal tilbake denne uka da jeg begynner å kjenne litt igjen pga en låsning i korsryggen. SÅ; Kiropraktoren redder min hverdag! Kan også si at jeg hadde med meg min tre mnd gamle baby en gang, hun hadde noe som ligna på kolikk, en mild variant, og kiropraktoren ordna det med tre behandlinger! Etter tre mnd kunne hun endelig sove uten at hun låg i armene mine!!
Molait Skrevet 16. mars 2009 #6 Skrevet 16. mars 2009 Har nå hørt om kiropratorer som ikke vil behandle gravide, gynekologer som ikke videresender, gravide som har fått sterke rier kort tid etter bahandling (halvt til et døgn) (uten at det har blitt påvist at er derfor...) Har gått til selv før, også med gutten da han var 2 mnd. Er det sånn at man bør være forsiktig med å gå til kiropraktor når amn er gravid da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå