KarinB Skrevet 15. mars 2009 #1 Skrevet 15. mars 2009 Jeg har lest en del om dette og så vidt jeg har forstått det så er jernlageret tomt hos babyen ved 6 mnd, oh melken til mor blir mindre næringsrik omtrent på samme tidspunkt. Derfor er det liksom 4-6 mnd for oppstart av fast føde som er anbefalt. MEN, i min logikk og erfring så tar det ofte noen uker før babyen klarer å spise grøt ordentlig, en inføringsperiode liksom. Burde man ikke da begynne med grøt FØR 6 mnd, for å være i gang og ha det som vane ved 6 mnd? Jeg skjønner meg liksom ikke på de som på dø og liv skal vente til 6 mnd med å inføre fast føde, da min logikk sier at man bør begynne før og at 6 mnd er SENESTE tidspunkt for oppstart. Hva mener dere??
KarinB Skrevet 15. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 15. mars 2009 ingen som er uenig med meg eller? hehe
Lillepusen-78 Skrevet 15. mars 2009 #4 Skrevet 15. mars 2009 Siden anbefalingen fra helsedirektoratet er å begynne med fast føde når babyen er 6 mnd (med noen unntak), regner jeg med at jernlageret er tilstrekkelig også en stund etter dette.... Hvis ikke det var tilfelle måtte man jo nødvendigvis begynt før. Visste ikke at morsmelken ble mindre næringsrik etterhvert. Hva er grunnen til det?
blomstre Skrevet 15. mars 2009 #5 Skrevet 15. mars 2009 Er en faktor til å ta hensyn til - allergi.... Da anbefales det å vente lengst mulig med innføring. Er jo ikke sånn at jernlageret og næringsinholdet i melka detter over natta når de blir 6 mnd. store variasjoner vil jeg tro. Har troen på at vi alle klarer å vurdere dette ut fra trivsel, søvn og vekst hos babyene. Noen må begynne med fast føde ved 4 mnd, andre trenger ikke før ved 6 mnd. Ikke noe å stresse med dersom amming fungerer og babyen vokser. :-)
KarinB Skrevet 15. mars 2009 Forfatter #6 Skrevet 15. mars 2009 anbefaløingen er 4-6 mnd, ikke 6 mnd....men, vet ikke helt hvorfor melken blir mindre næringsrik, kan jo hende at det er motsatt. At det er den lille som får behiov for mye mere enn melken kan klare å gi? Jeg er ingen ekspert, synes bare det er artig med en god diskusjon:)
Lillepusen-78 Skrevet 15. mars 2009 #7 Skrevet 15. mars 2009 Enig med "blomstre". Forøvrig står det i brosjyren jeg fikk på helsestasjonen at det anbefales fullamming til barnet er 6 mnd (for de som kan det, selvsagt). Jeg tolker det slik at man kan vente med smaksprøver til den tid, dersom barnet vokser fint og er tilfreds med morsmelk....
månestråle32 Skrevet 15. mars 2009 #9 Skrevet 15. mars 2009 jeg er ENIG med deg! min erfaring er at det å introdusere grøt med spising av skje og det hele, så tar det sin tid før de egentlig klarer å spise særlig mye, slik at det faktisk blir et måltid av det. Følte det gikk i hvertfall en mnd før snuppa mi spiste og ble mett av grøtmåltidet- og med henne gikk det egentlig ganske greit
Zupermam Skrevet 15. mars 2009 #10 Skrevet 15. mars 2009 vår barnelege, som er allergolog, mener man godt kan starte med velling og smaksprøver før 6 mnd, slik at kroppen blir tilvendt og vant til ulike stoffer. Han sa at det forskes på om den store økningen av cøliaki kan komme av at man ofte kommer veldig sent i gang med annen mat enn mm. Han mente vi fint kunne starte med grøt/velling, og vår pode er snart 5 måneder.
blomstre Skrevet 15. mars 2009 #11 Skrevet 15. mars 2009 Hei Zupermam. Dersom barnet har behov for mer mat så går nok dette hensynet foran. Og allergi virker som et tema som det er langt fra ferdig forsket på. Har også hørt de samme indikasjonen som din barnelege sier. Virker som de nå har begynt å annbefale innføring av gluten med en gang man begynner med fast føde. Men tror ikke at man skal begynne med fast føde tidligere enn det babyen viser behov for pga det. Så en annen ting. Kom over den danske helsedirektoratet sine annbefalinger... Der kunne jeg lese at de anbefaler å vente med innføring av gluten til 6mnd og en en gradvis innføring. De kan slå i bordet med den laveste forekomsten av cøliaki i skandinavia..... Meeen om det er dette som er grunnen?.... Det vet de jo ikke.
*bubbs* Skrevet 16. mars 2009 #12 Skrevet 16. mars 2009 Det er ikke slik at barnet akutt trenger masse mat eller går tom for jern med en gang de runder 6 mnd. Helsedirektoratet anbefaler forsiktig oppstart med fast føde ved seks mnd alder; dvs at anbefalingene tar høyde for at det vil gå en tid før barnet er oppe i full porsjon etter dette. Derfor legger de vekt på at de anbefaler fullamming fram til dette. Introdusering av mat før 6 mnd er kun anbefalt til de som gir mme, har problemer med ammingen eller der babyen har dårlig vektøkning. Da skal man begynne med introduksjon etter kontakt med helsesøster. Her er infoheftet fra helsedirektoratet om mat for spedbarn: http://www.frukt.no/vedlegg/33985_Mat%20for%20spedbarn.pdf
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 16. mars 2009 #14 Skrevet 16. mars 2009 Dette har jeg vel strengt tatt lite peiling på, men jeg liker jo å synse, og vil derfor synse litt om dette også hehe! Dette med astma og allergi er et område av medisinen hvor det fortsatt gjenstår mye arbeid for å komme til bunns i saken, og såvidt jeg har forstått kommer det forskningsrapporter som peker i vidt forskjellige retninger annenhver dag omtrent (et eksempel er dette m MME vs amming, i forh til allergi- her spriker resultatene mye). Det samme m cøliaki, her er det også mye man ikke vet. Min sunne fornuft sier meg også at modning av tarmsystem og nyrer er en svært GRADVIS prosess, som ikke skjer over natta den dagen barnet fyller 1/2 år. Derfor tror jeg ikke baby vil ta noen som helst skade av å starte litt forsiktig med smaksprøver ved f.eks 5,5 mnd alder, slik at man er oppe i full porsjon omtrent ved 6 mnd alder... Det viktigste er vel å ta det hele pent og pyntelig, og ikke guffe på med full porsjon fra dag 1. Gjør man det, tror jeg ikke 2 uker fra el til har noe som helst å si=)
Aibell Skrevet 16. mars 2009 #15 Skrevet 16. mars 2009 Morsmelk blir IKKE mindre næringsrik. Det er det motsatte som skjer. Se her; http://www.naturligbarneomsorg.no/ernaringsmessige-grunner-til-a-langtidsamme/ Man kan egentlig fullamme lengre enn 6 mnd, jernelagrene BEGYNNER å bli tomme ved 6 måneder. Svenskene tror vel at cøliaki kommer av at man introduserer fast føde for tidlig, og at man skal gi gluten sammen med morsmelk for å beskytte mot senere cøliaki.
KarinB Skrevet 16. mars 2009 Forfatter #16 Skrevet 16. mars 2009 hva da med oss som ble født for 30 år siden, vi hadde obligatorisk grøt oppstart ved 3,5 mnd og begynte å drikke kumlek lenge før 1 år....ser man på hvordan allergier og astma har utviklet seg så er det jo bare flere og flere som får dette ettersom man har startet seinere og seinere med mat og melk. Det synes nå jeg er rart, hvis det er sånn at sen oppstart med fast føde skal redusere disse tingene. Nå er jeg skikkelig kverulator her, men jeg mener nå det er grunn til å stille spørsmål ved dette. pendelen går jo altid frem og tilbake på disse tingene og kanskje sannheten ligger midt i mellom 3,5 mnd og 6 mnd??? For fordøyelsen vår har da ikke endret seg så kraftig på 30 år eller?
*bubbs* Skrevet 16. mars 2009 #17 Skrevet 16. mars 2009 Her er noen linker fra barnelegeforeningen i USA om temaet: http://aappolicy.aappublications.org/cgi/content/full/pediatrics;115/2/496#SEC6 http://pediatrics.aappublications.org/cgi/content/abstract/117/2/425http://www.jacn.org/cgi/content/full/19/3/405 Pluss litt ammefakta fra wiki.
KarinB Skrevet 16. mars 2009 Forfatter #18 Skrevet 16. mars 2009 man leser jo stadig dette om 6 mnd, men andre steder stå r det 4-6 mnd og skal man egentlig ta alt for god fisk? Finnes mange som mener at 6 mnd er for sent, ernæringsfysiologer o.l. Nå er jeg skikkelig kverrulant i dag! hehe
NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 16. mars 2009 #19 Skrevet 16. mars 2009 Og sånn for å få inn enda et moment i denne tråden å er det faktisk ikke alle barn som vil ha annen mat med det første. Samme hvor iherdig og riktig man prøver. Jeg har to barn som knapt har spist "mat" før rundt 1års alderen. Takk og lov ingen rundt meg av helsepersonell som har vært spesielt bekymret av den grunn. Mi første fullammet jeg så og si 1år ja. Hun tok aldri flaske og vi prøvde fra ca 5mnd alder å få i henne noe annet uten noe som helst hell. Men hun la godt ¨på seg, sov godt om natta, jeg hadde nok mye og god næringsrik melk. Joda, jeg var jo litt bekymret, særlig pga det jeg hadde hørt ang. jern. Legen sjekket jernlagrene hennes og det var helt supert, ikke no problem. Og om noen lurer så begynte hun så smått å fatte interessen for mat etterhvert, særlig når hun fikk spise selv. Hun er nå en sunn, rask og frisk jente på 4år som spiser masse og er langt i fra kresen. Jeg er så glad vi ikke tvinget i henne mat når hun var mer enn fornøyd med puppen. Nr 2 er en liten annen historie. Hun nektet på samme linje mat, men med henne hadde ikke jeg nok melk. Så rundt ved 7mnd dalte kurven hennes (og hu var lita hele veien fra før) så etter mye om og men kutta jeg puppen helt tvert og fikk da i henne velling på flaske. (kjøpte fra sverige) Så det levde hun på da, helt til hun begynte på samme måte som storesøsteren. Hun er derimot ikke særlig storspist ennå, liten for alderen, men frisk og rask for det. Så nå er jeg så spent på lillebror, han er nå 4,5mnd og spiser enn så lenge bare pupp. Er så spent på om vi kal klare å få i han noe annet, han tar flaska da i hvertfall. Tenkte å begynne med litt smaksprøver mellom 5-6mnd alderen. Spiser han ikke tar jeg det ihvertfall helt med ro, antar at det går bra med han og;) (og om noen lurer så vet jeg at de fleste ikke bare spiser mat med en gang, at de trenger å lære seg det. Vi prøvde alle triks i boka for å si det sånn)
lille sprelle Skrevet 16. mars 2009 #20 Skrevet 16. mars 2009 Så vidt jeg vet er anbefalingen å begynne med smaksprøver fra 4 mnd. Man skal gjerne fullamme til 6 mnd. Det er ikke noe problem å fullamme til 1 år, men fra 6 mnd må man gi jerntilskudd. Dersom du er usikker - spør på helsestasjonen om du trenger å gi tilskudd. Det er nam-nam her i gården (gir på sprøyte, må pga prematur) jeg hadde ikke stresset med annen mat, men tatt det i babyens tempo!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå