Castein81 Skrevet 15. mars 2009 #1 Skrevet 15. mars 2009 Hei! Vi har kjøpt sprinkelseng og har også to str. på dyner. Ville dere brukt ei dyne som passer senga eller en liten som "matcher" babyen bedre...?
Vil Skrevet 15. mars 2009 #2 Skrevet 15. mars 2009 Nyfødte skal visst ikke ha dyne har jeg forstått. Det skal ikke brukes før de er 6 måneder. Man bruker heller slike "soveposer" eller hva man kan kalle det. En slik kjortel som tas på som et klesplagg, men som er stor og romslig som en liten baby- sovepose.
majsen81 Skrevet 15. mars 2009 #3 Skrevet 15. mars 2009 Tror ikke det er noe problem å bruke dyne, det har jeg aldri hørt før!! Men pass på at dynene du skal bruke er vasket så de er helt rene til bruk. Vi kommer til å bruke stor dyne, men har kjøpt ringer med klyper på som du fester i sprinklene og klyper fast i dynen i fotenden og i sidene. Ved å bruke dette ungår du at babyen sparker i dynen og får den over ansiktet sitt. Disse ringene får du kjøpt på baby shop og barnas hus. De er i pakke med 4 og koster under 100-lappen.
Beccis Skrevet 15. mars 2009 #4 Skrevet 15. mars 2009 Jeg har heller aldri hørt at du ikke kan bruke dyne.. VI kommer til å bruke liten dyne den første tiden. Men vi kommer til å rulle ett teppe som vi kan ha langs kanten nedi senga slik at senga blir litt mindre... Synes sprinkelsenga blir litt voldsomt stor for en nyfødt baby:)
smilefjes+gutt09+guttenurke :) Skrevet 15. mars 2009 #5 Skrevet 15. mars 2009 jeg finne d ikke på babyshop jeg.. hvor på babyshop majsen81?
Castein81 Skrevet 15. mars 2009 Forfatter #6 Skrevet 15. mars 2009 Tusen takk for tips! Det med at nyfødte ikke skal bruke dyne har jeg heller ikke hørt om.
aomeg Skrevet 15. mars 2009 #8 Skrevet 15. mars 2009 Såklart nyfødte kan bruke dyne.Vi bruker 65\80 i vogn og 80\100 i sprinkelsengen.Hva du bruker i sprinkelsengen spiller jo forsåvidt ingen rolle.Men 80\100 er for stor for vognen.
ღ Juksemaker pipelort +spire ღ Skrevet 15. mars 2009 #10 Skrevet 15. mars 2009 Men hvorfor må dynene være nyvasket hvis de er helt nye? Hadde tenkt at det holdt med å få lufta de godt jeg da... Man skal jo ha sengetøy utapå.... Svale: Jeg har kjøpt dundyne på princess, anbefalt av Norges Astma-og Allergiforbund. Jeg bruker dun selv, og er veldig godt fornøyd med det.
Svale <3 Skrevet 15. mars 2009 #11 Skrevet 15. mars 2009 Det blir ikke varmt med dundyne om sommeren?
Liljekonvall<3 Skrevet 15. mars 2009 #12 Skrevet 15. mars 2009 Jeg kjøpte dundyne på Princess nå nylig, og hun i butikken sa at jeg IKKE skulle vaske den! Det beste for duna var å bare lufte den litt ute. Helst om natten eller når det blir litt fuktlig i luften..
majsen81 Skrevet 15. mars 2009 #13 Skrevet 15. mars 2009 Til smilefjes+nurke:): Jeg kjøpte dem på Baby Shop på Slependen v/ Ikea. Jeg kan huske at jeg har sett dem på Barnas Hus på Sandvika Storsenter også..
Fru_HK Skrevet 15. mars 2009 #14 Skrevet 15. mars 2009 Klart nyfødte kan ha dyne, hva man velger å bruke er opp til hver enkelt! Vi har kjøpt vogndyne, 80x65, i silke (100% garantert middfri) som vi skal bruke litt i vogn og litt i seng (stokke sleepi, må ha den minste dyna i minkit'et). Så bytter vi den ut med en større når vi utvider senga
ღ Juksemaker pipelort +spire ღ Skrevet 15. mars 2009 #15 Skrevet 15. mars 2009 Det som er fint med dun, er at den puster og frakter bort fuktighet mye bedre enn syntetiske dyner. Min dyne er sval om sommeren og varm om vinteren. Er sjelden jeg koker under dyna sommer eller vinter. Ang lufting av dundyner: De bør ikke ligge i sola, for lerretet (altså trekket utapå duna) blir ødelagt av sollys. Dette lærte jeg da jeg jobbet på Hansen & Dysvik for mange år siden.
Vil Skrevet 15. mars 2009 #16 Skrevet 15. mars 2009 Så rart at ingen andre har hørt om dette. Var helt sikker på at dette var helt common sense, men nå ble jeg usikker også. Trodde dyne ikke er nbefalt pga krybbedød etc. I en slik "sovepose" er man sikret at barnet ikke snur seg og gjemmer ansiktet som i en dyne. Prøver å søke på nettet nå for å finne mer informasjon.
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 15. mars 2009 #17 Skrevet 15. mars 2009 Er ingen problem med dyne til nyfødte, om man får unger om vinteren kan de jo ikke ligge å fryse!! Begynte med 80x100 dyne, men gikk voer til juniordyne på 100x140 etter et halvt års tid.
Pippilotta med 2 blå! Skrevet 15. mars 2009 #18 Skrevet 15. mars 2009 Jeg kom akkurat hjem fra føden, og de bruker dyne der også. Så dyne er nok helt greit ja! Har aldri hørt noe annet, og jeg fikk nå nr 2.
mamazon <3<3<3 Skrevet 16. mars 2009 #19 Skrevet 16. mars 2009 Sovepose er konge! Det er jo ikke noe galt/farlig med dyne, men jeg brukte det nesten aldri til førstemann, for hun ble så varm, så jeg pakket henne inn i pledd istedet. Da hun ble større og det ble kaldere ute, sparket hun av seg dyna (hjalp ikke med klyper, hun bare la bena oppå dyna) så da fikk hun sovepose, og nr. 2 skal få sovepose med en gang - det kan virkelig anbefales, for du trenger aldri lure på om de har sparket av seg dyna, er for varme eller kalde, og det blir vanskeligere for dem å snu seg, reise seg opp osv. når den tid kommer. Kjøpte Grobag til førstemann, pluss en sommerpose for de virkelig varme nettene, men nå har jeg sett at de har soveposer på IKEA til 98,-, så lillegutt skal nok få en sånn, hvis den ser ok ut (koster en fjerdedel av grobagen..) Snuppa på 20 måneder nekter plent å prøve dyne nå, men heldigvis er posen fortsatt god og lang. De er i vattert bomull og kan vaskes på 60 grader og tromles. alt du trenger er en body under, kort- eller langermet, i ull eller bomull, ettersom hvor kaldt det er på soverommet.
2009baby!!!! Skrevet 16. mars 2009 #20 Skrevet 16. mars 2009 Jeg kjøpte ganske nylig dyner til mini selv. En på 65x80 til vogna, og en på 80x100 til sprinkelsenga. Det var det jeg ble anbefalt av personalet på Baby Shop, så da kan jeg ikke tenke meg at det rådes mot å bruke dyne. Jeg stoler iallfall på at de vet hva de snakker om (det bør de iallfall). Men er usikker på om de bør vaskes. Jeg har ikke kjøpt dun da jeg selv er allergisk og skal være forsiktig med mine allergier ift barnet. Vasker jo såklart alt sengetøy 2 ganger, men er det virkelig nødvendig å vaske dynene også?
hjertebank m/gutt07&jente09 Skrevet 16. mars 2009 #21 Skrevet 16. mars 2009 Her i kalde Norge er det vanlig å bruke dyne, men andre steder i verden som feks USA hvor jeg fødte førstemann er det virkelig FY-FY å bruke dyne eller store tepper over små babyer. Der brukes slik sovepose, og når babyen er bitteliten blir de pakket inn i tynne tepper. (swaddling) På sykehuset ble tassen min bare pakket inn i to tynne flannelstepper, og lagt i babysenga. Grunnen til at dyner er så fy fy er pga fare for krybbedød, jeg fikk info og advarsler om dette på sykehuset. Men nå er jo USA litt hysteriske på enkelte områder da, produsenter av tepper er vel livredde for evt søksmål så derfor blir det voldsomme advarsler. Her i Norge er vi litt mer avslappet og klarer samtidig å tenke selv, slik at man passer på at dyner og tepper ikke blir liggende over ansiktet på babyen. Tassen min var ofte urolig i senga, så jeg brukte slik sovepose en del til han. Pluss at det var varmere klima der vi bodde, så dyne ble for varmt. Når jeg flyttet tilbake til Norge ble det litt av et styr å venne han til å bruke dyne, han la seg alltid oppå dyna. Han skjønte jo ikke hva den var til..... Ang spørsmålet fra HI; jeg kommer til å bruke den minste dyna de første mnd til tulla jeg venter. Hun skal nemlig sove i vugge, og ellers syns jeg den 80x100 blir så veldig stor når det er så små.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå