Gå til innhold

Har dere både vanlig seng og dagseng til babyen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er førstegangs og venter en gutt i mai. Nå har vi kommet dit at vi skal begynne å kjøpe inn litt større ting, som seng, skap etc....

Jeg lurer derfor på om babyen også trenger en dagseng for å sove i om dagen, utenom vanlig sprinkelseng som vi skal ha på vårt soverom?? Tankegangen er da at babyen forbinder sengen på soverommet med natta og det å sove over en lenger perioden, mens dagsengen som vi har på barnerommet/stua blir mer for små blunder??

Fortsetter under...

Gjest Mylian&A.V+tre i magen! :-)
Skrevet

jeg har nå alltidb are lagt henne i senga si jeg..

Skrevet

Kommer helt an på deg, egentlig. Jeg har alltid likt å ha mine små i nærheten på dagen, derfor har jeg seng på soverommet og hengevugge i stua.

Sovet en god del i vogn utenfor også, da har de sovet godt og lenge.

Når babyen har blitt større, er det soverommet eller ute i vogn som har fungert best. Da blir de ikke forstyrret av lyder fra søsken, besøk, tv osv :)

Skrevet

Jeg er veldig opptatt av å skille mellom dag og natt, i alle fall etter 2 mnd, og ikke minst lære barn å sove i støy/bråk. Lært av egne erfaringer:)

En dagseng kan være baggen på vognen, ute eller inne, et rede i en krok siden det er førstemann og ingen søsken kan komme til, eller en vugge på stua. Vi har latt barnet sove ute ganske tidlig i vogn, og hatt en lånt vugge på stua (ikke lenger enn 4-6 mnd). Etterhvert som barna ble eldre brukte vi også sengen på rommet på dagen, men uten gardiner og vinduet godt åpent.

Mine kunne sove lenge på stua, men fra 1 årsalder var vogn ute eller sengen på rommet der de sov lengst.

Et råd fra meg er å ha på radio/tv på dagtid slik barnet ikke må ha det helt stille, også om kveldene før dere legger dere. Har dere vugge eller legger barnet i vogn/seng så er det lurt å lære barnet og finne søvnen på egen hånd. Stopp rugging før barnet sovner, legg barnet våkent i sengen sin osv. En god investering:)

Skrevet

Jordmor sa noe lurt til meg om den saken. At når barnet sov om dagen skulle man ha det lyst, og om natta mørkt. Så jeg kommer til å bruke samme senga, og bare ha det lyst og mørkt etter hvilken tid på døgnet det er :)

Skrevet

vi hadde vugge om natten på soverommet ,- vidunderlig hvis hun våknet og gråt om natten. Da kunne jeg bare vugge henne med en fot i halvsøvne. Og om dagen sov hun i en lekegrind i stuen faktisk. Vi hadde hund da hun ble født og den røytet en del samt likte ikke barn. Vi kjøpte en lekegrind hvor vi kunne heve bunnen langt opp fra gulvet, så lå hun trygt oppi der på dagen.

Veldig greit å la henne bli vandt til en lekegrind tidlig uansett. Da liker hun stedet som sin lekeplass sener hvis du skal på do el l. Hvis man plutselig putter dem oppi en slik senere blir det jo kanskje oppfattet som et fengsel.

Annonse

Skrevet

Det var det jeg mente med uten gardiner:) En merker stor forskjell i barnehagen på liten avdeling. Noen barn må ha det helt mørkt og heeeelt stille om de skal sove, og jeg er selv en av de som har gjort det ene barnet min en bjørnetjeneste.

Skrevet

jeg har aldri hatt mer enn en seng...

mine sov i vognbaggen i stua på dagtid til å begynne med, og ellers sov de i vogna ute på dagtid...

Skrevet

har aldri hatt dagseng til jonas, men han sov på dagtid i lekegrinden på mykt underlag i stuen. opp fra gulvet så det ikke ble så kaldt for han.... men sov også litt i starten i senga på soverommet, men da med lyset på. sov også i vognen om han måtte trilles i søvn...

etter 6 måneder var det bare sengen som gjaldt ved soving om dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...