Gå til innhold

Nusse 77

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei Nusse, jeg har sett i innleggene dine at du nå endelig har klart å bli gravid, på 12 forsøket! Det er jo verdt en applaus! Gratulerer kjempemasse, det må være helt fantastisk etter så lang tid! Jeg merker jo at jeg allerede, på femte innsettingen, begynner å tenke at det nok ikke er meningen at jeg skal bli gravid...men du gir håp til sånne som meg :-)

I det siste har jeg vært litt opptatt av dette med eggkvaliteten. Jeg ser du sier at eggene dine var fine hver gang, 4- og 8-delte. Vet du noe om kvaliteten utover det med delingen? Vet du om du hadde full score på de 5 'egg-parametrene'? Selv har jeg hatt noen perfekte egg innimellom, med full score på alt, men som regel har jeg bare full score på to eller tre parametre, og middels på resten. Så eggene mine står til ca G+ /M- , som legen min pleier å si.. håper bare det er tilstrekkelig til å klare det før eller siden.

Kan jeg også få spørre hva slags hormonstimulering du har gått på før uttakene? Har du prøvd ulike preparater (eks. Monopur), og hva slags erfaring har du i såfall med disse?

Blir takknemlig for svar, og så må du ha masse lykke til med det videre svangerskapet - kos deg, det har du jammen fortjent :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei hei

jeg skal prøve og svare på dine spørsmål :)

ved første ivf fikk jeg ut 23 egg og 20 ble befruktet,de satt inn ett egg og jeg fikk 13 på frys (gonalf 250 og nesespray lang stimulering)

egget var 4delt og av beste kvalitet sa de,men det er etter min mening kun lotto i tanke på hvor mange egg jeg fikk..

hadde dermed 7 frys på porsgrunn hver gang 8 delte egg som overleve tininga, 2egg inn hver gang.. de sa de var bra kvalitet.

2ivf dro vi til danmark (nordica) hadde lest de hadde laser-haching og ble veldig fristet av og prøve noe nytt..

gonal-f 112 denne gang ,kort stimulering (10dager)

de satt inn 2 perfekte 8 delte egg (fikk kun 8 egg denne gang,ingen på frys)

3ivf samme oppskrift,fikk ut 10egg ,satt inn 2 perfekte egg, men fryse gjorde de ikke..

4 ivf satt inn 2 blastcystegg,dette blir det baby av sa doktoren kanskje to sa han og lo.. negativt igjen:(

5ivf nå var jeg såååååå lei og sa til mannen min at dette var det siste forsøk ,jeg orket ikke mere rett og slett...var lei alle de pinfulle egguttakene... vi hadde snakket med foreldrene mine om og bruke en surrogat,siden problemet tydligvis lå hos meg.. og de var helt enig at jeg ikke kunne forsette slik og at adopsjon/surrogat var noe de ville søtte oss med 100% (også utgiftene)

når jeg ringte nordika for oppstart denne gang ,sa jeg at de fikk finne på noe nytt. det ble dermed bestemt at vi skulle prøve menopur 120,ikke gonal-f denne gang..

dessuten skulle de sette inn blastocystene inn sent på dagen slik at de fikk se utviklingen ennå lengre..

de satt inn 2egg denne gangen også,de var helt perfekte sa legen,og regnet med at det var siste gang han så meg (pent ment)

og nå etter 22egg inn er jeg gravid,helt utrolig,tror liksom ikke det er sant.. jeg trodde alllldri i livet at jeg skulle lykkes etter sååå mange forsøk.. det som holdt meg oppe i alt dette,var historien fra mamma.

en hun kjenner ble gravid på første ivf (fikk ei jente) så bestemte de seg for og få søsken til denne jenta.. denne gangen satt ikke spirene fast før 13 innsett (tvillinger) sprøtt i tanke på at hun ble gravid første ivf..

jeg er 11 uker nå,er litt bekymret har liksom ikke symptomer,men har sett spira uka 7 og 10 så jeg må jo tenke positivt :o)

jeg ser at de ga deg karakterer på eggene,det ble ikke gjort på nordika og porsgrunn.. jeg vet at de var veldig ærlige på nordica..

jeg har hørt de sier følgene DÅRLIGE,MIDDELS,BRA,PERFEKTE OG BABYEGG.

håper at du lykkes astra71, skjønner godt du er lei.... det er tøft med alle disse nedturene..jeg følte slik som deg (at det ikke var mening at jeg skulle bli gravid)

ønsker deg lykke til vidre og håper spira sitter neste gang..og at du slipper maaaange forsøk slik som meg :0))) klemm

Skrevet

Hei igjen, Nusse!

Tusen hjertelig takk for kjempefint, utfyllende og veldig nyttig svar! Hjelpemeg, tenk alt du har vært gjennom! Ikke rart du nesten mistet motet underveis, med perfekte egg inn og leger som føler seg helt sikre på at du bare MÅTTE bli gravid med dem, men så unnlater de å feste seg gang på gang. Blir helt imponert over at du har klart å holde ut, og kjenner jeg blir veldig glad over at du lyktes til slutt! Sjelden er det vel mer fortjent at noen lykkes :-)

Det betyr altså at du brukte Menopur og fikk satt inn to blastocyster på Nordica nå siste gangen? Eller var du tilbake i Norge ved siste forsøk? Mulig det bare var det ene forsøket ditt som fant sted i Danmark. Jeg hadde mitt fjerde forsøk på Nordica, vi hadde også lest om assisted hatching og var sikre på at det måtte være tingen (det var Nordica, også). Men dengang ei.

Jeg har hele tiden trodd at eggkaliteten var svært viktig for resultatet. Jeg stusset derfor etter hvert på at legene hele tiden sa jeg hadde helt topp egg, uten at jeg ble gravid, og uten at jeg fikk noe på frys. Jeg begynte derfor å stille en del spørsmål, og ba dem utype hva de mener når de sier at jeg har 'gode' egg. Da fortalte legen i Haugesund meg om de fem eggparametrene som de vurderer kvaliteten ut fra. Kun dersom man har full score på alle fem parametre, er egget perfekt. De kategoriene du hørte om på Nordica (dårlig, middels, bra osv) er sikkert en variant av de fem parametrene, bare i en mer forståelig versjon :-) Jeg har fått tilbakeført fire perfekte egg (full score på alle fem parametre) så langt, mens de seks øvrige har vært middels gode. De jeg fikk tilbakeført i forrige uke hadde topp score på 2 og 3 parametre, resten var middels. Da ble jeg litt pessimist med én gang, men legen sa at det var det ingen grunn til å være. I følge ham er det visst så mange andre ting enn eggkvaliteten som skal klaffe, at det ikke vil være avgjørende for resultatet. Han sa at mange fikk satt inn perfekte egg gang etter gang, uten å lykkes, bare for å bli gravide med et litt mindre bra egg..

Jaja. Sånn er det vel. God eggkvalitet er ingen garanti. Men jeg har ihvertfall fått fornyet håp etter å ha hørt din historie. Jeg hadde helt mistet troen på at jeg noen gang skulle få oppleve det, men dette må jo bety at jeg har en sjanse, jeg også :-) Og fra nå av vil du være den historien jeg tenker på når jeg har lyst til å gi opp, og som vil gi næring til min motivasjon!

Masse lykke til framover, og husk å kose deg under graviditeten - det er jo dette du har gledet deg til så lenge :-)

Klem fra meg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...