Gå til innhold

60 studiepoeng, noen som har klart det mens de gikk hjemme med baby?

ønskersmått

Anbefalte innlegg

Hei:)

jeg lurer veldig på å benytte meg av dette såkalte smutthullet, for vår del er det alt for mye å vinne på det til å la det vær,

MEN

er det noen her som faktisk har gjort det og som har klart å fullføre?

For min del blir det snakk om å ta første året av en bachelor (for så å avslutte) eller ta to deltidsstudier på tilsammen 60 studiepoeng.

håper det er noen som tar seg tid til å fortelle meg om sin situasjon!

hadde du med babyen?

var far mye hjemme?

delte far permisjonen sin over tre år?

var det vanskelig?

følte du at det gikk på bekostning av tiden du fikk med barnet?

hvilke krav stilte du til deg selv?

klarte du å få bestått?

og gjerne hvilket studie du tok?

på forhånd takk:)

Fortsetter under...

Dette lurer jeg også på!

Vi tenker også å gjøre dette, har allerede tatt ett års perm med første barnet og vil ikke utsette utdannelsen lenger.

Jeg tenker å ta fag til høsten som det ikke er så farlig om det går dårlig, vil bare stå. Men til våren igjen skal jeg skrive bacheloroppg og der ønsker jeg en god karakter.

Vi kommer til å ta ut fars uker kun over det første året.

Tenker at vi skal gi det et forsøk, går det ikke så går det ikke, men er litt spent på om det blir mer stress enn det er verdt..

Jeg er snart ferdig med første semester på bachelor i sykepleie, og gudene skal vite at på fulltid hadde det IKKE gått med en liten baby.. aldri i verden...

På deltid derimot... Det hadde stilt seg helt annerledes (begynte på deltid i august, gikk over til heltid i desember)

Jeg venter baby i oktober og går over på deltid fra rett før termin, til jeg da er ferdig utdannet i 2012 :) På deltid ser jeg ingen hinder for å klare det.

Far er hjemme i praksisperiodene med foreldrepenger fra NAV :)

• 2 uker senere...

hei:)

jeg begynte på 4 årig deltidsstudium, bachelor i vernepleie, da jeg var 8 mnd gravid.. og det gikk helt fint:) vi har bare 1 uke med undervisning i måneden, da tok jeg med sønnen min. også har vi gruppearbeid 1-2 ganger i uka, for det er voldsomt mye oppgaver og hjemmearbeid når det er så lite undervisningstid. sønnen min er født i 2006, og begynte i barnehagen høsten 08, frem til det har han vært med meg på skolen. han var hos dagmamma i mine praksisperioder. far har ikke hatt noe permisjon, har tatt ut engansstønad fra NAV, og fått forsørgerstipend og foreldrepenger fra lånekassa. jeg har en helgestilling, og en stilling som tilkallingsvikar, jeg gidder ikke ta permisjon fra det. nå venter jeg nr 3, begynner på siste året til høsten. og jeg hadde ikke valgt å få et barn til i studietiden hvis ikke jeg visste at det helt fint lar seg gjøre..så lenge man går deltid.på fulltid så tviler jeg på at det går, blir ihvertfall mer praktisk vanskelig.

Hei :-)

jeg tror alt er mulig bare man har realistiske mål, og ikke legger opp et løp som er kjørt før man starter. Ingen vits å slite ut mann, og mistedyrbar tid og nærhet med sitt eget barn bare for at man SKAL studere.

Forelesningene er stort sett valgfrie, og er en gjennomgang av hovedtrekkene i det man skal kunne.

Det går fint ann å droppe en del/mange av dem, og lese hjemme(om man er strukturert nok:-)

Går et langt,krevende studie, og fikk mitt første barn på 2. året.

- hadde ikke babyen med på mye,men mange andre har dem med på forelesningene uten problem.

- far var hjemme fra 6uker etter fødselen og i 6 mnd,

men startet da sin egen bedrift.Med andre ord han jobbet som vanlig, men hadde bedre mulighet til å tilpasse ting, evt ta med lillegutt på møter ol mens han sov.

-husker at det var noen dager jeg syne det var litt tungt, men i ettertid er det ikke en ting jeg ville endret på. Vi hadde begge god tid hjemme med lillegutt, og jobbet heller på når han sov(mye om dagen, da han var veldig urolig om natta).Fikk oss til og med en fin ferietur.

- følte ikke selv at det gikk på bekostning av tiden med babyen, da jeg leste hjemme, og brukte tiden til å lese mens han sov.

- stilte lave krav til meg selv(og tror det er nøkkelen til suksess). Ville gjerne bestå, men ikke til en hver pris. Vil ikke ha et barn som er urolig og gråter mye fordi han savner mamma.Så målet mitt var å starte, se hvordan det gikk den første tiden, og heller hoppe av om det ble for hardt.

- besto med glans, og er nå inn i 4. studieår og venter nr 2. Planlegger ikke pause fra studiet denne gangen heller.

Mye kommer ann på barnet, og hvordan det er. Og på hvordan du og din mann er. Er babyen urolig, mye våken på dag tid eller har kolikk blir ting straks vanskeligere. Er du villig til å ofre hjemmetid til lesing og stuider?er din mann villig til å ta en større del av tingene hjemme(om du ikke har en som allerede gjør det)? osv osv....

Mine tips er å unngå studier med lange praksisperioder og mange oppgaver/hjemme eksamener.

Syntes også det var lettere å kombinere lesningen med et barn under 6mnd enn et barn over 6 mnd, da de er mer våkne og mer i bevegelse.Altså gjør unna noe mens de ennå er små.

Ellers er det greit med besteforeldre eller andre som kan trø til en gang i bland.

Dette ble langt,men håper det kan hjelpe deg, lykke til!

Annonse

ja det er mulig, jeg er et levende bevis på det. jeg var hjemme med baby, samtidig var jeg fulltidsstudent på masternivå. far var mye hjemme, fikk toppkarakterer. stilte små krav til meg selv, prioriterte barnet først. jeg hadde med baby på forelesning det første halve året, gikk veldig fint. PRØV! du har ingenting å tape, de krever ikke at du består eksamen heller, viss det skulle skje. dette var min innstilling. :-)

lykke til!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...