Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helsesøsteren insisterer på fullamming til 6 mnd. Men nå er hun 4,5 mnd, og det er en kamp å holde melkeproduksjonen oppe. Virker som det er økedager hele tiden. Nå har hun gått fra amming en gang om natta til 3-4 ganger, og har ikke sjans til å kutte ned. Hun er ikke akkurat tykk heller. Ligger på nederste vektlinje.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når babyar er mellom 4og 6mnd (+/-) har dei ein skikkeleg auke"dag". Denne er ganske drastisk og mange "kapitulerar" og begynner med fast føde (ofte fordi ei ikkje orkar hyppige ammingar, trur at ungen ikkje får nok mat, dei har lyst å begynne med fast føde eller at dei rett og slett ikkje gidder meir. Kan og vere andre grunnar).

Det hjelper å vete at dette er HEILT NORMALT, men at det er krevande.

Småen har sjølv holdt på sånn. Småen er no over 5mnd og har det fortsatt heilt ypperleg, sjølv om eg var veldig i tvil om han fikk nok mat ein periode.

Fann ut at eg skulle stresse heilt ned og amme ofte (ein dag eller to), for så å eventuelt kontakte hs. Men kort tid etter at eg senka tempoet og hadde ein dag der mini omtrent kun fikk kos og mat, så merka eg ei stor forandring. Sjølv om det tok tid (kanskje ei lita veke) før han var heilt fornøgd med matproduksjonen, så synest eg det var verdt det. Så har tarmane hans litt betre tid på å "gjere seg klar" til fast føde. (Må legge til at det kun var ein dag då puppen var heilt og holdent mini sitt ansvar, og at eg dei andre dagane kun passa på å gi han mat ved minste tegn på at han ville ha).

Så mitt råd vil vere å prøve, dei små er utruleg flinke å passe på matmengda, om dei får sjangsen. Om du føler det blir for mykje styr og stress, eller det ser ut som om jenta di ikkje får nok mat over tid, så får du heller prøve med litt fast føde.

Håper alt går bra:) Du og jenta di får det nok til skal du sjå!:)

Skrevet

begynn med grøt, jenta får ikke nok melk. HS din har da ikke peiling hvis hun sierdet sånn, ikke alle babyer som kan vente til 6 mnd! derfor er det anbefalt mellom 4 og 6 mnd for å favne de som trenger mer tidligere. SVÆRT få personer som klarer å full amme til 6 mnd og samtidig ha en fornøyd baby. tror hs din er på jorde jeg...., det er iallefall det stikk motsatte av hva min hs sier. Bruk fornuften din, du vet når din lille trenger mer for å bli mett og god:)

Skrevet

Snakk om motsatte svar:) Men nå har jeg altså gjort alt for å øke melkemengden i to uker, og fortsatt må hun spise hver 2.-3, time hele døgnet. Nå tror jeg at vi har kommet i en vond sirkel hvor jeg heller ikke får nok søvn selv, og det påvirker selfølgelig også produksjonen. Hun er selv også sutrete og søvnløs pga dette. Nå må jeg gi henne noe annet i tillegg, om så bare for at vi begge skal få litt søvn. Så får vi heller se om det kan ta seg opp med melkeproduksjonen når jeg får litt søvn.

Er fortsatt usikker på om det er best å gi grøt, eller bare mme i tillegg. Noen som vet?????

Skrevet

hvis babyen er 4 mnd eller mere er det best å gi grøt i tillegg. Det er iallefall det min hs anbefalte:) Amme først og så gi grøt til babyen er forsynt.Da vedlikeholder du produksjonen din.

Skrevet

Hei frk-fryd.

Jeg har hatt to forkjellige barn på dette området. Første mann fullamma jeg til 6 mnd uten problem. Kan ikke huske noen ekstreme økeperioder. Hadde maks to økedøgn i strekk ( i flere omganger). Med nr 2 forventet jeg selvfølgelig samme suksess historie, men slik ble det ikke. Ved 3,5 mnd greide jeg ikke å produsere nok og måtte supplere med MME. Ved 4 mnd gav jeg grøt istedenfor MME.

Synes det høres rart ut at hs er så steil på dette. Mødre og barn er da forskjellig mhp produksjon, kalloriinnhold i melken og behov.

Følg ditt eget mammahjerte!

Skrevet

Hei! Så godt å lese innlegget ditt, er som om jeg selv skulle skrevet det. Jenta mi er akkurat 4 mnd, og de siste to ukene har ejg amma i ett kjør. Følte jeg fikk stygge blikk fra HS da jeg nevnte det for henne. (Det var som om noe i blikket hennes sa meg at jeg burde ikke fått barn hvis jeg hadde tenkt å være så egoistisk...:) Vesla mi har alltid sovet godt om natta, og fått mat en el to ganger, og nå er det som du skriver, mye oftere. Søvnen avbrytes annenhver time, slitsomt for både henne og meg. Ser du har fått ulike råd. Jeg har tenkt de siste par dagene mer og mer på å introdusere litt grøt. Føler at produksjonen ikke økes, uansett hvor mye hun dier. Og jeg har gått ned ca 3 kg siste to ukene. Jeg spiser og drikker mye. Har du funnet ut hva du kommer til å gjøre, eller? Hadde vært interessant å vite hva du gjør;) Lykke til, uansett.

Skrevet

hei!

min lille gutt er litt over 4,5 mnd, og vi begynte med grøt da han var 4 mnd og ei uke. hadde da ikke nok melk en stund, men produksjonen tok seg opp etter noen dager. syntes det passet å la han få begynne å smake på grøt da. han får nå et grøtmåltid til lunsj (risgrøt med frukt) og et grøtmåltid før natta (maisgrøt med mme.) dette elsker han! han får pupp etter grøten hvis han vil ha. jeg har masse melk til han nå, ikke noe problem. det var heller ingen problemer å innføre gråtmåltidene :) så lenge magene deres tåler det, ser jeg ikke noe i veien får å begynne med grøt. vi har i tillegg hatt masse ammetrøbbel, ammestreik osv., så det var veldig godt at han kunne spise noe annet nå. han tar nemlig ikke flaske. bare prøv deg fram du, og gjør det DU mener er best :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...