Jotun Skrevet 15. mars 2009 #1 Skrevet 15. mars 2009 Hvor mange negative forsøk har dere, før dere vurderer å finne ut om noe er galt med "systemet"? Vi prøver på første babyen, og har akkurat fått mensen i 3.pp. Har vært like skuffende hver gang. Nå vurderer vi å sjekke om det kan være noe galt, vet det er veldig vanlig å bruke mer enn tre perioder for å bli gravid, men siden hvert forsøk koster såpass mye, er det like greit å finne ut om alt er som det skal. Hva har dere sjekket? Hvilke prøver kan vi ta? Og hvor? Fastlege eller gyn? Tusen takk for svar!
Chaiemae Skrevet 15. mars 2009 #2 Skrevet 15. mars 2009 Jeg tok HSG uka før jeg skulle til Stork for første gang. Det viste seg da at begge egglederne var tett, så da ble det ingen unødvendig tur til Stork for meg. Vil anbefale det i første omgang. Tror du må til gyn. for henvisning.
snuffe Skrevet 15. mars 2009 #3 Skrevet 15. mars 2009 Vi utredet "det meste" før vi dro til Danmark første gangen. Mest fordi jeg har endometriose og visste om på forhånd at det kunne ha medfødt andre issues, så ble anbefalt av en overlege på KK på Ullevål at det kunne være greit å utelukke litt forskjellig så man slapp å kaste penger ut vinduet. Tok en del blodprøver på syklusdag 21 hos fastlegen for å sjekke at hormonnivåene var normale. Fikk en generell henvisning fra fastlegen til HSG-røntgen for å sjekke at egglederne var åpne, og fikk gjort det på sykehuset på Hønefoss av alle steder (det er litt vanskelig å komme til på Riksen som er nærmest). Og fikk henvisning til gynekolog for å se at jeg ikke hadde noen cyster på gang og få gjort scanning før hver inseminasjon (brukte eggløsningssprøyter, ikke el-tester). Etter to negative forsøk anbefalte gynekologen likevel å gå på IVF, siden det er godt mulig at endoen min gjør meg mindre fertil. IVF er et medisinhelvete, men siden jeg er ung og ikke har noen påviste hormon-issues, fikk jeg lavstimulering. Altså bare medisinering i to uker før egguttak, og langt billigere enn vanlig ivf. Kan forsåvidt anbefales de som ønsker å effektivisere prosessen litt, om man kan leve med anonym donor. Kostet oss vel i overkant av det doble av et inseminasjonsforsøk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå