nusse 77 Skrevet 14. mars 2009 #2 Skrevet 14. mars 2009 hei jeg har hatt blastocyst dyrkning......,eggene mine så flotte ut hver gang 4delt og 8delte og doktoren var veldig opptimisk hver gang,men det gikk rett i dass hver gang 11 ganger takk!!!! 11 og 12 forsøk var blastocyst delte egg og på 12 innsett satt spira:-) de anbefaler kun blastcystdyrkning ved maaaaange negative forsøk.. bakdelen ved blastocystegg er at man sjelden får egg på frys,og i værste fall dør de ,eggene liker seg best i livmoren.. fordelen er at man kan se hvordan eggene utvikler seg og når det har kommet til blastcyst stadiet er sjangsen st0r får og bli gravid faktisk 60-70% har jeg lest.. vet ikke om det var denne dyrkninga som gjorde at jeg ble gravid,men etter 4 år med ivf,begynner jeg og lure.. jeg er 11 uker ,så spira på ul uke 10,så jeg håper alt går bra.. klem
Rose69 Skrevet 15. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 15. mars 2009 Tusen takk for svar,nusse ! Jeg har alltid fått ut mange egg (alt fra 9-12 egg..ok i min alder føler jeg..) Men kun 1 og 2 befruktet, aldri frys.Så d kan kanskje være at dette også er noe for meg? J har skrevet til Nordica om dette.R spent på svar. Ha en fin søndag :-)
ivilia Skrevet 15. mars 2009 #4 Skrevet 15. mars 2009 Det er nok liten vits i å dyrke så få egg frem til blastocyster, risikoen er da stor for at alle falle fra. SLik jeg har forstått det er dette noe for dem som får flere befruktede egg, en måte å velge ut de/det beste egget på. Lykke til!
vera34 Skrevet 15. mars 2009 #5 Skrevet 15. mars 2009 mine egg ble dyrket fram til blastocyst. Jeg fikk ut 13 egg derav 9 ble befruktet, 1 ble satt inn og jeg fikk 6 egg på frys. Jeg fikk dette gjort ved sykehuset i Tromsø. Og jeg ble gravid på 1 forsøk, fødte en gutt for 7 uker siden. I tromsø har du ikke noe valg hvis du har gode og mange egg å velge mellom så dyrker de i fem dg, hvis du har få så dyrker de kun i 2dg. De gjør dette fordi de mener det øker sjansen din hvis de får dyrke i fem dg, og eggene blir til blastocyst. Vurderer å få gjort fryseforsøk til neste år.
Astra71 - tvillingmor Skrevet 15. mars 2009 #6 Skrevet 15. mars 2009 Hei! Og gratulerer så masse med gutt til deg, Vera, og graviditet til deg, Nusse Interessant dette med blastocyst. Legen min i Haugesund har aldri nevnt dette, men jeg vet ikke om det der er mer vanlig å eventuelt vurdere denne metoden etter mange mislykkede forsøk? Er det altså slik i Tromsø at de bruker denne metoden som standard? Du sier Vera at man ikke har noe valg dersom man har 'gode og mange egg' - vil det si at man ikke gjør dette for pasienter med middels gode egg? Jeg har hatt enkelte perfekte egg innimellom, men stort sett scorer mine fullt på tre av de fem 'egg-parametrene', og må vel derfor kunne kalles middels gode..
lindynatt Skrevet 15. mars 2009 #7 Skrevet 15. mars 2009 Blasocyster har vist seg å øke sjansene for graviditet. Dette blir praktisert både i Tyskland og i østerrike f.eks, Østerrike har ca de samme lovene som i Norge, Tyskland er mer restrektive. Dette klønner seg egentlig kun hvis man har flere egg, har man kun 1-2 stykker som blir befruktet, er det ikke mye vits i man sier jo at fra dag 3 er fars gener med i spillet og at da egg ofte slutter å dele seg. joda man spekulerer alltid om eggene kunne ha overlevd i livmor, noe svar får man vel aldri. Da jeg bor i sør Tyskland, var vi på en klinikk i Østerrike og deres suksessrate bl.a takket være blasocyster, lå på over 50% Det gode er jo a t man vet at eggene virkelig fremdeles deler seg 5 dager etter befruktning. Man kan få egg på frys hvis flere deler seg, men hvis ikke, heller bedre å vite det med en gang at eggene ikke var liv laga enn å gå igjenom flere fryseforsøk, fånyttes...
Astra71 - tvillingmor Skrevet 15. mars 2009 #8 Skrevet 15. mars 2009 Hei lindynatt, hva heter denne klinikken i Østerrike? Ble litt nysgjerrig :-)
vera34 Skrevet 15. mars 2009 #9 Skrevet 15. mars 2009 Tromsø har dette som standard ja hvis du har mange befruktede egg, for da kunne de velge de beste eggene og dyrke videre. Vet at dette ikke gjøres med de som har 1 og 2 egg f.eks, men vet ikke helt om dette med kvaliteten på eggene. Fikk bare beskjed om som sagt hvis jeg hadde mange gode å velge mellom ,da kom de til å dyrke i fem dg. Mener også at kanskje Tromsø er en av de få i landet som gjør dette som standard.
Astra71 - tvillingmor Skrevet 15. mars 2009 #10 Skrevet 15. mars 2009 Det var interessant, Vera! Takk for informasjonen! Skal jammen høre med Haugesund om det er noen muligheter for å få dette gjort hos dem, og hvordan de vurderer det for min del. Jeg tenker at dette må være bedre enn å gå med egg inni seg som likevel bare slutter å utvikle seg etter 2-3 dager..
lindynatt Skrevet 15. mars 2009 #11 Skrevet 15. mars 2009 Vi var hos dr Zajc i Salzburg. Dr Zech er mer kjent men vi likte dr Zajc godt. Er en del år siden vi var der men men
*sommer* Skrevet 16. mars 2009 #12 Skrevet 16. mars 2009 Vet dere om de gjør dette på Aleris? Jeg har god kvalitet på eggene, men får kun ut 2-3 hver gang. Hvis delingen av eggene stpper før dyrking dag 5 tenker jeg at de ville stoppet uansett?! Og at det da er bedre å vite det enn at man ikke får vite noenting når man setter de tilbake etter 2-3 dager?
snøfilla - mamma til 2 Skrevet 16. mars 2009 #13 Skrevet 16. mars 2009 Hei Rose-vennen :-) Vi har vel litt av det samme problemet - mange egg ut (på det meste hadde jeg 21 egg!), men få befruktet. Vi dro til Finnland i håp om å få langtidsodling (og kanskje pdg for å sjekke kromosomene), men med bare 3-4 egg befruktet anbefalte de ikke det. Eggene har visst større sjanse for å klare seg i livmora vår enn i et varmeskap ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå