Gå til innhold

Brev til helseministeren - idemyldring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Supert at du tar tak i dette, for det er helt sykt at det ikke skal finnes noe info om flaskemating og mme forøvrig. Finner jo mer info om tobakk og snus om man leter. Ja det står på mme-pakkene at en bør rådføre seg med helsestasjonen før en gir mme, men de har jo ikke peiling. Jeg vet nok mye mer enn de. ;) Jeg flaskemater datter nr 2 her nå og har nok oppbarbeidet meg en del triks og erfaring.

Min yngste datter er 14 dager og før hun ble født hadde jeg veldig lyst til å få til ammingen etter å ha mislyktes første gang. Trodde at det skulle bli lettere denne gangen siden jeg visste hva jeg gikk til. Skulle ta feil der! Brystvortene mine holdt på å falle av, og gud bedre så vondt det var. Jeg sa høyt at jeg ikke ville gi meg, men inni meg hyyylte jeg at dette vil jeg ikke mer. Ville ikke helt innrømme det. Ville liksom få det til denne gangen. MEN plutselig innså jeg at hvorfor skal jeg sitte å ha det vondt, når den første tiden skal være kos? Alt dette skjedde på sykehuset, da var jenta mi 3 dager gammel.

Jeg hadde tenkt å bli en dag ekstra for å få til ammingen, men så bestemte jeg meg for at dette greier jeg ikke mer. Bestemte meg for å snakke med jordmoren min om det. Grudde meg faktisk til det siden jeg "vet" hvor ammepoliti de kan være. Men hun forsto meg veldig godt. Men hun sa at en kunne ikke oppfordre til flaskemating uten at mor hadde sagt at hun ikke klarer å amme mer.

Jeg var veldig heldig og fikk skryt for valget mitt. Jeg er en like god mor selv om jeg valgte å flaskemate jenta mi. Men det visste jeg jo fra før det;) har jo tross alt en jente til som er frisk og rask. :)

De så hvor mye jeg sleit med ammingen og puppene mine som ikke så ut.

Jeg mener det skal ikke være nødvendig å grue seg for å si fra at nok er nok. Og at helsepersonell på sykehuset kan få lov til å informere om flaskemating når ting ikke går som det skal.

Hilsen en stolt flaskemamma:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig bra alt som er skrevet så langt..

Synes at ÅRSAKER til at ammingen ikke nødvendigvis lykkes bør være med. Bl.a.:

- Noen har for lite melk. Har irritert meg over at det nesten overalt jeg leste sto at ingen hadde for lite melk dersom de bare ammet hyppig nok. Dette stemmer ikke alltid! Noen har dessverre for lite melk.

- Medisinbruk. Noen ganger kan det være riktig å ta medisiner som ikke kan kombineres med amming. Dersom det f.eks påvirker helsen og livskvaliteten i stor grad, så er ikke det alltid lurt å velge amming.

- Og selvfølgelig andre årsaker... (som allerede er nevnt en del av)

Andre stikord: Tilbreding, hvor mye skal gis, hyppighet. Overgang til fast føde. Hvor mye mme skal gis ved siden av?

Jeg savner også forskningsresultater og informasjon fra produsentene.

Skrevet

Også disse "skumle" melkebakteriene? Hvor i alle dager kan man få info om dem hen? Jeg flasker opp mitt 3.barn, og har ikke sett en enda.. Ikke et eneste tilfelle av sykdom eller annet som følge av for dårlig kokt flaske har jeg hørt om noen gang - ever.. Det må jo finnes forskningsresultater på dette? Eller kokes det flasker for moro skyld?

Skrevet

Helt topp Frøken Freken!

Det er utrolig viktig med info om morsmelkerstatning, tilberedning osv. Jeg syns også at en bør få med noe om den følelsesmessige belastningen det kan være for de som må ty til flaske og mme. Dette slet jeg vanvittig med og gjorde at jeg nesten ikke turte gi snuppa mi mat i offentlighet - jeg skammet meg så...

Nå var jeg så "heldig" at både barnepleiere og jordmødre på barsel samt helsesøster så at jeg prøvde og prøvde veldig å få til amminga, men at det ikke gikk. De støttet meg heldigvis, men det er langt fra alle som får den støtten. Det burde helsepersonell bli flinkere på i de tilfellene de ser at mor holder på å bli gal!

Sender deg en pm :o)

Skrevet

WHO-koden

Hovedpunkter i Verdens helseorganisasjons internasjonale kode for markedsføring av industrifremstilte melkeblandinger for spedbarn (WHO-koden):

Verdens helseforsamling vedtok i 1981 en internasjonal kode for markedsføring av industrifremstilte melkeblandinger for spedbarn. Ut fra erkjennelsen av morsmelkens betydning for spedbarns liv og helse, fant det internasjonale samfunn det nødvendig å innføre strenge begrensninger på markedsføring av industrifremstilte melkeblandinger for å forebygge unødig og feilaktig bruk av disse produktene. I 1983 inngikk norsk barnematindustri og Helsedirektoratet en avtale basert på WHO-koden, og det ble utarbeidet retningslinjer for helsearbeidere.

WHO-koden omfatter blant annet disse 10 sentrale punktene:

1. Reklame for industrifremstilte melkeblandinger for spedbarn og tåteflasker skal ikke forekomme.

2. Utdeling av gratisprøver skal ikke finne sted.

3. Det skal ikke forekomme markedsføring av industrifremstilte melkeblandinger for spedbarn innen helsetjenesten.

4. Myndighetene har ansvaret for å sikre objektiv informasjon. Personell ansatt av barnematindustrien skal ikke drive rådgivning overfor mødre.

5. Helsepersonell skal ikke tilbys eller ta imot gaver fra barnematindustrien.

6. Det skal ikke benyttes ord eller bilder på forpakningene som idealiserer bruken av industrifremstilt melkepulver.

7. Informasjon til helsepersonell skal være vitenskapelig og saklig.

8. All informasjon om industrifremstilte melkeblandinger for spedbarn skal understreke morsmelkens fordeler, samt gi instrukdjon om riktig tilberedning.

9. Industrifremstilte melkeblandinger for spedbarn skal være av optimal kvalitet.

10. Helsepersonell som tar hånd om mor og barn skal arbeide for å fremme amming, og plikter å gjøre seg kjent med bestemmelsene i WHO-koden.

World Health Organization. International Code of Marketing of Breast-milk Substitutes. Geneva 1981.

Helsedirektoratet/Sosialdepartementet, 1983. Avtale mellom norsk barnematindustri og Helsedirektoratet vedrørende markedsføring av morsmelkerstatninger, samt retningslinjer for helsearbeidere for fremming av sunn og fullgod spedbarnsernæring basert på Verdens Helseorganisasjons internasjonale kode for markedsføring av morsmelkerstatninger 1981.

http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=157

Skrevet

Hva er poenget ditt, Anonym?

Skrevet

Godt spørsmål, Anita. Vet ikke om dette er en som støtter oss eller ikke - for vi er jo opptatt av pkt 5 - at myndighetene skal sikre oss objektiv informasjon!

Når det gjelder konsekvensene ved at morsmelkerstatning blir mer utbredt på verdensbasis er det selvsagt et helt adekvat poeng. I uland er amming avgjørende for spebarnhelsa. I Norge - fåglerna vet.

Skrevet

Den der om at flaskeforeldre ikke skjønner hensikten med WHO-kodeksen, begynner å bli oppbrukt. Men lar tvilen komme Anonym til gode og håper hun/han bare prøver å være informativ. : )

Skrevet

Kjempebra tiltak!!!

Jeg har prøvd alt, og har to lange ammeforsøkhistorier bak meg...det blir for langt å skrive om her, men har faktisk fått psykologhjelp pga. min dårlige samvittighet for at ammingen ikke gikk.

Jeg er opptatt av:

- at helsepersonell kan gi nyansert og riktig informasjon om både amming og mme

- at de ser hele kvinnen og hennes situasjon, og at de kan ha lov til å råde mødre til å slutte med ammingen, hvis de ser at det i stor grad går ut over mors psykiske helse.

- at det finnes informasjon som helsesøster kan dele ut til flaskemødre

- at det kommer frem mere forskning både om mm og mme

- at det blir en større aksept i det norske samfunnet for at alle som gir flaske har sine grunner for det.

Og så er jeg egentlig litt opptatt av det jeg tror er noe av grunnen til at mange sliter med amming :

- det store fokuset på at amming er det eneste alternativet, dette skaper et stort forventningspress

- at liggetiden på norske sykehus stadig er kortere, slik at melken ikke en gang har kommet i gang før en drar hjem. Vi har et dårlig utgangspunkt.

- at en ikke får nok avlastning mens en er på barsel, slik at når ammeproblemer oppstår er en for utslitt til å kunne ta fatt i problemene

- at helsepersonell ikke har nok informasjon om mellomløsninger... hvordan gi tillegg en periode? Hvordan trappe ned på tillegget og gå over til kun amming? Hvordan delamme? Jeg har aldri fått gode svar på dette.

- at vi ikke får nok informasjon om hvilke ammeproblemer vi kan komme opp i før vi føder.øken

Jeg støtter veldig tiltaket ditt Frøken Freken!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...