Frøken Freken Skrevet 14. mars 2009 #1 Skrevet 14. mars 2009 Som dere kanskje har sett på Småtroll 0-1 har noen av oss lyst til å ta et initiativ for å gjøre god informasjon om flaskemating tilgjengelig for norske mødre. IKKE for å drive noen anti-ammekampanje, men for å sørge for at de som av ulike grunner ikke kan amme får den informasjonen de trenger for å tilberede/ oppbevare / gi mme til barna sine på mest mulig hensiktsmessige måte, bla mtp hygiene, barnets helse og mors følelse av mestring. Et brev til helseministeren kan også brukes som leserinnlegg, og ved at vi er flere som signerer får det litt mer tyngde enn om vi holder på hver for oss. Jeg syns det er viktig at vi forholder oss saklige og ordentlige, selv om dette er et tema som iblant kan få i alle fall meg til å koke. Siden dette skal være vårt felles produkt - som vi alle skal stå inne for - er det viktig at dere gir innspill mtp hvilke problemstillinger som bør tas opp/ argumentasjonsrekke ol. Denne tråden er tenkt brukt til dette. Send pm med epostadressene deres på, så vil dere få førsteutkast til brevet på mail. FOR Å GI DERE TID TIL Å KOMME MED INNSPILLENE LAR JEG DENNE TRÅDEN LEVE SITT EGET LIV FRAM TIL ONSDAG 18. MARS FØR JEG BEGYNNER Å SKRIVE. (Bli derfor ikke frustrerte om det ikke kommer mail før slutten på uka!)
Frøken Freken Skrevet 14. mars 2009 Forfatter #2 Skrevet 14. mars 2009 For alt vi vet kan det jo være en brosjyre på gang alt, så for sikkerhets skyld skal jeg høre med damene på www.flaskeposten.org, så vi ikke driter oss ut. Dette til orientering.
ipeggy Skrevet 14. mars 2009 #3 Skrevet 14. mars 2009 Dette synes jeg er et kjempeflott initiativ! Ikke minst pga mestrings-følelsen. Har selv felt mange tårer fordi jeg trodde ammingen gikk til h... da jeg fikk kraftig brystbetennelse. At man skal få skyldfølelse fordi man blir nødt til å gi mme er helt horribelt. Nå har jeg klart å få til ammingen igjen etter at jeg ble kvitt betennelsen, men å vite at gutten tar mme like lett som mm har gjort meg til en mye mer avslappet og selvsikker mor. Og fordi jeg ikke lenger sitter og knyter meg ved hver amming og bruker masse energi på å bekymre meg, så har også gutten min blitt en avslappet og glad baby.
Frøken Freken Skrevet 14. mars 2009 Forfatter #4 Skrevet 14. mars 2009 Så flott at det ordnet seg for deg!!! Jeg følte meg enormt mislykka da jeg måtte gi opp amminga, og det var heftig når jeg skulle bedømme min evne til å være god mor. Nå vet jeg jo at å være mor ikke ligger i puppen, men jeg var vel hormonell og sliten og ikke så vant til å mislykkes i noe viktig. Ikke var det så mye hjelp å få heller! Jaja - kanskje kan vår erfaring komme noen andre til gode en gang?
ipeggy Skrevet 14. mars 2009 #5 Skrevet 14. mars 2009 Er veldig glad for at mini tok puppen igjen etter nesten en uke med bare flaske, han er et lite matvrak og er i grunn ganske enkel å ha med å gjøre sånn sett. Men han suger veldig hardt, så det spørs hvor lenge jeg kommer til å fortsette med fullamming. Men jeg er også heldig som har en flott samboer og mor som begge to gjorde sitt beste for å trøste meg da jeg satt og hulket fordi ammeproblemene slet meg helt ut (også full av hormoner og uvant med å mislykkes i viktige ting). Det var ikke bare fysisk vondt å ikke få til ammingen. Jeg skjønner nå veldig godt hvor sårt temaet kan være for dem som må gi det opp. At amming/flaske i det hele tatt skal være et mål for hvor god mor man er, synes jeg er forkastelig og helt feil. Jeg er helt enig i at det mangler mye informasjon om flaskemating, og nå skal jeg sende deg en pm med mailadressen min slik at jeg kan være med og signere brevet.
Precious Cargo Skrevet 15. mars 2009 #6 Skrevet 15. mars 2009 Frøken freken: Har lenge lekt med tanken selv, så ble veldig glad når jeg så dette!!! Har prøvd å sende deg en pm, men fikk bare opp feilmelding, så vet ikke om du fikk den??? Si fra om du ikke har fått pm fra meg så sender jeg deg mailadressen min. Limer inn her så ser du tankene mine hvertfall: Hei! Jeg er med på brev og står gjerne frem med fullt navn i leserinnlegg eller som avsender på brev. Har en gutt på tre mnd, og har hele tiden vært avhengig av dib og flaskeposten for å få info om mme og flasker. Synes det er skammelig at staten ikke vil informere oss det gjelder. Det viktigste for meg er: - opplæring av helsesøstre (min vet mindre enn meg... hjelper lite å ringe om be om råd.) - utforme en infobrosjyre på samme måte som ammeboka. "Hvis ammingen ikke fungerer..." Den trenger ikke deles ut til gravide på samme måte som ammeboka, men helsestasjon må ha noe til utdeling dersom noen har behov. Synes også det er viktig å avkrefte en del holdninger og myter om at vi som gir flaske er late, forfengelige, ikke gidder å prøve, har gitt opp for tidlig etc. Og at det ikke er et lett valg å gi opp ammingen. Som en her inne skrev (husker ikke hvem): "den som sier mme er et lettvint alternativ har aldri kokt en flaske...". Vil gjerne den holdningen til livs om at dersom man ikke snakker om et tema eksisterer det ikke... Litt som å tro at dersom man ikke snakker med ungdom om sex kommer de til å holde seg avholdne... Jeg har trøbbel med amming selvom jeg har blitt tutet ørene fulle av hvor viktig det er... En siste ting: det henvises til ekstremt mye forskning om amming. men hvor er forskningen om mme? og hva kommer det av at amme-forskning er så ensidig? Hvor kommer statistikken om at 9 av 10 ammer, når så mange her inne ikke kjenner oss igjen i det i våre egne omgangskretser? (50 % i barselgruppa mi må gi mme...) Må få frem at vi ikke er i mot amming, vi savner bare bedre informasjon om hva vi gjør når det ikke funker. Og hvordan man løser en del praktiske problemer... Alt fra merker, magevondt, sterilisering, skal pulveret helles i 40 eller 70 grader, hvilke flasker finnes, blir mme barn sykere, når skifte smokker, hva med flaskenekt (mitt store problem for tiden...) etc etc. Topp initiativ!!!!!!!!!!
Precious Cargo Skrevet 15. mars 2009 #7 Skrevet 15. mars 2009 PS.. Jeg jobber med PR/kommunikasjon og har stor tro på at dette er en sak det vil være forholdsvis enkelt å selge inn til f.eks God morgen, Norge og diverse blader... Tror det er vitkig å ikke bare skrive brev, men lage en større greie ut av det, slik at de ansvarlige faktisk må svare oss.
jurgita&runa&trym Skrevet 15. mars 2009 #8 Skrevet 15. mars 2009 Jeg mener at det burde være bedre opplysning tidlig i svangerskapet fra jordmødrene sine side at det er faktisk ikke bare bare å amme, at det finnes unger som er for hissig og utålmodig og klarer ikke å vente til melka kommer (slik skattelita mi). Og at de som jobber på sykehus sluttet å behandle mødrene som prøve kaniner. Måte prøve mange ammestillinger for at skattelita skal prøve å sugge,før de innså at jeg måtte begynne å bruke brystpumpe. Men da holdte brystvortene å dette av og kunne ikke bruke det heller. Da blei det mme både på sykehus og hjemme. Huff,vil ikke tenke på de første ukene engang...
Lykketroll med 2 småtroll Skrevet 15. mars 2009 #9 Skrevet 15. mars 2009 Kjempebra tiltak!! Støtter det fullt ut. Har sendt PM til Frøken Freken. Har ikke så mye å bidra med utover det som er nevnt. Men de viktigste punktene for meg personlig er nok dette med mestringsfølelsen. Har fått ny helsesøster og hun synes ALLE KAN AMME HVIS DEM BARE VIL NOK! Pøh. Kjerring. Tror ikke det er mange som foretrekker å gi flaske. Og at det er lettvindt er iallefall tull. Føler meg stuck hjemme for det er så mye styr med å blande/varme/oppbevare. For å ikke snakke om natta. Har ordnet meg ganske greit, men det er så difinnitivt enklest å hive ut puppen. Ja. Kjempe tiltak!! Kunne skrevet i all evighet men småen er syk så jeg må gå og se til han.... Stå på!
husmus &2 Skrevet 15. mars 2009 #10 Skrevet 15. mars 2009 Det er helt klart et behov for å videreutdannede HS på dette området. Jeg ringte HS da han var 2 uker fordi jeg hadde HØRT at de ikke skulle ha over 1 liter mme i døgnet, noe han rundet glætt da. Men det hadde hun ikke peiling på ei heller råd. 2 uker etter fødselen så trenger man noen å ty til for råd, og hvem andre enn HS da?
KarinB Skrevet 15. mars 2009 #11 Skrevet 15. mars 2009 fantastisk! Jeg har i grunnen allerde skrevet brev jeg, men jeg er med på dette også! Det irriterer meg noe så sinnsykt at man ikke får nok informasjon om dette! Jeg er sykepleier selv og er opptatt av å få kvalitetsikret informasjon, og må ærlig talt si at dette var vanskelig å finne! Det var bare flaskposten som kunne gi meg dette på ordentlig måte. Fikk mange gode tips på dib også, men den er jo ikke kvalitetsikret. Dene WHO koden minner meg nærmest om en type sensur, likestillt med alkohol-loven...! Jeg hadde enormt behov for informasjon da jeg måtte gi opp ammingen, men det var ikke lett å finne gitt! I bøknene man hadde fått fra helsevesenet og sykehuset virket det jo som at ALLE kunne amme sine små barn, bare de prøvde hardt nok og hadde riktig stilling etc. Kan tro jeg følte meg mislykket! I tillegg var det lite info der om flaskemelk, og det som stod der var veldig generellt. Nei, her trengs mere informasjon! Burde nok også vært en del info om ting som kan føre til at man kan få problemer med ammingen, som eks trøske. Farris og munnskyllevann hjalp IKKE....bitter erfaring. Det burde også være informsjon om at noen mødre produserer for lite melk, og at det er bare det de gjør, ikke noe mer grun en som så. Akkurat som at noen produserer altfor mye melk! Før i tide hadde man ammekvinner, nå har man stressede mødre med dårlig samvittighet som ikke får informasjon...!
husmus &2 Skrevet 15. mars 2009 #12 Skrevet 15. mars 2009 KarinB. Du har så rett så rett!!! Det finnes flere problemstillinger innenfor denne skyggeleggingen av det å gi flaske. Etter å ha prøvd utallige metoder og tips og triks så var siste utvei fra Ammehjelpen at jeg hadde PCOS. WHAT! Jeg har jo barn! Men, poenget her er vel egentlig at "de lærde" har sånn tro på at alle kan amme, at når noen rett og slett ikke produserer nok melk, så må det være noe medisinsk galt med deg. Og DEN tankegangen der, må det bli en slutt på. Det er greit at en skal promotere amming, men jeg kan ikke fatte og begripe at de er så redde for at hvis folk har mer informasjon om MME at de skal slutte å amme. Det er søren meg så provoserende. Nå merker jeg at jeg blir like irritert som jeg var da jeg startet opp som flaskemamma.
KarinB Skrevet 15. mars 2009 #13 Skrevet 15. mars 2009 må bare si en ting til, for dette er et emne som engasjerer meg veldig. Føltejeg var litt utydelig og for mye engasjert da jeg skrev det forrige. Følgendes mener jeg bør taes opp i brevet 1. WHO koden må bort eller gjøres om. Det må være mulig å få informasjon uten at det skal bli reklame. 2. Myten om at alle kan amme må bort, alle kan ikke full amme og det må belyses på en mye bedre måte enn nå. Det vil forebygge mange personliger nederlag. 3. Informasjon om del amming bør komme tydeligere frem, det er et veldig godt alternativ for mange som sliter med ammingen. Da får den lille antistoffene, samtidig som den lille får nok mat og mor får en bedre tid ammen med den lille. Det er utrolig lite informasjon om del amming, og mange går rundt og tror at dette nærmest er farlig. 4. Når anbefales det å begynne med grøt når man gir mme? Her hersker mange meninger om saken, men jeg kan ike si jeg har lest noen offentlig anbefaling. 5. Det er ikke nok å gi ansvaret til helsesøsteren om å gi info om flaskemating, dette er det mange av dem som ikke kan eller som ikke vil kunne grunnet personlige oppfatninger om emnet. Det offentlige må mer på banen her. 6. Flaskeposten og ammehjelp.no må likestilles i forhold til hva som informeres om på helsestasjonen. Mange som fullammer gi ei flaske i blant når de skal noe, og de bør jo vite litt da også synes jeg. 7. Mere forskning på emnet! Mye av det som blir fortalt nå er mye synsing og antakelser. 8. Holdningskampanje på at de som gir flaske ikke har valgt den letteste løsningen og at det ligge tid og tårer bak en avgjørelse som dette. Jeg har selv opplevd å få nedlatende blikk på cafe av andre ammende mødre. Det er ikke bra for en allerede skjør selvtillitt. 9. Mange har en oppfatning om at det å begynne med mme har vært et veloverveid VALG, noe som det ikke var. Det var en nødvendighet.
Prusseluskan Skrevet 15. mars 2009 #14 Skrevet 15. mars 2009 Tusen takk for at du tar initiativ til dette, føler meg helt lost som snart fulltids flaskemamma, og blir både sliten og lei av å måtte leke detektiv for å finne nyttig og viktig informasjon. Det er mye som må med i et slikt brev, ikke minst følelsene en sitter med som flaskemamma bør komme frem, det er ikke riktig at så mange flotte mammaer skal føle seg mislykket og mindre gode mammaer når alt de vil er det beste for barna sine. Håper dette initiativet fører til at det i fremtiden blir bedre og mer enhetlig informasjon til oss som dessverre ikke fikk til ammingen. Det synes jeg vi, og ikke minst barna våre, fortjener etter alt vi har "gått igjennom" på veien til å bli flaskemødre. Det er tross alt de færreste som går "rett på flasken" (selv om dette naturligvis også er helt greit dersom man velger det). For de fleste av oss ligger det mye slit, tårer, frustrasjon og sorg bak det å ikke amme. Dette håper jeg fremtidige flaskemødre kan få slippe gjennom saklig og nyttig informasjon, og ikke minst aksept for det å flaskemate. Vi flaskemammaer trenger ikke mer informasjon om hvor viktig det er med morsmelk, det vet vi, det er nettopp kunnskapen om dette som gjør det å ikke amme til en sorg for mange. Men desto viktigere er det med god og trygg informasjon om hygiene, fremgangsmåte, oppbevaring, praktisk gjennomføring etc. slik at man vet man allikevel gjør det som er best og riktigst for seg og barnet gitt situasjonen. Det står så fint i ammelitteraturen at det er viktig å oppmuntre mor til å fortsette å prøve, og ikke gi opp ammingen. Men noen ganger kan det kanskje være riktig og faktisk oppmuntre mor til å kaste inn håndkleet dersom det går ut over egen og barnets trivsel og helse. Det er ikke alltid amming er den beste løsningen, dessverre. Når en har brukt timevis på ammepoliklinikker og helsestasjon, når et titalls fremmede har halt og dratt i puppen, når melken dessverre er lite næringsrik eller produksjonen aldri tar seg opp, når den ene brystbetennelsen avløser den andre, når pumpen knirker utslitt og en har ofret tusenlapper på hjelpemidler og remedier, og grått litervis med tårer har det kanskje gått for langt. Ikke alle mammaer klarer å gi seg før de er helt utslitt, og det gagner ingen. Ikke minst vil det i en slik situasjon være viktig med riktig og trygg informasjon lett tilgjengelig. Verken vi eller barna våre har godt av at vi sliter oss ut, bruker store ressurser på å lete frem informajson, eller bruker verdifull tid på å sørge over spilt melk (bokstavelig talt), når vi heller kunne brukt denne tiden til kos og nærhet, også uten puppen:) Dette er mitt første innlegg etter å ha vært passiv tilskuer på både bim og dib i snart et år, men nå kunne jeg ikke la vær å "blande meg". Jeg lar det stå som et tegn på hvor viktig dette er for meg og helt sikkert mange andre, og oppmuntrer samtidig mine "medpassive" til å melde seg: dette skulle være tiden til å ta bladet fra munnen. En så viktig sak bør få mange og nyanserte svar, så kan vi kanskje få en saklig og viktig offentlig debatt rundt et, for mange, svært sårt men viktig tema. Igjen, takk for initiativet, håper du kan bruke noen av mine tanker også Klem fra stolt mamma som snart ikke har mer melk. Men som skal slutte å felle tårer, og fortsette å gi flaske med hevet hode, og et stort smil til hun som koser seg med maten (og som ikke ser ut til å bry seg om den er produert av mamma eller Hipp) Lykke til med arbeidet videre!
Mrs. Bouquet Skrevet 15. mars 2009 #15 Skrevet 15. mars 2009 Skriver under på at det mangler informasjonsmateriell fra helsepersonell om dette temaet.
Prusseluskan Skrevet 15. mars 2009 #16 Skrevet 15. mars 2009 Jeg synes forresten det er viktig at vi nevner pappa også, det kan ikke være lett å stå og se på at mamma strever og er frustrert, sint og lei seg. Å se at den du elsker sliter seg helt ut, og ikke klare å trøste en som føler seg som verdens verste mamma fordi puppen ikke virker. Å si at ”kanskje du skal slutte å prøve, og heller glede deg over at det finnes alternativer” til en mamma som er utslitt, men som ikke har vett på å gi seg. Pappaer trenger like mye informasjon, støtte og oppmuntring i forhold til å være god og stolt flaskeforelder som mammaene. Kanskje vi skulle slutte å si flaskemamma, og begynne å si flaskeforeldre, her i huset har i hvert fall pappaen ”lidd” like mye som mammaen i forbindelse med ammeproblemer og pumpestyr så han fortjener å bli nevnt han også. Bare en liten tanke…
Gjest Skrevet 15. mars 2009 #17 Skrevet 15. mars 2009 Er vell ikke så mye mer å komme med her, alt det jeg syns burde være med i ett slikt brev er allerde nevnt. Jeg ville bare si at jeg får tårer i øynene når jeg leser om alle som har gått gjennom dette. Den dårlige samvittigheten vi får burde være unødvendig!! Det samme bør de skulende blikkene og sleng-kommentarene fra andre være. Jeg håper virkelig det blir blest rundt dette, å jeg står også gjerne frem med fullt navn! Kunne tenkt meg å involvere lokalaviser også? Ihvertfall her jeg bor er det en god del flaskemødre. Jeg vet mange av dem som ikke gjør dette med flaskemating riktig. Ikke blir det gjort hygienisk nok, å svært få gjør det enkelt (vil jeg påstå). Dette er nok garantert ikke gjort med overlegg, men pga for dårlig informasjon og opplæring fra HS. Jeg er helt enig i at i tillegg til praktisk informasjon om flaskemating i form av bedre opplæring av helsesøstre/fødeavdelinger og en informasjonsbrosjyre, må vi også prøve å gjøre noe med holdningne til folk! Ikke skal vi flaskemødre ha dårlig samvittighet, å ikke skal folk se ned på oss å tro vi valgte den letteste utveien!
Frøken Freken Skrevet 15. mars 2009 Forfatter #18 Skrevet 15. mars 2009 Overveldende respons må jeg si - det understreker bare at det er viktig at noen gjør noe. Vil gjenta at dette ikke var mitt initiativ - jeg bare tok ballen, og holder den nå en liten stund - jeg tenker at de som har signert sluttproduktet står fritt til å sende brevet hvor de vil, men da med sitt eget navn øverst. Alle som ønsker utkast på mail må huske å sende mailadresse på pm til meg. Og på et eller annet tidspunkt må de av oss som vil stå på skrive fullt navn, for jeg tror det blir litt intetsigende med alle nickene:) Kanskje navn og bosted?
Mor Løvehjerte Skrevet 15. mars 2009 #19 Skrevet 15. mars 2009 Mine tanker og betraktninger om temaet (hentet fra tidligere innlegg av meg på dette forumet): "Jo mer jeg tenker på det, jo mer irritert blir jeg! Sier det med en gang, så det ikke er noe tvil om hva jeg mener: Jeg er FOR amming og all publisitet om og omtale av temaet. Og jeg er FOR at vi skal få all slags hjelp og rådgivning når det gjelder å få i babyene våres morsmelk! Men vet dere hva? Jeg blir kvalm og forbanna når man er nødt til å gjette meg til hvordan man fostrer opp barn på morsmelkerstatning! At det går an, sier jeg! (Knurre, knurre). Nå er vesla 1/2 år, og flaskematinga går som en lek. Men jeg har aldri i hele mitt liv vært så redd som da jeg sto med en fem dager gammel skapning, helt utslitt etter keisersnitt og ingen søvn de siste syv dagene, og skulle lage en flaske på et litt rotete kjøkken. Alt som kunne gå galt, gikk galt! Jeg hadde blitt mer enn takknemlig hvis man kunne gå inn på www.nestle.no eller www.hipp.no og lese NOE annet enn at morsmelk er det beste du kan gi barnet ditt de første seks månedene. Og helsesøster visste svært lite. "Bruker du Nan eller Collet?" Siden vi brukte Hipp, var den samtalen over. Jeg ser faktisk for meg at når mødre kommer på helsestasjon og sier de ikke gir pupp, så går helsesøster gjennom en del punkter muntlig med dem, sånn som man gjør når det gis morsmelk. Forumet her viser jo hva folk lurer på, så det kunne jo vært en måte å angripe det på. Obs hadde 40 % tilbud på Hipp-produkter for noen måneder siden. Lette med lys og lykte etter Hipp mme, og fant det et helt annet sted enn alle tilbudsvarene. Jeg spurte om det var tilbud på mme og ble forklart at det hadde de ikke lov til å ha. Det er ikke lov å reklamere for mme, ha det på tilbud eller plassere det steder i butikken hvor folk kan komme til plutselig (?!) å få lyst å kjøpe det (=produktplassering). Måtte innrømme at jeg skjønte det på en måte, for ja, jo, det beste er så klart å amme. Det er nesten så man skulle ønske at det gikk an å få "sertifikat" på at man MÅ gi mme. Du, skjønner, jeg har masse gode grunner til ikke å amme, jeg ser du. Så kanskje jeg kan få det på blå resept? Vet jeg er dum nå, men må bare... =O ) Har en venninne som ikke kan amme pga. brystreduksjon, og hun forbanner seg veldig over systemet. Hun ville jo ammet hvis hun klarte det! Det er helsesøsters eneansvar å informere om morsmelkerstatning! Siden de aller færreste av dem er så veldig oppdaterte på dette området, er jeg FOR at det i det minste skal finnes et info-sted på produsentenes sider på internett hvor vi kunne logget oss på med brukernavn og passord. Er de ikke redde for alt som kan gå galt, når folk bare prøver og feiler i mangel på skikkelig informasjon?" Her er det bare å sakse det som måtte være av interesse til brevet til Hr. Helseminister. Sitater kan være fint å ha i et brev for å gjøre det mer levende.
husmus &2 Skrevet 15. mars 2009 #20 Skrevet 15. mars 2009 Anita, jeg synes kanskje ikke det var så dum ide jeg, å få det på blå resept. Tro meg, de som virkelig ikke får det til klarer å vokalisere dette til en lege. Slik skreller man bort den lille prosenten av de som bare ikke ønsker å amme. Eller kanskje man rett og slett ikke diskrimerer her heller. MM er jo gratis, det burde vel mme vært og på lik linje med astma medisin (er den gratis? Det er den sikkert...).
Mor Løvehjerte Skrevet 15. mars 2009 #21 Skrevet 15. mars 2009 Husmuspromp : ) Jeg fant faktisk i ettertid ut at har man syke nok barn (eks. barne med CP) som ikke kan ammes, så får man mme på resept. Fargen på resepten er jeg usikker på. Poenget mitt/vårt? er at man ikke skulle trengt å ha hjerneskadde barn (tar hardt i nå, men er i det provoserte hjørnet) for å få det. Kriterielista kunne staten ha laget så lang den ville, og jeg er sikker på at jeg og sikkert dere andre også hadde kunnet krysset av på alle punktene. Det går noen tusenlapper i mme i løpet av et år, ja. Sertifikat på at man ikke duger til å amme hadde vært stilig.
Novembergutten Skrevet 15. mars 2009 #22 Skrevet 15. mars 2009 Fantastisk tiltak. Dette er jeg selvfølgelig med på! Jeg har ikke så mye å tilføye enn det som allerede er nevnt. Sender deg en PM med mailadressen Frøken Freken... Og får å ha sagt det - takk. Uten deg hadde ikke flaskematingen gått som en sus her i huset så fort som den gjorde. HS ble helt på styr når hun fikk tipset om å blande kokt kaldt og varmt vann. DET skulle hun tispe videre om. Så det er HS'er som er velvilllig innstilt til mme, men de har ikke alltid kunnskapen. Dessverre.
Novembergutten Skrevet 15. mars 2009 #24 Skrevet 15. mars 2009 Det var bare til å trykke på nicket, gitt...
MissKitty Skrevet 15. mars 2009 #25 Skrevet 15. mars 2009 Og hva er dette nye med mme fra Nestlè nå? At den er tilsatt så mye Omega 3 og 6 at den både smaker og stinker tran.. Var inne på websidene til Nestlè, men fant overhodet ikke noe informasjon om denne "nyheten"... Hvorfor kan ikke jeg få informasjon om dette på Nestlès website? Det er jo ikke akkurat tobakk- eller alkoholreklame vi snakker om her? Kan man kombinere tran med mme nå? Kan man bruke d-vitamin dråper i tillegg, eller blir det for mye vitamin D? Heldigvis hadde min lokale helsestasjon vært på et eller annet kurs og kunne fortelle meg hva som var retningslinjene. Men det var mange uker etter at jeg begynte med mme.. Så det er noe jeg syns kan være med i et evt. brev. Hvordan skal vi få informasjon når produktene endres, hvis ingen har lov å gi oss den informasjonen i form av reklame, oppslag eller info på websider? *snerr
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå