Gå til innhold

Invitert på babyshower.. den gravide har stelt det i stand selv ????

Anbefalte innlegg

Skrevet

POENGET med babyshower er å gi gaver til babyen som skal komme.

Fatter ikke de som ikke syns det er frekt....

Skrevet

Jeg ser jo klart og tydelig her at jeg er jo glade mange av dere ikke er mine venner!

Jeg hadde godt kunne invitert til baby shower, det er jo for kosen sin del, ikke for å få gaver.. Gaver får man UANSETT når barnet er født.

Endel morgengretne damer her ser jeg...

Skrevet

Usakligheten lenge leve? Jeg synes det er frekt enten klokken er 10 om morgenen eller 10 om kvelden. Det er slett ikke sånn at man fpr gaver UANSETT når babyen er født. Hvilken planet lever du på? Siden gaver uansett ikke er noe man er garantert å få fordi man venter en baby, er et utrolig frekt å invitere til en babyshower, hvor poenget er gavene. To shower the baby with presents. Det er hensikten bak.

Skrevet

Selvfølgelig er dette frekt, det vet de fleste som har normal folkeskikk. Babyshower betyr å overdrysse babyen med gaver, det er hele formålet med treffet.

Det nærmeste vi kommer denne tradisjonen i Norge, er gamle dagers "barselgraut", der venner og naboer kom med mat og gaver på eget initiativ. Det ville vært uhørt å invitere til det selv.

Forskjellen på å invitere til bursdag, dåp / navnefest kontra babyshower, er at man da faktisk feirer en begivenhet, man holder ikke selskap for gavenes skyld, mens dette faktisk er det primære formålet med babyshower. Og slikt invitere man ikke til selv.

Gavegivning er en gest som alltid bør skje på giverens initiativ.

Skrevet

Det er vanskelig å innføre noe nytt. Jeg skulle gjerne ha arrangert en babyshower for ei venninne. Men så er det sånn at i norge er det helt UT å gi en gave før babyen er født. Den kan jo dø ... blæ... så jeg skulle faktisk ønske at venninna mi hadde arrangert det selv. Men det gjorde hun ikke. Så da fikk vi jo som vanlig komme med gavene etter at babyen var født, uten at det var knyttet til fest og morro sånn som en babyshower ville ha vært.

Skrevet

Helt enig med de to siste her. Hvis man vil holde et selskap med det formål å samle venninner en gang før fødselen, eller et selskap etter fødselen for å vise fram babyen, bør man kalle det noe helt annet enn babyshower. Dersom hensikten er å invitere til selskap for å få gaver til babyen, altså en babyshower, er det veldig frekt å gjøre det selv.

Skrevet

Det er da fult mulig for venninnen til en nybakt mor å arrangere babyshower en gang etter fødselen også?

Skrevet

Hvis hun gjorde det med det formål å få gaver synes jeg det var litt frekt. Men jeg hadde selv en slags babyshower med mine venner før babyen kom og hadde stelt i stand tapas, vin og kaker. Vi hadde en kjempekoselig jentekveld. Ingen hadde med gaver(tror jeg fikk en blomsterbukett og en flaske vin jeg kunne drikke etter at babyen var kommet;)) Men poenget med denne kvelden var å samle vennene mine. De spurte veldig hva jeg ønsket meg når babyen kom og da kom de med gaver.

Skrevet

Da kaller man det ikke en babyshower.

Skrevet

Forstår ikke helt irritasjonen her. Man vil jo uansett gi gaver til den som får barn. Om vi gjør det på et babyshower eller når vi kommer på besøk etterpå er vel et fett.

Skrevet

"Man vil jo uansett gi gaver til den som får barn".

Ja, men forskjellen er at du normalt gir på eget initiativ, mens en som inviterer til babyshower selv ber om å få gaver. Det er nemlig dette babyshower betyr! Ser du virkelig ikke forskjellen?

Dette handler ikke om det praktiske i forhold til når man gir gavene, men om grunnleggende folkeskikk som at man ikke ber om dem selv.

Skrevet

hehe..blir litt som å arrangere sitt eget utdrikkningslag, ikke heeeelt etter "boka". Tror hun ikke kjenner skikken selv helt. Og da blir det litt søtt. Jeg hadde dratt og had med en liten gave uansett :-)

Skrevet

hmmm.... det første jeg tenker på er: bursdagsfest...barnebursdagsfest.. barnedåp, navnefeste, bryllup osv..mange anledninger hvor vi feirer oss selv, eller våre barn hvor det er "forventet" at man har med en gave!!

Ser ikke store forskjellen på baby-shower og barnebursdag! vil man ikke gi noe, vel så snakk med verten eller meld avbud...

Det jeg reagerer mere på er de som går haloween.... altså hvor vilt fremmende mennesker (både små og ungdom) ringer på døren min...tigger om godterier...og blir så sinte om de ikke får noe at de ser på det som greit å kaste tomater og egg på min dør.... (altså hvor jeg ikke har noe reelt valg...enten gi...eller stå å vask huset dagen derpå!!)

Vel vel...syns nå igrunn det var en koslig idè jeg da...hadde gått med glede..og tatt med meg en hyggelig presang, som jeg sikkert hadde gitt til denne babyen likevel=) (regner med det er venner som har bedt deg, og at du antagelig hadde kommet med en liten ting til den lille når du skulle se han/hun)

Skrevet

Forskjellen er at når man feirer brusdag eller dåp, så feirer man faktisk en begivenhet, hovedhensikten er ikke å få gaver, selv om det ligger i kulturen at folk gir (på eget initiativ).

Ved en babyshower er hovedhensikten gaver, det er det denne sammenkomsten handler om. Så å invitere til babyshower selv, er som å si "dere inviteres til å gi gaver".

I en bursdagsinvitasjon blir det "Dere inviteres til å feire at barnet fyller år".

Det er en vesentlig forskjell.

Skrevet

Forstår ikke at dere henger dere så veldig opp i dette da! Jeg har alltid vært litt skeptisk til amerikaniseringen i samfunnet, men har talt for døve ører. Men når det faktisk kommer en skikk som bare er "snill" så får vi helt panikk. Dere ville jo ha gitt denne venninna gave uansett. Er det så forferdelig at hun lager et selskap da?

Men silikonpuppene vil dere ha.

Barbering av legger har vi innført.

Utseendefikseringen er dere for.

Halloween

Men her gikk altså grensen. Ikke kom her og kom her og tro du skal få gave av meg, den gode venninnen.....

Skrevet

11.49, du har jo ikke forstått poenget. I USA er det ingen som inviterer til babyshower selv, så å gjøre det er ikke en amerikansk skikk!

Hun kjenner sikkert ikke helt til skikken, og tror kanskje det er slik det gjøres. Sikkert ikke vondt ment.

Men i USA ville de fått bakoversveis. Blir litt som å ringe rundt til venner før jul og si hva man ønsker seg, før de i det hele tatt har spurt.

Det blir selvfølgelig oppfattet som dårlig folkeskikk, selv om man gjerne vil gi noe den andre ønsker seg.

Skrevet

Ja, men kan hun ikke få gjøre det på sin måte da? Dere snakker jo alltid om at i Norge er vi så "janteloven". Jeg ville aldri ha hugget hode av en venninne som gjorde noe litt annerledes. Hadde syntes det var noe tøys uansett, men aldri hengt meg opp i at hun arrangerte det selv. Hva er problemet?

Skrevet

Det har da ingenting med jantelov eller å finne på noe selv å gjøre?

Det har med folkeskikk å gjøre! Man ber ikke om gaver, gavegivning skal alltid skje på giverens initiativ, uansett sammenheng.

Å invitere til babyshower er det samme som å be om gaver, fordi det er dette babyshower betyr! Kall det noe annet istedet, hvis hensikten bare er å treffes eller feire babyen.

Skrevet

Jeg har fått mange spørsmål om jeg ikke skal ha babyshower snart, av flere venniner.

Men jeg tør ikke, tør heller ikke si at det er jo DERE som skal fikse det for meg jo... Har prøvd å hinte litt, men det går ikke igjennom.

Skrevet

At du gidder å være så streng 12.02.

Glad jeg ikke har deg til venninne. Du har vel tenkt å gi venninna de en gave uansett? Du hadde passet godt inn som byråkrat. En regel er en regel! Ingenting er svart/hvitt. Du er vel at de som mener at hentetøy på sykehuset er veldig viktig også. For sånn gjør man det.

Skrevet

Dette er helt klart frekt. Jeg synes også det er på kanten når brudepar har sånne ønskelister, det hører veldig med til vårt forbrukssamfunn. Givergleden blir litt borte. Men å arrangere babyshower selv er verre.

Skjønner jo at nordmenn ikke kjenner skikken helt, men.

Man vil selvfølgelig gi gave uansett, men helst på eget initiativ.

Skrevet

Det er noen her som ikke helt skjønner greia med Babyshower........

I Usa er det venninene som arrangerer dette for sin gravide vennine. De har leker, spiser mat, snacks, og tar med GAVER til babyen i magen.

Derfor syntes mange....inkludert meg selv....at det er frekt når man arangerer dette selv. Det blir som å arrangere sitt eget utdrikkningslag og la gjestene betale som en ennen her skrev.

Vi hadde baby shower for en vennine av oss og hadde med gaver og det var kjempe koselig......men da var det VI som hadde festen for henne...

Føler jo at man må ha med gave når du besøker på sykehuset også......så må du ha med gave i dåpen.......så bursdag og jul....Blir ganske dyrt det......er ikke så mye du får kjøpt for en 50 lapp akkuratt....og man vil jo gjerne gi en fiiin gave!

Men det er bra vi er forskjellige her inne, jeg ville heller invitert til en vennine middag hvis jeg ville snakke med de om forskjellige temaer, men ikke hatt babyen som unnskyldning.....da føler folk at de MÅ kjøpe gave og det liker jeg ikke!!

Skrevet

Herregud så mange hårsåre folk her er da!

So what ang. baby shower i USA. Nå er vi i Norge, og da må vi få gjøre det på vår måte? Vi MÅ ikke følge amerikanske tradisjoner ned til den minste detalj.

Det kan være at denne venninnen bare ville ha en venninne-kveld, med god mat og baby-diskusjon UTEN å forvente gaver. "Dum" som hun var så kalte hun det kanskje baby shower, fordi hun hadde hørt såvidt om det fra USA. Hadde hun bare kalt det "venninnekveld" så hadde vi sluppet denne tråden, og dere hadde sluppet å legge ut om alt dere vet om amerikanske tradisjoner.....(men venninnekvelder har denne gjengen kanskje nok av, så da kalte hun det kanskje "baby shower" for at folk skal vite at det er baby som er temaet? Hvem vet..)

Tviler på at hun som arrangerer denne baby showeren, eller babyfesten som vi kan kalle det på norsk (uten å kopiere for mye) forventer at folk dukker opp med gaver. Og det er ingen som har sagt at man må ha gave på sykehuset, i dåp +++ Tror heller det er dere som innbiller dere at det ligger forventninger til grunn.

Hadde ikke hatt problem med å dukke opp på denne baby showeren (uten gave). Jeg hadde hvertfall satt pris på en sammenkomst hvor samtaletema er bestemt på forhånd, da er jo folk på en måte advart også vedrørende tema (-jeg er gravid og elsker å diskutere baby/barn).

Hold dere hjemme dere som blir så fornærmet, og la andre kose seg uten deres negativitet.

Mvh meg uten silikonpupper og med hårete legger som ikke feirer halloween, valentines day, har baby shower eller ønsker stort amerikansk prinsessebryllup med "gammelt, nytt, lånt og blått..."

Skrevet

Godt sagt 13.56

Dette har jeg prøvd å si en stund.

Det var jeg som brakte barbering av legger, silikon inn i debatten.

Skrevet

Hvor mange ganger må jeg si det? Dette handler om prinsippet "be om gave" eller la andre gi gave på eget initiativ. Babyshower eller ei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...