Gå til innhold

Sover bare 10 timer i døgnet (2 mnd)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en liten jente på 9 uker og hun sover så lite.. Noen dager er det under ti timer, andre kanskje opptil 15 timer. Men vanligvis er det ikke mer enn 10 timer i døgnet. Er ikke det lite?

Hun sovner når hun blir bysset og bært rundt, men våkner med én gang hun legges ned. Har prøvd å legge henne i et "rede", i vuggen sin, mellom oss i sengen vår, i vogna, på brystet mitt osv.. Men hun våkner nesten alltid, selv om vi har bysset lenge etter at hun falt i søvn. Virker som om hun sover veldig lett. Ikke klager hun over magevondt så mye heller..

Hun sover når jeg går på trilleturer, men når vogna stopper så våkner hun igjen.. Det samme med puppen. Den sovner hun mer enn gjerne til, men i det hun mister puppen, eller at jeg tar den forsiktig vekk, så våkner hun som regel. Hun bruker ofte puppen som smokk (har prøvd alle typer smokk, men hun vil ikke ha de). Men når hun griner og ingenting virker galt, så er det bare puppen som roer henne og etter kort tid så sovner hun.

Dette tærer veldig på, for vi får så lite søvn (alle tre). For at hun skal få sove må en av oss være våkne. Enten ved at vi går på tur, pupper eller bysser og bærer. Hva er det vi gjør galt? Trenger gjerne tips til å få henne til å sove, for hun er tydelig trøtt (sutrer og griner, gjesper osv). Hun er jo veldig liten enda, men jeg trodde så små babyer sov mer enn ti timer. Hun legger forresten godt på seg. Takk for alle tips og råd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ut som at dere har det på akkurat samme måte som en venninne av meg. Historien deres er skremmede lik. Da hun var nærmere 3mnd fikk hun diagnosen KISS. Ikke for å skremme deg altså..

Uten at jeg har noe særlig peiling på dette, så tenker jeg at det er jo unormalt at en liten baby sover så lite, og trenger så masse hjelp til å finne søvnen. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt kontakt med HS, lege og manuellterapeut for å utelukke at det er noe galt!

Skrevet

Oj da.. Jeg skal til legen på mandag så jeg skal høre med han hva jeg skal gjøre. Tusen takk for svar:)

Skrevet

Jeg dytter denne litt jeg.

Skrevet

Ja, jeg ville også gjort mitt beste for å finne ut av dette da 2 mnd gamle babyer skal sove i gjennomsnitt rundt 17 timer i døgnet. Forsøk kiropraktor, manuellterapeut etc, og husk på at lege og hs som regel ikke har mye erfaring med KISS. Det er en relativt ny 'diagnose', og det kan godt være at legen eller hs sier at det ikke vil hjelpe med kiropraktor, rett og slett fordi de ikke er spesielt oppdatert. Prøv allikevel!! Jeg har maaaange venner som sier det er de beste kronene de noen sinne har brukt.

Ellers er min lille helt motsatt, han sover veldig godt. Jeg har begynt å legge han etter maks halvannen time våken - ofte bare en time, selvom han ikke virker trøtt. Det 'morsomme' er at han som regel er supertrøtt allikevel! Og med en gang han da legges så sovner han omtrent av seg selv i sengen sin med smokken, uten byssing eller vugging - nesten med et takknemlig lite sukk. Men lar jeg det gå 2 timer.... så er han rukket å bli overtrøtt allerede, og blir praktisk talt umulig å legge. Jeg mistenker at det er litt mer komplekst med din lille, men for andre som bare sliter med overtrøtte babyer nå og da så vil jeg anbefale å være rigid på leggingen! Maks 1 - 1,5 time våken når de er så små (min er også 9 uker :)

Skrevet

Min var slik, og var/er helt frisk! Nå sover han ca 11-12 timer på natta, og 2-4 timer på dag. Men det har vært et slit å komme dit! Herregud så mange timer jeg har sittet med en overtrøtt baby og prøvd å fått han til å sove! Men det løsnet masse ved ca 4mnd.

Mini sovnet også på tur, men som din kunne ikke vogna stå stille... Jeg leste masse på sovecoach.dk og det å innføre fast døgnrytme hjalp, ikke det at han fikk døgnrytme så tidlig, men jeg lærte meg å "lese" når det var på tide å legge ungen. Nå kan vi bare "bestemme oss" for at det er på tide for å sove... Setter oss rolig ned, og holder gutten tett inntil oss, med en arm låst bak på ryggen, mens vi holder i andre hånda (han holder seg våken med å veive med hendene). Så venter vi til han roer seg HELT før vi tuller han inn i et teppe og legger han i vogna, på et mørkt, kaldt rom. I starten rugga jeg vogna fram og tilbake, hvis jeg hadde roet han ned på forhånd, sovnet han som regel innen 200 "rugg". Nå står vogna faktisk helt i ro :-D -Han sover mye bedre når det er kaldt!

Skrevet

Hei, jeg har ei lita jente på 10 uker som er akkurat likedan, bra vektøkning, og masse søvn-trøbbel og skriking. Helsesøster foreslo manuellterapeut eller kiropraktor. Hun hadde symptomer på KISS, og kiropraktor fant ut at hun var stiv i nakken etter lang trykketid (3 t) under fødsel. Det skapte mye magevondt, mye urolighet, og vanskeligheter for å sovne. Etter tre behandlinger er magen mye bedre, og hun er sterkere og mer stabil i nakken. Fortsatt sover hun lett, og må ofte bysses i søvn, og blir hun overtrøtt kan hun skrike hysterisk i flere timer, så det gjelder å legge henne i tide. Oftest er vogna eneste mulighet, hvis jeg går 1-2 timer ute, kan hun sove 1-3 timer ekstra i vognbagen på kaldt soverom eller på verandaen etterpå, og da kan vi også hvile litt. Hun sover også i bæresjal, 1-3 timer av gangen. Om natta sover hun heldigvis godt, selv om dagen starter litt tidlig etter min smak..:) For å legge henne på kvelden, har jeg faste rutiner med stell eller bad, pysj, og litt byssing i armene mine til hun sover lett. Selv om hun våkner når jeg legger henne ned, roer hun seg ofte med smokk (dytter inn x antall ganger), kosedyr inntil/over ansiktet, dyna tett pakket, og kanskje en hånd over hodet eller hånda si, til hun sovner igjen. Men av og til vil hun bare ikke sove, og da leker og prater vi en stund, til gjespene kommer.

Skrevet

Tusen takk for flotte svar. Skal høre med legen min i morgen om det finnes noen her i området som kan hjelpe oss:) Må innrømme at noen helt faste rutiner har vi ikke enda, men det er vel kanskje på tide å innføre det når vi har så mye problemer med sovingen:)

Skrevet

Hei.

Dette er som å lese om mi Ina. Jeg vil råde deg til å kontakte manuell terapeut. Det er en fysioterapeut med videreutdanning. Kan være hun har KISS. Du kan lese om det på kiss-kidd.no. Det kan selvsagt være andre plager også, men jeg har flere venninner som har fått påvist KISS hos sine unger i større eller mindre grad. terapeuten manipulerer rygg/nakke tilbake i rett stilling og mye av plagene forsvinner. mi datter ble behandlet da hun var ca 3 mnd. det var som å få en ny baby. hun begynte å sove og var mye roligere, men så fikk hun trippelvaksinen og da ramlet alt tilbake så vi må begynne på nytt. jeg vil derfor anbefale deg at om ungen har KISS, så ikke ha behandlingen helt opp mot vaksinen. det er vanlig med tilbakefall om det er for nært behandling med vaksiner eller at de blir syk osv. dette kan du snakke med terapeuten om. og det er GRATIS med fysioterapibehandling for alle barn under 12 år. du trenger ikke henvising fra lege for å dra til manuell terapeut. du finner lenker til manuellterapeuter på kiss-kidd.no. håper du får husfreden din tilbake snart. mi jente er snart fire mnd og det er skikkelig ille her enda, men håper det vil bedre seg etterhvert som hun får behandling :)

klem fra en som vet hvordan byssing/trilling/bæring virkelig sliter en i stykker.

Skrevet

Hehe, hei Millemy:) Der er hun jeg snakka om med skremmende lik historie som din!! Bra dere traff hverandre:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...