Gå til innhold

Farvel til Sushi....

Vegaspia

Anbefalte innlegg

Siden jeg er så glad i sushi skal jeg ha siste farvel med sushi idag...jeg tar sjansen på det..

Har jo hørt at man ikke skal spise noe rått, men lurer vikelig på hvordan de gjør det i Japan, Kina osv når man er gravid...tipper de spiser sushi jeg...

Akupunktøren min som jeg HADDE er kinesisk el no sånt og han sa det bare var tull å IKKE spise det...

Noen erfaringer ??

Fortsetter under...

Du kan spise sushi! Gjorde det i går.

Man må bare være sikker på at fisken har vært fryst etter norske retningslinjer. Og så bør vi ikke spise tunfisk, men det er pga miljøgifter.. Hallo, hvor mye fisk er det i noen sushibiter;)

Dessuten er det jo masse sushi med feks crabsticks..og jeg fikk faktisk med kylling i:) Det var nyyydelig.

Jordmor Siri her på BIM har svart flere at det er helt ok med sushi, bare fisken har vært fryst over noen dager..

Jeg hadde spist sushi hele tiden hadde jeg bodd i Japan... her står jeg over når jeg er gravid! Grunnen er at de har veldig strenge regler for behandling av fisken i Japan (har vært der og sett det selv, altså), og tilberedt sushi som er mer enn 30 minutter gammel blir kastet pga. fare for bakterieutvikling. Det ser du ikke her, for å si det sånn, så jeg holder meg unna... men det er det første jeg skal bestille når mini endelig har kommet ut, det er helt sikkert! :)

Det er det da ingen grunn til, Vegaspia. Fisk er både sunt og godt for både deg og babyen. Babyer som får tilstrekkelig med Omega 3 i mors liv blir dessuten mer intelligente, så da er det bare å spise laks så det holder! ;-)

Dersom du er usikker på hvilke kostholdsråd som er oppdaterte for gravide, så kan du google mattilsynet + gravid. Der er det en artikkel om kostholdsråd for gravide og du vil se at sushi er trygt dersom den er ferskest mulig og du unngår fersk tunfisk i sushien.

En link til en artikkel om gravide og sushi her: http://matportalen.no/artikler/2006/2/ikke_grunn_til_aa_advare_gravide_mot_sushi

Annonse

Hei,

Dette var en av de værste tingene for meg å gi opp- elsker sushi med tunfisk, men tunfisk skal man jo ikke spise (forutenom den fra boks).

I begynnelsen av graviditeten spiste jeg litt sushi da vi hadde en spesiell anledning på jobb. Arbeider bl.a sammen med et par tidligerer fødselsleger som sa "du kan jo alltids ta sjansen". Det ødela gleden for meg, og jeg har ikke spist det siden..

Men nå er det bare 50 dager igjen til termin, så da har jeg noe i matveien å se frem til!!

Takker for alle gode råd :o)

Jeg har nå inntatt et deilig måltid med sushi. Og jeg tror faktisk jeg kommer til å fortsette.

Snakka med dama i sushi restauranten og hun sa at det er mega strenge regler for sushi her i norge, fisken er fryse i (mener hun sa) 30 min (???) før den brukes, OG hun har bare dagsfersk laks der.

Jeg er så kresen så jeg spiser bare ris og lakse sushi, ingenting annet (+ soyasaus da) Tunfisk spiser jeg ikke...

Så jeg får lese meg til litt mere før neste gang. Jeg merker jeg er LITT hysterisk (HAHA), og det er jo litt tidlig til å bli det da :o)

Vil jo gjerne ha et intelligent barn :o)

• 2 uker senere...

Hei alle sushielskere,

Vitenskapskomiteen for mattrygghet har uttalt at sushi er trygt. Jeg har jobbet tett med denne komiteen den gangen jeg var ansatt i Mattilsynet, den består av landets fremste fagfolk på området, så jeg velger å stole på dem :-)

Positiv bieffekt: ingefær demper kvalmen!

Sjekk linkene, den øverste er en fin oversikt over kostholdsråd:

http://matportalen.no/Emner/Gravide/emne_print.pt

http://matportalen.no/artikler/2006/2/ikke_grunn_til_aa_advare_gravide_mot_sushi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...