Anonym bruker Skrevet 14. mars 2009 #1 Skrevet 14. mars 2009 Tulla er forkjølet, og det er selvfølgelig ikke noe som er farlig ved det. Hun har heller ikke feber, bare litt høyere temp enn normalt. Men hun plages av det når hun sover. I natt har hun bare sovet mellom 15 og 45 minutter i strekk - hele natta, så våkner hun og plages tydelig. Følgen er jo selvfølgelig at hun er veldig trett idag, men da vi la henne sov hun igjen bare 30 minutter, og var grinete, men ville ikke sove mer. Hun er stup-trøtt, og vi prøver å legge henne igjen. Men, er det noen som har noen tips for å minske plagene hennes, slik at hun kan sove bedre? Vi ser jo at hun snørrer mye, og at der surkler i nesa når hun skal sove (sover med smokk, noe som gjør det vanskeligere nå selvfølgelig). Hun hoster også innimellom, men ikke veldig mye.
2 hjertegull :) Skrevet 14. mars 2009 #2 Skrevet 14. mars 2009 Det finnes noen nesedråper som heter Rhinox.. Vi pleier å fordele en sånn i begge neseborene når hun skal sove.. Må ikke brukes mer enn ti dager i strekk.. Løft opp hodeenden på senga ved å legge bøker under beina på senga. Vi voksne sover bedre ved forkjølelse når vi bruker to puter og får hodet høyere, det samme gjelder for de små.. Da samler ikke slimet seg i kanalene.. Gi henne masse å drikke.. Selv om hun ikke har feber, så hjelper det godt, fordi snørr og slim tynnes ut og kommer lettere ned.. Bruk ellers godt med saltvannspay/dråper.. Det er helt ufarlig.. Miwana spray er god,eller Physiomer.. Physiomer har en god sånn dusj, annbefalt av legen, for den treffer lenger bak, og får med slim og slik fra øregangene også.. Og hjelper forebyggende mot ørebetennelse.. Ha da barnets hode hengende litt bakover over fanget ditt mens du sprayer.. Vi har hatt god effekt av den.. Eneste du må være litt forsiktig med er å ikke bruke den for lenge.. Men det gjelder alt.. Til slutt vil kroppen bare danne mer slim.. Så da kan du for eksempel bytte type neste gang hun er forkjølet.. Ellers kommer jeg ikke på mer i farta.. Vet ikke hvor du står ang dette med smertestillende.. Men hvis barnet er tydlig plaget, ville ikke jeg vært hysterisk mot å gi en paracet når hun skal sove.. God bedring!
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2009 #3 Skrevet 14. mars 2009 Takk for mange innspill. Rhinox har vi faktisk liggende fra forrige gang hun var forkjølet, men har ikke tenkt på den, for hun er heller ikke helt tett, men tror jammen at vi skal gi henne det før hun legger seg ikveld. Saltvannsdråper har vi også, men Physiomer har vi ikke (enda). Det er et poeng at det forebygger ørebettenelse synes jeg, for hun har hatt det en gang, og akkurat det ønsker jeg henne ikke igjen. Jeg er litt restriktiv når det gjelder smertestillende, men ikke mer enn at dersom hun har tydelig vondt, så får hun det. Men, jeg tror egentlig ikke at det er smerter som plager henne, men rett og slett ubehaget med snørr som også sikkert gjør at hun får litt vansker med å puste utover natta. Forhåpentligvis vil Rhinox'en hjelpe på det. Grunnen til at jeg tror at hun ikke har vondt er at hun er blid når hun er våken og ikke altfor trøtt.
2 hjertegull :) Skrevet 14. mars 2009 #4 Skrevet 14. mars 2009 Ja ikke sant Vanskelig for meg å sitte her å si at hun har vondt, når det er du som kjenner henne.. Hehe.. Jeg er overbevisst om at du tar gode valg når det kommer til ditt barn.. Synes det er koselig å kunne komme med gode råd.. Siden vi selv har slitt litt med hyppige forkjølelser, så føler jeg at jeg har litt peiling Det er jo selvfølgelig ikke alt som virket på min som fungerer på alle andre, men det er jo verdt et forsøk
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2009 #5 Skrevet 14. mars 2009 Ja, som sagt, tusen takk for gode råd. Hun har heldigvis nettopp sovet 1.5 time. Vi tok en tur med vogna, og hun sovnet ganske fort. Hun hostet litt innimellom, men våknet ikke. Tror frisk luft også er bra når hun ikke har feber. Det var ikke noe snørr rundt nesa da hun våknet, og nå er hun så blid så, sitter og river istykker et gammelt Foreldre & Barn og river ned diverse DVD'er..., så nei, smerter tror jeg ikke hun har. Håper neste natt blir bedre, for søvn er alfa omega...
kitty08 Skrevet 14. mars 2009 #6 Skrevet 14. mars 2009 Akkurat som vi hadde det forrige helg ... Vaaknet jevnt hele natta og lurene om dagen ble bare i 20 minutter!!! Sur og troett og syk lita ei hele dagen. Ser du har faatt gode tips, vil bare si at jeg la henne til aa sove ute, med litt vinket paa ryggen i vogna naar hun skulle sove lur. Og til natta ga jeg henne paracet, jeg ... og nesedraaper ... tenker det er viktigst at hun sover godt enn aa vaere FOR restriktiv (men det er meg, da!). Og saa tenkte jeg ogsaa paa aa gi henne nesedraaper for aa unngaa oerebetennelse, for det vil vi ikke ha!! Lykke til og GOD bedring!!!!
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2009 #7 Skrevet 15. mars 2009 Vel, natten ble med mange oppvåkninger igjen. Hun hadde fått feber på kvelden (38.5) så da fikk hun paracet, for jeg også tenker at det er bedre om hun sover godt. Vi ga henne Rhinox dråper også. Det eneste som var bedre i natt var at hun ihvertfall sovnet fortere etter at hun våknet (bortsett fra de første to oppvåkningene). Vi tok henne etterhvert inn til oss, og jeg la meg på gjesterommet så hun lå med pappa. Jeg fikk 4 timer med søvn i ett strekk (noe som var en stund siden...), og gikk tilbake når jeg hørte at hun var våken (i 6:30 -tiden). Det var veldig koselig, for da krøp hun til meg med én gang, og ville ligge i armkroken, og hun SOVNET og sov nesten en time. Det var så kos, hun har aldri sovnet sånn før. Da hun våknet etter det var hun i veldig godt humør, men hun er fortsatt veldig snørrete, og hoster mer enn igår. Hun hadde 37.4 idag morges, men det vil vel bli høyere utover dagen vil jeg tro. Vil det allikevel være fornuftig å la henne sove ute?
Smurfe-mamma Skrevet 15. mars 2009 #8 Skrevet 15. mars 2009 Rhinox er trukket tilbake fra markedet, hvertfall de for barn, pga skadelige bivirkninger. så det anbefales nå bare å bruke saltvann. hva slags bivirkninger vet jeg ikke, hør på apoteket.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2009 #9 Skrevet 15. mars 2009 Huff, det visste jeg ikke. Vi brukte det heldigvis bare én gang igår kveld da, får bruke saltvannsdråper heretter. Jeg søkte litt rundt og fant det med bivirkingene, ja, men så ikke at det er trukket fra markedet. Mange apoteker har nå heller satt det bak kassene, og det anbefales ikke å brukes uten samråd med lege. Men i samme søkingen fant jeg jo ut at det ved mye bruk av paracet er 300% større risiko for astma, eksem, ...osv. Heldigvis er vi restriktive med det, så vi har ikke brukt så mye av det, men man blir jo litt sprø, for man vet jo nesten ikke hva man kan/bør bruke og ikke...
2 hjertegull :) Skrevet 15. mars 2009 #10 Skrevet 15. mars 2009 Rhinox er ikke farlig.. Med måtehold selvfølgelig.. Vi har ikke hatt noen bivirkninger.. Uansett så spurte jeg legen da de informerte om det på apoteket, og hun sa at vi bare skulle bruke det.. Den anbefalte mengden og ikke mer enn ti dager.. Hadde noen sagt noe annet til meg ville jeg aldri foreslått det til deg.. I tillegg sa legen til meg at vi kan begynne å bruke otrivin.. Sprayen kan brukes fra ett år, men det skal finnes noen dråper også.. Disse har ikke vi brukt... Hvordan går det med jenta di nå da? Er hun i bedre form?
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2009 #11 Skrevet 15. mars 2009 Dessverre er hun ikke bedre. Fått feber utover dagen idag også, og det har vært virkelig problematisk med søvn idag. Hun sov 45 minutter fra 11:30-tiden, og etter det var det umulig å få henne til å sove igjen. Har ikke prøvd å gå noen tur med henne idag siden hun hadde feber. Først i 16:15-tiden sovnet hun endelig på sofaen i stua, men da var det jo så sent at vi nesten ikke kunne la henne sove lengre enn ca 30 minutter, for ellers ville det bli problematisk å legge henne til natta (noe jeg hører ikke er helt enkelt nå heller...) Pappaen holder på å legge henne for natten nå, vi har gitt saltvannsdråper og paracet, så krysser vi fingrene for at det blir en bedre natt, og at hun er feberfri imorgen. Barnehage blir det ihvertfall ikke imorgen...
2 hjertegull :) Skrevet 15. mars 2009 #12 Skrevet 15. mars 2009 Huff, nei, ikke barnehage.. Har selv jobbet på liten avd i barnehage, og det verste jeg ser er barna som kommer i barnehagen om morgenen, slapp og sliten.. Måler og har feber allerede ved første bleieskift, og må ringe etter foreldrene slik at de måsnu så og si allerede før de er kommet ut av parkeringsplassen.. *sukk* Håper hun snart blir bedre! Du får trøste seg med at hun "bare" er forkjølet.. Hehe, det pleier jeg.. :-D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå