Gå til innhold

Kan man bruke sammen navn som stesøsken?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tja, om man virkelig liker navnet, så hvorfor ikke. Kanskje en smule spesielt dersom barnet vil ha mye kontakt med dette stesøskenet ditt, men tja. Er det fornavn det er snakk om, forresten?

Jeg kjenner for øvrig ei mor som har ei fosterdatter og ei biologisk datter. Begge jentene har like navn, fordi moren ønsket å oppkalle sin biologiske datter etter fosterdatteren (og fosterdatteren og den biologiske datteren har daglig kontakt...). Kan skape litt forvirring, kanskje, men tja. Et stesøsken er jo ikke i biologisk familie overhodet.

Jeg kunne sikkert ha funnet på å kalle opp et eventuelt barn etter både venninner og kompiser, og biologisk sett er du ikke mer i familie med stesøskenet enn du er med dine venner.

Dessuten velger man ikke familie, så det er ikke din "skyld" at stesøskenet ditt heter det han/hun heter.

Dattera mi har samme navn som min stesøster, men det er fullt og helt oppkalling, da datteren min ikke hadde vært til hadde det ikke vært for stesøsteren min. Noen har lurt litt, men hun synes det var veldig koselig. Og jeg fikk bare ikke navnet ut av hodet, så da ble det det stesøstera mi het. Hun er ikke stesøsteren min nå lenger, men vi har fortsatt grei kontakt uansett da.

Annonse

Selv er jeg kanskje litt sær når det gjelder navnevalg. For jeg vil helst ikke velge et navn som jeg allerede kan knyte en person til. Derfor vil jeg helst ha navn som jeg ikke kjenner noen som heter. Alle navn til nålevende familiemedlemmer, venner, barn av venner, naboer, barn i veslas barnehage etc etc er dermed helt utelukket her. Vil helst ha et navn som jeg bare forbinder med babyen og ingen andre.

Annonse

Gjest Siklerotte

Nei, fars stesøsken, ikke barnets.

Og ja, selvfølgelig alltid greit om man kan finne navn som ingen andre har - men det er praktisk talt totalt umulig for meg. Har så stor familie og kjenner folk med alt av navn - og da kan man ikke ta hensyn til det.

det blir jo barnets "onkel" da.

synes ikke det er SÅ ille å bruke samme navnet da faktisk,

men det er kanskje ikke så vanlig å kalle opp etter onkel?

i det tilfellet lenger opp her i tråden er det iallefall helt greit,

der de ikke hadde hatt barnet hvis det ikke hadde vært for tanta, og jenta er oppkalt etter henne

har dere et så spesielt forhold til denne ste-onkelen (eller tanta, vet ikke hvorfor jeg tok det for gitt at det var en han..)

at dere kan si at det er oppkalling??

eller har dere veldig liten kontakt med ste-onkelen, og navnet ikke er for "belastet" for faren

i de to tilfellene kan dere jo bruke navnet, ellers blir det kanskje litt rart

trodde først det var snakk om barnets stesøsken jeg, og da syns jeg ikke det hadde gått an

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...