lillemarie Skrevet 14. mars 2009 #1 Skrevet 14. mars 2009 bruker lommebleier og ullbukser nå. Bli fristet til å bestille thirsties bleiebukser fordi jeg syntes ullbuksene var klumpete og krevde mye vedlikehold (med vaskekjeller og tørking i stua er tøybleier ekstremsport som det er:) MEN da jeg fikk buksene skjønte jeg at PUL er omtrent som god gammeldags plast. Er det noen som vet hvordan dette er for miljøet. Produksjon og hvor nedbrybart det er. Og er det virkelig mindre tett enn engangsbleier. Ettersom det er PUL i alle lommebleier så vidt jeg har skjønt blir vel alternativet å tørke svetten og fortsette med bretting og ull, men da ser jeg for meg at det blir i kommbinasjon med engangsbleier ved barnevakt og barnehage :-( Trenger altså å veie for og imot på endel punkter. Noen som har info om PUL eller andre synspunkter?
Solskinnsjenta Skrevet 14. mars 2009 #2 Skrevet 14. mars 2009 PUL står for polyuteranlaminert og ja, det er et plaststoff. Du kan sammenligne det med voksduker, de er også laminert med et plaststoff. Forskjellen ligger vel i kvaliteten og tykkelsen på dette laget. Angående produksjon og og nedbrytbarhet så vet jeg bare at de fleste sammenlignende undersøkelser er gjort med lommebleier og alt-i-ett som alternativ til engangs. De fleste av disse finner også at hvis man ser på hele produksjonslinjen, samt bruk til 1 barn, så vil tøy komme bedre ut i miljøregnskapet. Angående tetthet ved pul-stoff i forhold til engangsbleier så kan du jo gjøre en test. En lommebleie fyllt med vann vil bli fuktig på utsiden (den skal jo helst ikke bli så full av tiss ), mens de fleste engangsbleier kan du fylle med mye mere vann og de vil ikke kjennes fuktige ut på utsiden. Hvis du likevel vil holde deg kun til ull som sperrelag, så husk at det finnes alternativer til brettisene. Det finnes masse gode formsydde bleier, både i bomull og bambus (som er et mer miljøvennlig tekstil enn bomull, har høyere oppsugningsevne pr vektenhet og er mildt anti-bakteriellt). I Norge heter det formsydde bleier, i utlandet heter det fitted diapers, hvis du vil bestille fra andre enn norske nettbutikker. Formsydde med ullbukse vil nok være ganske barnevakt/barnehagevennlig det også, spesielt hvis du velger ullbukser med sidelukking. Da legger du bare den formsydde bleien med rispapir klar inne i ullbuksen, og begge taes på i en operasjon. Vi bruker forøvrig lommebleier på dagtid og formsydde med ull på natten på tvillingene våre. På babyen i magen blir det brettebleier med ull i starten, og så går vi vel mer og mer over til lommebleier når hun blir stor nok til at de passer.
lillemarie Skrevet 16. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 16. mars 2009 Tusen takk for god informasjon. Godt å vite at det faktisk er lommebleier og aio de sammenlikner med ved undersøkelser. Tror kanskje jeg skal forsøke andre alternativer nå fordi de siste dagene har lillegutt blitt ganske sår. Han tisser veldig mye og brettebleiene fra nøstebarn blir klissvåte etter kort tid (ikke igjennom, men brettebleien er våt helt bakover og runt lårene) og jeg synes også de er veldig stive når jeg tar dem på (bruker riktignok rispapir inni som er litt mykere) Så vidt jeg har forstått skal man ikke bruke tøymykner på bleiene. Tror jeg skal prøve et par formsyde om natten da.
Solskinnsjenta Skrevet 16. mars 2009 #4 Skrevet 16. mars 2009 Hvis bleiene er klissvåte er det på tide å legge inni litt ekstra innlegg Det holder med en vaskeklut e.l. Hvis du vil kan du kjøpe ekstra innlegg i f.eks hamp eller bambus. Disse har som sagt veldig god absorbsjonsevne i forhold til tykkelse. Tøymykner gjør at bleiene ikke absorberer så mye væske, siden dette legger seg utenpå fibrene i stoffet. Mange vrir på de tørre bleiene eller drar dem over en bordkant før de bretter dem, da blir de litt mykere. Ellers finnes det nå to veldige gode forum for mødre som bruker tøybleier. Det ene er tøybleieforumet på tettinntil.no (må melde deg inn via kontrollpanelet etter at du er registrert) og (litt enklere) www.tøybleier.no Der ligger info om forskjellige bleier, vaskeråd, råd mot sårhet osv. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå