Gå til innhold

Dere som har hatt setefødsel.

Anbefalte innlegg

Hvordan gikk det med babyen?? Tenker spesiellt på hoftene? Videre oppfølging etter fødsel for å kontrollere hoftene?

Babyen min sitter.... Er lite lysten på ks, men hva er best for babyen?

Er innstillt på å føde, så fremt det går.

Og hva kjønn fikk dere? Har inntrykk at det er flest jenter i sete?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139801984-dere-som-har-hatt-setef%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hoftedysplasi er en sjelden lidelse og man ser dette oftere ved setelei enn ved hodeleie, derfor skal alle barn som er født i sete ha en ultralyd av hovtene. De som er født med hoftedysplasi hører til unntakene og ikke er en regel ved seteleie. Det sa legen som tok ultralyd.

Jeg fikk en gutt i seteleie, han satt i hele svangerskapet og de siste månadene satt han med føttene foran nesen. Kunne strekke seg ut rett etter fødselen og hoftene var helt fine.

Keisersnitt var aldri noe aktuelt valg for meg, ønsket å føde vaginalt så fremt jeg hadde gode bekkenmål og dette hadde jeg. Stolte på seg selv at jeg klarer dette og at det er til beste for babyen min å bli født slik det er meninga å bli født. Det er en grunn til at vi ikke er skapt med glidelås på magen :))

Det finne masse bra fagstoff om fordeler og ulemper om vaginalt/KS. Les mest mulig og prat med alle leger og jordmødre du kommer over. Slik kan du ta det valget som er riktig for deg.

En må føle hva som er naturlig for en og så man stole på seg selv at man har gjort det riktige valget uansett hva andre sier. Det var nemlig mange som rullet med øynene og prøvde å fratale meg fra å føde vaginalt. :))

Hei!

Fikk en datter i seteleie i høst, og fødselen gikk kjempefint, ingen grunn til å velge ks! Det er vel alltid barnelege tilgjengelig ved setefødsel, pga litt større fare for at babyen skal trenge noe hjelp. Men for meg og de fleste er det ingen dramatikk. Om noe skulle dukke opp underveis vil de også være forberedt på et hastekeisersnitt, som under alle fødsler!

Når det gjelder hoftene: Det er vel litt økt sjangse for hofteleddsdysplasi ved seteleie, men ikke nødvendigvis. Jeg ble selv behandlet med hoftepute som baby, og det ble min første datter også. Da neste baby ble en jente i seteleie med både mor og storesøster som var putebaby, var vi sikker på å få nok en putebaby. Men til vår store overraskelse viste ultralyden rett etter fødsel at det her ikke var behov for pute. Det var ingen tvil, og vi trengte ikke flere ultralydundersøkelser, bare de vanlige kontrollene hos lege på helsestasjon.

Alle setebabyer blir tatt til ultralyd etter fødsel, og denne sjekken er visst veldig nøyaktig. Dersom de er i tvil vil dere bli kalt inn til ny kontroll etter noen uker. Og om det skulle bli nødvendig med pute er det ikke så dramatisk. Det er ikke noen plage for baby, og mye bedre å få fikset enn problemene som kan oppstå senere, og evt behov for operasjon. For foreldrene er det en ekstra ting å ta av og på ved bleieskift, og vi måtte leie et litt ekstra bredt bilsete for å få plass til beina. Men det er forbigående!

Min eldste datter gikk til kontroll, enten ultralyd eller røntgen til hun var nesten 4 år, selv om puten ble fjernet da hun var 3 måneder. Så det er ingenting å si på oppfølgingen..

Lykke til med fødsel og baby!

• 5 måneder senere...

Hei.

Fødte gutt i seteleie 1999. Fødselen gikk superfint og var en mye bedre opplevelse enn senere "normale" fødsler. Når du føder i sete får du så god oppfølging og "ekstraservice" at det er en fryd!

Gutten ble etter fødselen undersøkt for hofteleddsdysplasi. Han hadde ingen tegn, men vi ble rådet til ikke å rette ut beina og hoftene før han gjorde det selv. Dette førte til at han de første ukene lå som en liten "frosk" i senga si (han var så søt, så....!) og at vi enda i dag ikke har noe mål på hvor lang han var den dagen han ble født.

I dag er han 10 år og vi har aldri hatt noen plager med hoftene hans.

Lykke til med fødselen! Stol på kroppen din og på de legene som sier at dette skal gå bra!

• 2 uker senere...

Jeg fødte en gutt i sete for 4 mnd siden, og dt gikk super bra!!

Hadde bedre setefødsel enn vanlig fødsel..

Hadde gruet meg til klipping og tang og hele den pakka der, men salpp alt og sydde ikke ett eneste sting...

Sier som hun over her, att servisen er super god!!!:)

Og det er alltdid barnelege som står og venter fori det er større kjangs for komplikasjoner ved setefødsel..

Min lille gutt fikk det litt tøft og var litt slapp med det første, så barnelegen tok han, men etter 5 min hadde han topp skår:):)

Har heller ikke hatt neon hofteprob..

Kan ikke noe annet enn å annbefale deg å føde vaginalt,,..

Lykke til..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...