Gå til innhold

Innsett av 1 eller 2 egg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er helt fersk på dette forumet, og lurer litt på hva dere tenker rundt innsetting av ett eller to egg?

Ser at det er veldig mange her som setter inn to egg, og har mest lyst til det selv også. Men jeg blir veldig usikker når jeg leser over alt at faren for misdannelser, premature barn og flerlingefødsler er stor. I tillegg til at "IVF oppskriften" nå er så god at det omtrent er like stor sjanse for graviditet ved innsett av ett egg.

Takknemlig om dere ønsker å dele deres tanker om dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei hei! Vi lurte og litt på dette under vårt første IVF forsøk. Vi fikk valget, og endte på ett egg. Vurderingene rundt det var at det var vårt første forsøk, forholdvis ung (30 år), og alt så bra ut med både meg og eggene. Forsøket endte negativt, og angrer jo litt nå på at vi ikke satte inn to! Sjansen er jo dobbet så stor da:)

Skrevet

Gid "IVF oppskriften" kunne være så god at sjansen var stor for å bli gravid etter første forsøk! De blir flinkere og flinkere, men det er så mange variabler som påvirker resultatet. Alder, diagnose, osv. Jeg er 36 år (du også?) og har nå fått satt inn 2 gullegg som jeg ruger på :)

Faren for misdannelser etc er i følge min lege på sykehuset ikke særlig større, så det bekymrer ikke meg. Hvis du absolutt ikke kan tenke deg tvillinger, så må du ikke begynne med å få satt inn 2. Sjansen for flerlingefødsel er der, selv om den er liten.

I første omgang ble jeg anbefalt å sette inn kun 1 egg, men det endret seg på selve dagen. Da var 6 av 8 egg ikke gode nok/gått til grunne. Dermed sto jeg igjen med 2 egg, uten valg å fryse det ene. Det var ikke god nok kvalitet til det. Så klart jeg valgte å sette inn! Tar gjerne to, jeg :) Heller to enn ingen...

Hilsen lykkelig ruger

Skrevet

Jeg har diskutert dette med legen min, da jeg nylig har fått satt inn 2 egg for femte gang. I Haugesund setter de inn to egg dersom kvinnen er rundt 36 og ønsker to egg tilbakeført. Det legges også vekt på eggkvaliteten - dersom denne er noe redusert, så øker det sjansen for at legen tilbyr deg å få satt inn to egg (

men jeg var 35 år ved første forsøk, hadde to perfekte egg og fikk likevel tilbud om tilbakeføring av to).

Når det gjelder fordeler og ulemper med å få satt inn to egg, så har teamet i Haugesund informert meg om følgende, basert på deres egen statistikk:

- to egg gir litt større sjanse for å bli gravid, men ikke dobbelt så stor sjanse.

- to egg gir 10% større sjanse for tvillinger enn ett egg. Det er først og fremst kvinner under 36 år som er friske og raske som ender opp med tvillinger etter å ha fått tilbakeført to egg.

I tillegg har jeg lest at sjansen for komplikasjoner i svangerskapet øker med 30% dersom man blir gravid med tvillinger (husker ikke kilden, bare at den var pålitelig :)

På denne bakgrunn har vi altså valgt å få tilbakeført to egg i alle fem forsøkene. Legene i Haugesund har ikke uttrykt bekymring for en mulig tvillinggraviditet. Jeg tolker det dithen at de føler seg nokså sikre på at et slikt svangerskap vil gå bra :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...