Gå til innhold

Sterilisering - Dr. Browns flasker!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,hei..

Jeg har tvillinger på 5 1/2 mnd som får flaskemelk. Jeg bruker Dr.Browns flasker. Lurer på en ting. Må jeg absolutt sterilisere alt nå som de har blitt eldre eller holder det med at jeg steriliserer tuttene? Vi har 16 flasker til sammen og jeg har rengjort og sterilisert dem hele tiden siden de var nyfødt!

Håper noen kan dele sine erfaringer med meg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg spurte mi helsesøster om det her, altså om kor lenge vi måtte sterilisere flaskene. Ho sa vi burde holde på heile første leveår...

Men no spurte eg ikkje om HEILE flaska eller kun smokkene.

Det vil jo faktisk bli små riper inne i flaska også under vask o.l, og der kan jo også bakterier legge seg. Det er jo pga dei vi steriliserer! :)

Andre seier vi kan slutte før, men eg velger å høre på MI helsesøster.

Når det kjem til dei to småtrolla mine tar eg ingen sjanser nemlig :)

Steriliserer heller et halvt år for lenge, er fort gjort uansett

Skrevet

Uten å ha kjempepeiling, så vil jeg si at man bør nok sterilisere alt på flaskene - iallefall de stedene som har vært i kontakt med melk for det er jo melkebakteriene som man må passe seg for.

Så om du bare koker tutten så kan det fortsatt sitte melkebakterier i kolben eller inne i flaska.. Men vet om mange som bare vasker de i oppvaskmaskin eller med zalo, men jeg koker ennå jeg, og jenta mi er 10 mnd i dag :) Tar meg ikke lange tida å koke, og bruker ikke så mange kalorier på det heller ;)

Skrevet

jeg vasker dem i oppvask maskinen. Først med kaldt vann i vasken for å få av synlige melkerester, deretter i oppvaskmaskinen. Deler opp alt og legger tutten og alle små sakene oppi bestikkholderen med den til å sette bestikket i over. Så fyker de ikke rundt i hele maskinen. Etter dette skyuller jeg alt igjen når maskinen er ferdig.

Skrevet

Jeg vasker også flaskene i oppvaskmaskinen , på høyeste temperatur 65grader. - Men ikke smokkene , mener og ha lest et sted at gummien ikke har godt av maskinoppvaskmiddel.... Så de koker jeg med jevne mellomrom , ikke daglig lenger nå som hun er 10 mndr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...