Gå til innhold

Redd for både fødsel og keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Uff, har fått helt panikk for å føde igjen, mareritt og gruer meg skikkelig. Men vet jo at ungen må ut uansett. Har lest en del her inne på fødselsangstinnleggene og ikke blitt klokere. Det virker som alle vil ha keisersnitt for å slippe å føde. Problemet mitt er at jeg er minst like redd for keisersnitt, etter at ei venninne fikk tarmslyng pga keisersnittet og var innlagt i månedsvis etter fødselen. Var svært dramatisk lenge. Det vil jeg ihvertfall ikke oppleve!! Har bestemt meg for at jeg ikke skal ha flere barn, selv om jeg godt kunne tenke meg to til, men orker ikke gjennom flere graviditeter.

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Du, dreier dette seg om dødsangst? Du er redd for at du skal dø under fødselen/keisersnittet?

Jeg tror, at de som lider av denne type fødselsangst, har flere typer angst de sliter med.

Rasjonelt sett er jo dette beviselig ikke farlig, det er liksom ikke direkte høy dødelighet under fødsler i Norge, selv om det rent teoretisk KAN skje.

Mitt tips er å søke hjelp. Denne siden her er helt patetisk i slik sammenheng, her blir de som prøver å berolige andre slaktet og injuriert. Ikke la deg lokke utpå å la angsten vokse her inne, men skaff profesjonell hjelp. Hvorfor la livet bli ødelagt av noe så unødvendig som angst for å føde....

Synes du skal snakke med jordmor eller lege og be om å få komme på en fødselsangst"gruppe", skriver "gruppe" for noen plasser er det kun deg og en til person (lege, psykolog el.l).

Det er ikke alltid man selv heller klarer å ta tak i hva det egentlig er man er redd for, å da kan en slik gruppe være til kjempehjelp!

Lykke til, dette går nok bra!

Jeg skjønner deg godt jeg. Er redd fødselen uansett på hvilken måte.

For meg dreier redeslen seg mye om miste kontroll og en del annet, men jeg har fått veldig god hjelp av dette forumet forde jeg da skjønner at der er flere som har det som meg, og at det er "normalt" å ha slike tanker som jeg har.

Et lite råd om disse sidene er å være litt kritisk til det du leser. Andres opplevelse er ike nødvendigvis fasitsvaret for deg. De fleste "skrekkhistoriene" har en overskrift som antyder innholdet, så om du blir skremt av å lese slike bør du kanskje styre unna dem.

Ellers vil jeg ønske deg lykke til! Helsevesenet i Norge består av masse flinke folk og det er svært sjelden ting går galt både ved vaginal fødsel og ks.

Oppdatering fra HI:

Hadde en kjempefin legetime forrige uke og ble sjekket på føden, det er ingen tegn på fødsel ennå. Sånn sett ble jeg litt roligere, vet jeg skal klare fødselen og skal skrive ned ting som er viktige for meg under fødselen på papirene og ta med. Ser ut til at det blir igangsetting, og da er jeg på sykehuset fra begynnelse til slutt, tror det er bedre for meg, så jeg slipper panikk hjemme. Må jo bare tenke at dette gjør jordmødrene hver dag, så jeg er i trygge hender. Så litt på en dokumentar om fistula i Afrika på Nrk2 på lørdag, og er kjempeglad for at jeg bor i Norge!

HI: Ja, vi er kjempeheldige som bor i Norge. Hvis jeg hadde bodd i Afrika, hadde jeg antagelig vært en av de kvinnene som hadde fått fistula - hvis jeg hadde overlevd. Så jeg har mang en gang skjenket sykehuset en takknemlig tanke!

Jeg vet ikke om du har født allerede, men hvis du ikke har det, så er det positive med igangsetting nettopp det at man er på sykehuset hele tiden, hvor legene fort kan gripe inn hvis noe skulle skje. Du har på CTG hele tiden, så du kan se selv at babyen har det bra. Det syntes jeg var veldig beroligende!

Annonse

hei.

det er, som nevnt over her, veldig lurt å kontakte lege eller jordmor for å få gode profesjonelle råd, og eventuellt noen å snakke med. er jo veldig leit at dette skal stoppe deg, når du virkelig ønsker deg to barn til.

jeg hadde en fryktelig tøff fødsel med første barnet, og når jeg ble gravid med andremann så tenkte jeg at " det kan umulig bli verre enn første gang, og blir det like ille, så har jeg faktisk overlevd det en gang, da fikser jeg det en gang til!" og det gjorde jeg jo.. fødsel nr 2 gikk som en drøm.. nå skal jeg ha nr 3, og kjenner jeg gruer meg til fødsel, ikke fordi jeg har angst, men det er jo vondt rett og slett, så jeg sier til meg selv at det er bare vondt en liten stund, og jo vondere det gjør jo nærmere ferdig er jeg.. men jeg gruer meg jo for det.

når det gjelder keisersnitt så er jo det noe som må til noen ganger, men komplikasjonene etter det er jo ofte verre. dette er ikke noe jeg sier for å skremme.. men det er jo en operasjon, og absolutt ikke den enkle utvei.. man får jo ikke løfte tungt på 6 uker etterpå o.l. føder man vaginalt så er det sjeldnere senkomplikasjoner. jeg er ikke imot keisersnitt, men jeg har ikke noen tro på at det er den lette veien å gå, det er en nødvendighet som noen ganger må til for å "redde" mor og barn.

fødselsangst er jo uansett ikke noe å ta lett på, har man en reell angst for å føde vaginalt så er jo noen ganger keisersnitt den beste løsningen. det er jo et poeng at man kan bli helt panikkslagen når man føder, hvis angsten er såpass intens, og da er det ikke lett å føde normalt.

Forstår deg godt, men statistisk sett er jo sjansen liten for at keisersnittet skal gå galt. Hadde hun haste eller planlagt keisersnitt. Er en liten forskjell på det. Tror det er større sjanser for komplikasjoner ved hastekeisersnittt enn planlagt, uten at jeg skal si noe for sikkert. Godt gjort hvis både du og venninna di skulle få tarmslyng da ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...