Anonym bruker Skrevet 13. mars 2009 #1 Skrevet 13. mars 2009 Da hadde jeg satt stor pris på hvordan dette fungerer i praksis og hva dere får hjelp til. Jeg skal søke om dette nå til barnet mitt, men hva skal jeg sette opp som hva han trenger hjelp til ? Jeg er altså alene med 3 små. 1, 3,5 og 5 år. Jeg har ikke bil og kan ikke kjøre både rullestol og barnevogn samtidig. Det jeg kommer på med mitt hjernteppe-hode er: Ferier Svømming Kino Byturer Handling Teaterbesøk Støvtørking ( Han har middallergi) Trening (hjemmetrening og tøying av ledd) Følge på aktiviteter for barn med funksjonshemminger Skifte bleie ved behov når de er sammen. Men jeg vil og være med selv og trenger da en assistent som kan kjøre oss på dette og assistere barnet/kjøre rullestolen. Er dette helt ut i det blå eller er dette noe jeg kunne fått hjelp til fra denne BPA ( Brukerstyrt personlig assistent)
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2009 #3 Skrevet 13. mars 2009 Jeg har jobbet med BPA for en voksen, men hun har hatt det også når hun var barn. Oppgavene til en assistent er ikke begrenset. Jeg gjorde "alt". SElvfølgelig kan barnet ditt få BPA Hun jeg jobbet for hadde BPA siden hun var liten,enda hun bodde sammen med begge foreldrene og hadde tre friske søsken. Assistentene gjorde da alt, så familien skulle slippe den ekstra belastingen. Men det er forskjell da. Noen familier ønske å gjøre noe selv, mens andre slenger bena på bordet og gjør ingenting for dette er jo assistentens oppgave.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2009 #4 Skrevet 13. mars 2009 Ok. Takk for svar. Jeg finner ikke så mye om dette på nettet da det ikke er så mange barn som har det i forhold til voksne. Men du tror jeg kan få hjelp til "listen" min altså ? Er det andre ting som er lure å sette opp som jeg ikke kommer på ? Vil jo søke om alt på en gang og ikke utvide hele veien liksom.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2009 #5 Skrevet 13. mars 2009 http://www.nhf.no/index.asp?id=36351#bpa Noen eksempler på hva en personlig assistent kan gjøre: være sjåfør gjøre husarbeid foreta hagestell måke snø assistere på kino åpne og lese post lufte hunden gjøre innkjøp assistere på jobb julebakst hugge vinterved assistere ved personlig hygiene forberede til fest male husetskifte bleier på barn. hoppe i fallskjerm. assistere i dusjen. reparere rullestolen. åpne en rødvinsflaske. skifte til vinterdekk. tapetsere kjøkkenet. assistere på bedehuset. dykke på korallrev. skifte bandasjer. assistere på utenlandsreiser. Her ser du noen av de alternativene en assistent kan brukes til:)
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2009 #6 Skrevet 13. mars 2009 Ja, men jeg anser dette som arbeidsoppgaver for en voksen arbeidsleder. Jeg som mor tar jo det meste av dette, og dette er jo arbeidsoppgaver som de fleste barn ikke påtar seg:-) Derfor syntes jeg det er så vanskelig å sette opp en liste.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2009 #7 Skrevet 13. mars 2009 Og deler av begrunnelsen for hvorfor ungen har behov for assistent, er at muligheten for å kunne bo hjemme med mor er mye bedre med hjelp. Og småsøsken får det de trenger.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2009 #8 Skrevet 13. mars 2009 Hvordan fungerer det egentlig i praksis om BPA en skulle vært med på ferietur ? Og er det begrensninger noen plass på tiden ? Eller fungerer det sånn at en får innvilget f.eks 15 timer i uken og så må en ta av dem enten samle opp timer til ferie på 1 uke eller kommer det utenom de 15 timene ? Hvor mange timer er normalt egentlig ?
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2009 #9 Skrevet 13. mars 2009 Frambu.no har en del om alt dette: http://www.frambu.no/modules/diagnoser/diagnose.asp?iDiagnoseId=167&iPageId=12770 Dette er mer det de hadde sagt til deg om at en person kom hjem til dere og hjalp til: http://www.frambu.no/modules/diagnoser/diagnose.asp?iDiagnoseId=167&iPageId=13124 Det er en god del å sette seg inn i med barn med handicap, og Frambu.no er bra i så måte. Lett å finne frem på nettet, og godt forklart:)
winneboo Skrevet 13. mars 2009 #10 Skrevet 13. mars 2009 Gå inn på www.uloba.no så får du sikkert svar på det du lurer på Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2009 #11 Skrevet 13. mars 2009 Jeg har sittet der i hele dag, men finner ikke noe om barn og BPA.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2009 #12 Skrevet 13. mars 2009 Ok, takk. Var ikke kommet så langt som til Frambu enda.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2009 #13 Skrevet 13. mars 2009 Jo, det står på Frambu sine sider at det er mer og mer vanlig at funksjonshemmede barn har BPA. Et barn kan være arbeidsleder for BPA, også. Søk i google på brukerstyrt assistent+barn , så ser du det:)
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2009 #14 Skrevet 13. mars 2009 Ja, men hvilke oppgaver er normalt å skrive på søknaden da ? Hogge ved f. eks ser jeg på som en voksen oppgave, ikke et barn sin , og da blir det feil for meg å føre opp, med følge til aktiviteter blit mer "normalt" for meg. Men jeg finner fremdeles ingen eksempler for barn, bare listen med eksempler for voksne oppgaver.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2009 #15 Skrevet 13. mars 2009 Hei:o) Jeg har jobbet som BPA i mange år, men da for en voksen ung dame med et friskt barn. Men uansett så har du krav til assistent til barnet ditt. Har du førerkort? Hvis ikke har du krav til å få dette dekket:o) og bil:o) Dette fikk min venninne da hennes barn ble påkjørt og fikk en stor skade i lårbeinet. Håper kommunen din samarbeider med Uloba fordi der er det bedre rettigheter både for deg som arbeidsleder for barnet ditt og for assistenten. Hvis dere skal på ferie sammen bruker man av driftskontoen og ikke av lønnskontoen og da kan dere bruke flere timer i ferier. En assistent kan brukes til "alt" så du trenger ikke å spesifere så mye der. Men det er jo klart at du trenger en til barnet ditt når du også har andre barn som trenger deg. Håper dette hjalp litt da... Lykke til:o)
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2009 #16 Skrevet 13. mars 2009 Hei. Så flott. Jeg har ikke førerkort nei og ikke bil. Jeg har søkt gjennom Nav, er det der du mener jeg har krav på å få det dekket fra ? Kommunen samarbeider med Uloba ja. Snakket med han i kommunen i sted. Hva er forskjellen på driftskonto og lønnskonto da ? Er dette kommunen sine kontoer eller må jeg sette disse opp selv ? Ja, jeg får ikke gjort så mye med de to andre da jeg for det meste må hjelpe eldste med ting og h*n trenger hjelp til å komme seg rundt. H*n går, men mangler balanse og er spastisk i hofter og knær + at h*n har hypermobile ledd. Dette resulterer i at h*n faller som en kortstokk om det blåser bittelitt ute eller noen så vidt er bort i h*n. Og når h*n går så der det ut som om h*n er møkka full. H*n går og med armene ut og opp for å holde balansen på den måten, men dette igjen gjør at h*n kommer bort i ting og faller igjen, så nå blir det rullestol på h*n ute ihvertfall og når skolen begynner neste høst så blir det vel til der og. Men kan h*n da ha med seg assistenten på skolen på heltid ? Og kan assistenten være med oss på ting aller må de gjøre det alene de to ?
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2009 #17 Skrevet 13. mars 2009 Får barnet BPA, så er det barnet(eller da du) som bestemmer bruken. Det er jo det brukerstyrt assistent betyr:) Det er vel timer dere får tildelt som begrenser. Ungen har nok rett på assistent i skolen, og det er det skolen som skal ordne. Skal dere ikke ha overgangsmøte med skolen i samarbeidsgruppa? Der blir slike ting tatt opp:)
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2009 #18 Skrevet 13. mars 2009 Jo, skolen kommer vel inn i ansvarsgruppemøtene etterhvert. Men da får jeg bare ramse opp forskjellige ting da. Men om jeg setter opp f.eks hogge ved, husvask, måke snø handling og assistere på ferier og reiser så er jo det mine oppgaver ikke barnets. Hadde skjønt dette om det var meg som voksen som satt i rullestol, men dette er jo barnet. Vil de ikke da si at dette får du ikke hjelp til for dette er ikke barnets oppgaver. Det er barnet som skal ha assistent, ikke den voksne ?
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2009 #19 Skrevet 13. mars 2009 Hei igjen:o) Ja det er via NAV man søker om førerkort og bil. Det tar dessverre noe tid, men sånn er det jo. Ang driftkonto og lønnkonte så er det slik at man skal bruke av driftskontoen til div ting som reiser, f.eks dere skal spise ute så betaler du for assistenten og får igjen av driftskontoen. Eller kino osv.... Og lønnskontoen kun til lønn:o) Ang å ha med assistenten på skolen kommer an på hvor mange timer du får og hvordan du vil bruke dem best. Kanskje litt på skolen og resten hjemme. Her også er det bedre å ha assistent via Uloba....der har du full frihet til å velge selv:o) Kanskje du vil spare opp noen timer til en spesiell anledning så kan du det. Dette er vanskelig i kommunen. Der er man mer låst til de antall timer pr uke, mens i Uloba kan man styre dette selv:o) Når du har fått assistent er det viktig at du også ansetter en tilkallingsvikar.....assistenter kan bli syke. Bare spør igjen hvis du lurer på meg:o) Får kalle meg noe her da...hehe:o) Mari:o)
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2009 #20 Skrevet 13. mars 2009 Tusen takk Mari:o) Da skal jeg sette igang papriarbeidet på mandag. Jeg har og fått tlf nr til representanten fra Uloba her i kommunen. Nå bær det skje saker etterhvert. Jeg er bare redd h*n går glipp av noe pga at h*n ikke har noen skikkelig diagnose, bare flere små.Og at de i kommunen inne "ser" at h*n har det behovet h*n har. Kanskje jeg får ta h*n med så de ser det selv.Men jeg har jo og 55 stk dokument fra sykehus i inn og utland. Det bør kanskje holde.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2009 #21 Skrevet 13. mars 2009 Forresten, en sånn driftskasse hvor mye er den på da ?
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2009 #22 Skrevet 13. mars 2009 Kjøre og være med i bursdager er vel og noe.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2009 #23 Skrevet 13. mars 2009 Jeg vil anbefale deg å tenke deg grundig igjennom før du velger Uloba fremfor kommunen.. har jobbet i begge deler og jeg har hatt så mye vondt av måten Uloba behandlet min arbeidsleder på... men kontaktpersonene man får der er vel forskjellige fra sted til sted. Men de skal liksom være mer forståelsesfulle enn de i kommunen og inneha et reelt brukerperspektiv, men gudene må vite at det har ikke alle der nei.. Men sant som en over her skriver, man har nok mer "friheter" til å styre LITT selv i Uloba - men det betyr ikke at du ikke kan kreve masse av kommunen også! De MÅ tilrettelegge slik som passer ditt barn OG hans familie!!! Til spørsmålet ditt, ang liste over arbeidsoppgaver en BPA kan ha sammen med barn.. det er jo superindividuelt, men vit at det finnes ingen begrensninger! Krev krev krev!!! Og det ER rimelig at assistenten skal tørke støv, selvom det strengt tatt ikke er noe ditt barn ville gjort i den alderen selv om han kunne, nettopp fordi vi skal være der for barnet - og det inkluderer å avlaste mor i hennes hverdag slik at hun kan få mer tid til å være sosial med barna sine! Mange gode grunner til å finne mange arbeidsoppgaver, er det jeg vil frem til. En ting til jeg bare må få si, i Uloba kan du ikke kreve noen erfaring eller utdannelse til dine assistenter, du kan sef velge assistenter som dere liker, men det er ikke alltid så mange å ta av! I kommunen kan dere feks få en med litt utdannelse, hjelpepleier etc fordi denne får lønn etter ansiennitet, ikke kun stilling, noe som gir dere litt fordeler mener nå jeg. Regner med det kan være gunstig å ikke bare sitte der med ufaglærte når barnet trenger hjelp til habilitering og div opplæring.. Til og med sykepleier kan du ansette (eller vernepleier - som meg) og det får du ikke i Uloba, for lønnen er lik for alle, nemlig ikke noe vi med høgskoleutdannelse er interessert i.. Lykke til! Tenk først og fremst på kjemi, så går det meste seg til! Mvh vernepleiern
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2009 #24 Skrevet 13. mars 2009 Tusen tusen takk for godt svar alle sammen. Nå har jeg fått masse gode råd og veiledning og står mye sterkere når jeg nå skal søke om BPA, og jeg vet hvor jeg kan henvende meg om det er noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå